روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 18 فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

طلاق نفتی سعودی و ترامپ

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به عملکرد وزارت نفت در مناطق سیل‌‌زده جنوب اختصاص یافته بود از قول مدیرعامل شرکت ملی حفاری نوشت: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: براساس مصوبه‌های ستاد بحران استان، احداث، تقویت و استحکام‌بخشی سیل‌بندهای نقاط شهری و روستایی کلان‌شهر اهواز و شهرستان کارون در کرانه این رودخانه‌ها با توجه به پراکندگی مناطق در وسعت پیش گفته در حال اجراست.موسوی گفت: با توجه به افزایش سطح آب رودخانه‌ها و تداوم بارندگی‌ها در بالادست، برای کاهش عوارض احتمالی به نحوی برنامه‌ریزی شده که نیروهای عملیاتی و پشتیبانی این شرکت به موازات کارهای تعریف شده در نزدیک‌ترین زمان ممکن به مناطق بحرانی اعزام و با ایجاد و تقویت سیل‌بند و خاکریز مانع نفوذ آب شوند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: هم اینک ماشین‌آلات و تجهیزات به همراه نفرات شرکتی و پیمانکاران طرف قرارداد در چهار منطقه مشتمل بر کوت عبدالله، روستاهای شهرستان کارون، حوزه فعالیت شهرداری منطقه۴ اهواز، الهایی و روستاهای اطراف، منطقه دغاغله و سید خلف مستقر هستند که در مجموع بالغ بر ۲۵۰ نفر می‌شوند.

دنیای اقتصاد همچنین در مطلبی که افزایش شدید قیمت نفت اختصاص یافته بود نوشت: در شرایطی که عربستان پایبندی بالایی به کاهش تولید دارد، حذف نفت ایران از بازار جهانی می‌تواند منجر به رشد بیشتر قیمت نفت شود، از همین‌رو اگرچه برایان هوک، نماینده ویژهوزارت خارجه آمریکا در امور ایران هفته گذشته بار دیگر بر صفر کردن صادرات نفت ایران به بازار نفت تاکید کرد؛ کارشناسان عقیده دارند آمریکا دست‌کم معافیت‌ نفتی پنج کشور از هشت کشور فعلی را تمدید خواهد کرد. چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان هشت کشوری هستند که همزمان با اجرای فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برای خرید نفت ایران از سایر کشورها مستثنی شدند. به گزارش رویترز، آمریکا به احتمال قوی برای جلب نظر هند و چین و همچنین پیشگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها (که باعث نارضایتی چین و هند شده است)، معافیت نفتی این دو کشور را تمدید خواهد کرد. کره‌جنوبی، ژاپنو ترکیه نیز کشورهایی هستند که به احتمال قوی معافیت نفتی آنها تمدید خواهد شد. بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از آبان‌ سال گذشته به شکل کامل اجرایی شد، با محدود کردن صادرات نفت خام کشور، افت ناخواسته تولید را به همراه داشته است. به گزارش اس‌اند‌پی گلوبال‌پلتس، تولید روزانه ایران در مارس ۶۹/ ۲ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است. تولید نفت و میعانات گازی ایران در دوران برجام روی ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز قرار داشت.

تهدید آمریکا به حذف دلار از چرخه معاملات نفتی

روزنامه تعادل هم در گزارشی که به همین موضوع اختصاص یافته بود نوشت: به‌نظر می‌رسد مرز «75 دلاری» برای بهای نفت خام، در سال جاری به کرات توسط آمریکا از یک سو و عربستان‌سعودی از سوی دیگر با وارد کردن نیرو روبه‌رو شود. در حالی که اخیرا رویترز در گزارشی به نقل از 3 منبع آگاه از تهدید امریکا توسط عربستان سعودی به حذف دلار از چرخه معاملات نفتی در صورت تصویب قانون نوپک خبر داده است، جان کمپ تحلیلگر برجسته حوزه انرژی، قبل از وقوع این رویداد در تحلیلی به «تضاد» میان امریکا و عربستان سعودی در خصوص قیمت نفت در سال 2019 پرداخت.کمپ در تحلیلی که 29 مارچ منتشر کرد نوشت: «عربستان سعودی و امریکا در اکثر مسائل دیدگاهی هماهنگ دارند، اما وقتی پای سطح مورد انتظار برای نفت خام به میان می‌آید، اختلاف نظر آنها شدید می‌شود. این مساله می‌تواند به یک منبع برای نوسان بهای نفت خام در سال 2019 تبدیل شود»در ادامه رویکرد ترامپ در حکومت‌داری مبنی بر شکستن ساختارهای پیشین، ترامپ در طول مدت ریاست‌جمهوری خود بطور عمومی به اظهارنظر در مورد قیمت نفت پرداخته است. در این اظهارات که هم در اکانت توییتر او و هم در مصاحبه‌های تلوزیونی مطرح شده است ترامپ به وضوح نقش اوپک به رهبری عربستان سعودی در بالا بودن قیمت نفت‌خام را مورد نقد قرار داده است» 26 فوریه 2019 بود که ترامپ در اکانت توییتر خود نوشت: ««قیمت نفت زیادی بالا رفته است، اوپک لطفا آرام باش و موضوع رو سخت نکن، دنیا تحمل قیمت بالا رو نداره».این اتفاق دقیقا پس از آن رخ می‌داد که بهای نفت‌خام روندی صعودی را طی کرده و چند بار رکورد 2019 را جابه‌جا کرد. این اتفاق از دید اغلب تحلیلگران نتیجه تلاش اوپک برای کاستن از سطح تولید بود که عربستان در راس آن قرار داشت.

(بازدید 14,925 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx