روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 17 فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

گروکشی آمریکا و عربستان

روزنامه دنیای اقتصاد اما در مطلبی با عنوان «مصرف بنزین در محدوده قرمز» نوشت: نوروز ۹۸، نوروزی متفاوت برای ایران بود. «سیل» بسیاری از مردم را از سفر منصرف و خانه‌نشین کرد و خانه بسیاری از ایرانیان را در نقاط مختلف کشور از آنها گرفت. با این حال آمار روزانه مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد مخاطرات طبیعی تنها در برخی روزها مانع شدت گرفتن رفت‌وآمدهای جاده‌ای بوده و در روزهایی که بارندگی‌ها کاهش یافته، این سیل خودروها بوده که به جاده‌ها سرازیر شده‌ است.

به این ترتیب اگرچه در آخرین روز اسفند ۹۷ رکورد تاریخی بیشترین مصرف روزانه بنزین در کشور شکسته شد اما شرایط جوی باعث ثبت رکوردهای کاهشی دربرخی از نخستین روزهای  فروردین ۹۸ شد.۲۹ اسفند ۹۷، روزی بود که مصرف بنزین به ۱۳۶ میلیون لیتر در روز نزدیک شد تا از پیک مصرف روزانه بنزین در سال گذشته، بیش از ۱۵میلیون لیتر فراتر رود. بر اساس گزارش‌های موجود، آخرین روز تیر سال گذشته مصرف بنزین به بیش از ۱۲۱ میلیون لیتر رسید که بیشترین میزان مصرف‌روزانه بنزین کشور تا آن تاریخ به شمار می‌رفت. با این حال این رکورد هفت ماه بعد و در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۷ با رشدی  بیش‌از ۱۲درصدی جابه‌جا‌ شد تا نگرانی‌ها از شدت گرفتن رشد مصرف بنزین در کشور به قوت قبل باقی بماند.

ادامه مذاکره با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B

روزنامه تعادل هم در گزارشی به موضوع توسعه میدان گازی فرزاد B پرداخته و در این باره  نوشت: در این راستا، وزیر نفت نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان گازی فرزاد بی‌ توضیح داد: مذاکره با هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی‌ همچنان ادامه دارد و ما منتظر هندی‌ها هستیم. البته از نظر ما قطعی است. آنها باید بیایند و کمی ملاحظه دارند. اما آنچه باعث می‌شود توسعه میدان گازی فرزاد B که به دلیل مشترک بودن با عربستان برای ایران اهمیت زیادی دارد به تأخیر بیافتد نوع گاز این میدان است.گاز فرزاد B غنی نیست و در مقایسه این میدان با میدان گازی پارس جنوبی باید گفت پارس جنوبی کاندینست دارد و کاندینست آن نیز برای بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری کافی است، اما یکی از مشکلات برای توسعه فرزاد B این است که گاز آن غنی نیست و طرف هندی باید گاز تولیدی آن را ال. ان. جی کند یا به صورت خط لوله بفروشد.پیشنهاد هندی‌ها این است که ایران گاز فرزاد B را بخرد اما ایران از یک سو منابع مورد نیاز خرید گاز فرزاد را ندارد و از سوی دیگر نیازی به گاز فرزاد B حداقل تا پنج سال آینده نخواهد داشت. بر اساس این گزارش، حجم گاز در جای میدان گازی فرزاد B، بیش از ۲۱ تریلیون فوت مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.

کمترین میزان تولید اوپک در چهار سال گذشته

روزنامه ایران اما در گزارشی که به افزایش شدید قیمت نفت در دو هفته اخیر اختصاص یافته بود، به دلایل این افزایش قیمت پرداخت و در این باره نوشت: مقام‌های ایالات متحده امریکا مدام اعلام می‌کنند که قصد صفر کردن فروش نفت ایران را دارند. اما حفظ تعادل بازار نفت با این کار بهم خواهد خورد. از این‌رو بعید است که امریکا در دستیابی به هدفش موفق شود. با این حال مازاد عرضه در بازار نیز وجود دارد و توافق کاهش تولید اوپک پلاس موضوع دیگری است که کاهش معافیت‌های نفتی ایران را توجیه پذیر می‌کند.

در این رابطه نظرسنجی رویترز از منابع بازار نشان می‌دهد تولید ١٤ کشور عضو اوپک در ماه مارس با کاهش 280 هزار بشکه‌ای به ٣٠ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است. این، کمترین میزان تولید اوپک در چهار سال گذشته است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که عربستان بیش‌ترین کاهش تولید نفت را داشته است. عربستان در ماه مارس ٢٢٠ هزار بشکه در روز نسبت به فوریه تولید خود را کم کرده. در حالی که ترامپ دوبار خواستار افزایش تولید اوپک در صفحه توئیتر خود شده است. همچنین پایبندی ١١ عضو حاضر در توافق کاهش تولید در ماه مارس، ١٣٥درصد بوده است. بر اساس نظر برخی منابع، تولید نفت خام ونزوئلا (کشور گرفتار تحریم‌های آمریکا اما معاف از توافق کاهش تولید)هم کمتر از ٦٥٠ هزار بشکه در روز گزارش شده است.

ظاهراً آمریکا و عربستان در حال گروکشی برای در دست گرفتن بازار نفت و فریب دادن هستند. اما آنچه دونالدترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام می‌کند با اهداف تبیین شده برای کشورش فاصله دارد. آمریکا قرار است در سال ٢٠٢٠ روزانه ٥میلیون بشکه نفت صادرکند و در ٢٠٢٤دومین صادرکننده نفت دنیا شود. از این‌رو نیازمند نفت خام گران است تا تولید نفت شیل اقتصادی شود…

(بازدید 14,942 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx