روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 26 اسفند ۱۳۹۷

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 26 اسفند ۱۳۹۷

آنهایی که پول نفت را خوردند، خوردند رفت

افزایش 15 درصدی صادرات میعانات گازی پارس جنوبی

جمهوری اسلامی از «افزایش 15 درصدی صادرات میعانات گازی پارس جنوبی» خبر داده و به نقل از مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نوشته : صادرات محصولات و میعانات گازی پارس جنوبی با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های آمریکا روندی افزایشی دارد؛ بطوری که در بهمن امسال صادرات میعانات گازی 15 درصد رشد داشت. وی با اشاره به صدور یک میلیون و 599 هزار و 157 تن کالای غیر نفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش افزون بر 553 میلیون و 674 هزار دلار به خارج از کشور گفت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 17 درصد افزایش داشته است. وی اضافه کرد: همچنین یک میلیون و 431 هزار و 15 تن میعانات گازی به ارزش 745 میلیون و 15 هزار دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است که مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 9 درصد و از نظر ارزش 15 درصد افزایش داشته است. در مدت یاد شده بیش از سه میلیون و 30 هزار و 172 تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، بوتادین، اوره، بوتن 1، آمونیاک، هیدروکربن‌ها، نفت خام و غیره به ارزش یک میلیارد و 298 میلیون و 689 هزار دلار به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر از نظر وزن 13 درصد افزایش داشته است. محصولات صادراتی پارس جنوبی بیشتر به کشورهای امارات، چین، کره، هند، اندونزی، ژاپن، تایوان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، آلمان، روسیه، لهستان و نروژ صادر شده است.

عسلویه را پول و دلار نساخته است بلکه عشق و صبوری آن را ساخته است

«آرمان» خبری از صحبت‌های وزیر نفت در نشست خبری که به مناسبت افتتاح فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس‌جنوبی در عسلویه برگزار شد منتشر کرده است. وزیر نفت با اشاره به صحبت‌های رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم در مورد فروش نفت در زمان تحریم، گفته: آنهایی که پول نفت را خوردند، خوردند رفت. کسی نیست دنبال کند. شرکت‌های خارجی ورشکست شده‌اند. بیژن زنگنه گفت: برخی موارد را به دستگاه‌های دولتی سپرده بودند که غیرقانونی بود. پول ما را خوردند و ما بعداً متوجه شدیم. وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها نیز خارجی بودند، افزود: این عددها قابل قیاس با بابک زنجانی نبود. بیش از دو میلیارد دلار به صورت نقد به بابک زنجانی داده بودند که به پیمانکار پرداخت کند اما این کار را نکرد. وزیر نفت با تاکید بر اینکه صحبت‌های احمدی نژاد دروغ است، گفت: احمدی نژاد گفت قیمت نفت را صد دلار می‌کند اما میزان صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. شش هولوکاست درست می‌کند. پارس جنوبی را تعطیل می‌کند تا قیمت نفت را به صد دلار می‌رساند که به نفع بقیه است. وی در ادامه با اشاره به وضعیت عسلویه اظهار کرد: هر زمانی به عسلویه می‌آیم احساس خوبی به من دست می‌دهد. از نظر من ایران کوچک مانند عسلویه است و سواحل خلیج فارس و دریای عمان نیز باید به این شکل باشد. عسلویه را پول و دلار نساخته است بلکه عشق و صبوری آن را ساخته است.

مشکلات سیستم بانکی چگونه گریبانگیر تامین مالی صنعت نفت شد؟

«مردم سالاری آنلاین» در گفت و گویی با رضا پدیدار، کارشناس نفت و انرژی و عضو اتاق بازرگانی تهران، پاسخ این پرسش را گرفته که “مشکلات سیستم بانکی چگونه گریبانگیر تامین مالی صنعت نفت شد؟” پدیدار گفته : زمانی قرار بود برای تامین مالی صنعت نفت، اوراق مشارکت ارزی صادر شود. اما این تصمیم عملی نشد چراکه ضمانت‌نامه‌هایی را لازم داشت. این ضمانت‌ را باید بانک مرکزی و دولت انجام می‌داد. بانک مرکزی حاضر به این کار نشد. سخن مسئولان بانک مرکزی این بود که عموم فعالیت‌های بانک‌های کشور مجاز است. بانک مرکزی می‌گفت اگر ضمانتی می‌خواهید باید از خود بانک درخواست کنید. لذا بانک مرکزی حاضر نشد بانک‌های خود را تضمین کند. این قضیه ادامه داشت تا اینکه آقای رییس جمهور اعلام کرد که بهتر است برای تامین مالی پروژه‌ها بخصوص در حوزه انرژی و نفت از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم. به گفته آقای رییس جمهور، ایران حاضر است با استفاده از اختیارات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای عالی امنیت ملی، شورای پول و اعتبار، هیات دولت و سایر ابزارهای لازم ضمانت‌های لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی خارجی از کشور قرار دهد تا آنها سرمایه خود را وارد ایران کنند. به نظر من این تصمیم می‌تواند تامین منابع مالی طرحهای توسعه‌ای وزارت نفت را در ابعاد وسیعی در حوزه اکتشاف و تولید تامین کند.

(بازدید 15,323 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx