روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 27 اسفند ۱۳۹۷

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور 

روز گازی مطبوعات ایران

امروز یکشنبه ۲۷ اسفندماه تیتر و عکس صفحه اول قریب به اتفاق روزنامه‌ها به موضوع افتتاح فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی اختصاص یافته بود. این قاعده در مورد نشریات جریان مخالف دولت که در  چند هفته اخیر وزیر نفت را به کم‌کاری در حوزه مقابله با تحریم‌ها متهم می‌کردند نیز صادق بود.

پتک محکم توان داخلی بر دیوار تحریم

روزنامه کیهان در تیتر یک خود نوشت: «بهره‌برداری از 4 فاز پارس‌جنوبی پتک محکم توان داخلی بر دیوار تحریم». این روزنامه البته در متن گزارش خود ترجیح داد سخنان رئیس جمهور در مراسم افتتاح را که بخش‌هایی از آن به دفاع تمام قد از عملکرد وزارت نفت اختصاص یافته بود، منتشر نکند و به جای آن بخش‌هایی از سخنرانی فرمانده قرارگاه خاتم را انتشار دهد.

تخت‌گاز در پیچ تحریم

روزنامه جوان هم با تیتر «تخت‌گاز در پیچ تحریم» به موضوع افتتاح فازهای پارس‌جنوبی پرداخت. جوان از قول زنگنه نوشت: «من هیچ‌گاه به‌صورت علنی انتقادی را به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام نکرده‌ام، خیلی‌ها می‌خواستند بین ما و قرارگاه خاتم و بین ما و سپاه فاصله بیندازند که ما نگذاشتیم…»

جوان بیست و دو ساله

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش خود در این باره نوشت : پارس‌جنوبی بعد از گذراندن گذشته‌ای پر فراز و فرود حالا مانند جوان بیست و دو ساله‌ای است که خوب شکل گرفته و با نیروی جوانی‌اش شبانه‌روز مشغول کار است تا گاز این منطقه در سراسر ایران جاری شود و آنطور که وزیر نفت می‌گوید مسابقه مصرف این ماده طبیعی در کشور جریان داشته باشد. یکی از نگرانی‌های بزرگ این است که نیروی این جوان به مرور تحلیل رود و حاصل تلاش‌هایش در غیاب برنامه‌ریزی مشخص برای توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده از درآمدهای آن، همه سوخت شود. توصیف زنگنه از شدت مصرف گاز در ایران که امسال به بیشترین سطح خود رسیده این‌گونه بود: حالا خدا را شکر در سراسر کشور همه با قدرت و بدون توجه به بهینه‌سازی، انرژی را مصرف می‌کنند. هیچ‌کس پنجره‌ای را نبست و درجه هیچ شوفاژی کم نشد.در کنار مصرف بخش خانگی، نیروگاه‌های کشور امسال تا ۹۰ درصد با گاز طبیعی کار کرده‌اند و بخش‌های صنعتی نیز از این ماده طبیعی بهره‌مند شده‌اند و در این مسیر پایین بودن راندمان بخش صنعتی نقش قابل توجهی در پرت شدن بخشی از گاز مصرفی داشته است.  ایران در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز تولید گاز دارد که از این میزان چیزی حدود ۵۵ میلیون مترمکعب در روز به دو مقصد خارجی اصلی یعنی ترکیه وعراق صادر می‌شود. گفته می‌شود پتانسیل صادرات روزانه گاز ایران ۷۰ تا ۷۵ میلیون مترمکعب در روز است اما شدت مصرف این ماده در ایران به قدری بالاست که فرصتی برای بالفعل کردن این پتانسیل باقی نمی ماند.  به گفته زنگنه «ما تا یکی دو سال دیگر پروژه‌های پارس جنوبی را یک به یک تکمیل کرده و به مدار بهره‌برداری می‌آوریم و این‌گونه نیست اگر هر سال با رشد قابل توجه مصرف گاز در کشور مواجه باشیم، بتوانیم پارس جنوبی‌های جدیدی را به بهره‌برداری برسانیم. یک‌جا باید این روند مصرف بی‌رویه و رشد مصرف متوقف شود اما متاسفانه مجموع سیاست‌های ما به‌گونه‌ای است که اسراف را اقتصادی می‌کنیم.»

پر ریسک‌ترین و استراتژیک‌ترین فاز تاریخ توسعه پارس جنوبی

روزنامه ایران  اما در گزارش خود از درخواست قرارگاه خاتم الانبیاء در مورد فاز ۱۱ پارس‌جنوبی خبر داد و در این باره نوشت: سعید محمد در این سخنرانی چند درخواست از رئیس جمهوری نیز داشت؛ اینکه «دولت اجازه دهد قرارگاه یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در غرب فاز 13 ایجاد و مجتمع تولید پروپیلن و پلی پروپیلن در این منطقه احداث کند و از همه مهتر توسعه فاز 11 پارس جنوبی را در دست بگیرد و این پروژه مهم را اجرا کند.» محمد با بیان این‌که امروز تعامل مجموعه سپاه و مجموعه دولت برای پیشبرد پروژه‌های کشور در راستای اعتلای ایران اسلامی است، گفت: «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به‌عنوان یک پیمانکار عمومی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نموده و امروز توانسته‌ایم در اجرای پروژه‌های پارس‌جنوبی در طراحی، اجرا و راه‌اندازی به صددرصد اتکا به توان داخلی و در تأمین کالا به 70 درصد برسیم و با بهره‌برداری از فازهای جدید در پارس‌جنوبی به آرزوی دیرینه در پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از پارس‌جنوبی رسیده‌ایم. تکمیل پارس‌جنوبی با توان داخلی شکست مفتضحانه استکبار در تحریم ملت ایران است.» گفتنی است فاز ١١ پر ریسک‌ترین و استراتژیک‌ترین فاز تاریخ توسعه پارس جنوبی است که باید با آخرین فناوری‌های روز دنیا به توسعه برسد؛ در غیر این صورت شاهد افت فشار و در نتیجه بلا استفاده ماندن سکوهای آن در دریا خواهیم بود. اما ایران فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار در بخش دریایی را تاکنون نداشته است.

(بازدید 15,244 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx