ایران در کنار فرانسه، روسیه و آمریکا، به جمع تولیدکنندگان ماده بودارکننده گاز می‌پیوندد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی اظهار کرد: ۹۰ بشکه از نخستین مرحله تولید واحد تولید ماده بودارکننده گاز (مرکاپتان) به مقدار ۱۵۰ بشکه، این هفته به سه شرکت گاز استان خراسان رضوی، بوشهر و خوزستان ارسال و تحویل شد؛ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا اوایل سال آینده، ظرفیت تولید این ماده حیاتی، به سالانه ۸۰۰ تن می‌رسد.

وی افزود: در سال‌های اخیر، مشکلات و موانعی که بیشتر به‌واسطه محدود بودن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خارجی در تامین مواد بودارکننده گاز ایجاد شده بود، شرکت ملی گاز ایران در مسیر تولید داخلی این ماده مهم و ضروری گام اساسی برداشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی، برای استفاده از گاز طبیعی در مصارف عمومی شهری و روستایی، ضروری است که ماده بودارکننده‌ای به آن اضافه شود، تصریح کرد: از بدو استفاده از گاز طبیعی در ایران، از ماده بودارکننده با پایه مرکاپتان استفاده شده است؛ این ماده در تاسیسات تقلیل فشار ورودی شهرها یا روستاها با نسبت مشخص به گاز طبیعی تزریق می‌شود.

تربتی با بیان اینکه گاز طبیعی ماده‌ای بدون بوست که در صورت نشت قابل تشخیص نیست و خطرآفرین خواهد بود، عنوان کرد: از ادورانت گاز طبیعی یا همان مرکاپتان، به‌عنوان بودارکننده گاز طبیعی یا گاز مایع استفاده می‌شود که در تاسیسات تقلیل فشار ورودی شهرها به نسبت مشخص، به‌عنوان شاخص تشخیص نشت گاز تزریق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت با بهره‌مندی از توان متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های داخلی از طریق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به طراحی، تامین تجهیزات و احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی به ظرفیت ۸۰۰ تن در سال و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال اقدام کرد و هم‌اکنون با تکمیل و راه‌اندازی این واحد، ایران در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این ماده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از این واحد، ضمن تامین همه نیازهای داخلی به مواد بودارکننده گاز و غلبه بر انحصار جهانی، امکان صادرات بخشی از تولیدات این ماده که مازاد بر نیاز داخلی است فراهم شده است، افزود: این در حالی است که با کاهش میزان ترکیبات گوگردی از میعانات گازی که خوراک این واحدهاست، ارزش افزوده‌ای برای میعانات گازی نیز حاصل می‌شود.

تربتی تصریح کرد: با بهره‌برداری از واحد تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی که با استفاده از دانش بومی توسعه یافته است، ایران در کنار فرانسه، روسیه و آمریکا، به جمع  کشورهای تولیدکننده ماده بودارکننده گاز می‌پیوندد.

(بازدید 15,452 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx