روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 25 اسفند ۱۳۹۷

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد تمدید معافیت‌ها

روزنامه تعادل در گزارشی در مورد معافیت‌های آمریکا از تحریم نفتی ایران نوشت: رویترز می‌نویسد که سخنگوی دپارتمان انرژی دولت ترامپ از تایید یا تکذیب اهداف تعیین شده برای دور جدید معافیت‌ها امتناع کرده و فقط به گفتن این مساله کفایت کرده است که مقامات ایالات متحده به دقت در حال رصد بازار نفت هستند تا برای دور جدید تصمیم بگیرند.

پیش‌تر برایان هوک گفته بود امریکا نمی‌خواهد در خلال تحریم نفتی ایران به بازار نفت خام شوک وارد شود. آموس هوشستاین که معاون انرژی جان‌کری در دولت اوباما بود در مورد برآوردش از آنچه رخ خواهد داد به رویترز گفته است که دولت ترامپ برای اینکه صادرات نفت خام ایران را به زیر 1 میلیون بشکه در روز برساند باید دست و پای زیادی بزند چرا که تقاضای خیلی جدی از سوی هند، چین و ترکیه برای این نفت وجود دارد.

او در ادامه می‌گوید: «نگاهی به وضعیت فعلی بازار نفت خام نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران چیزی بین روزانه 800 هزار بشکه تا روزانه 1 میلیون و 100 هزار بشکه باقی خواهد ماند»هوشستاین که در دولت اوباما بالاترین مسوول حوزه انرژی مرتبط با تحریم ایران بود تاکید می‌کند که صرفا چین و هند تقاضایی غیرقابل مذاکره بین روزانه 800 هزار بشکه تا 900 هزار بشکه از نفت خام ایران را به خود اختصاص می‌دهند. البته احتمالا ابهام در وضعیت رشد اقتصادی که نتیجه جنگ تجاری بوده و باعث شده است برخی برآوردها از تقاضای نفت خام جهانی کاهش یابد دست امریکا را اندکی بازتر خواهد کرد.

شکست جنگ نفتی علیه ایران

دنیای اقتصاد هم در گزارشی با همین موضوع نوشت: بیش از یک ماه تا پایان مهلت معافیت‌ خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا باقی مانده است و پاسخ این پرسش که آیا این معافیت‌ها تمدید خواهند شد یا خیر، با قطعیت بیشتری در حال خودنمایی است. این معافیت‌های ۶ماهه به خریداران اصلی نفت خام ایران اجازه می‌دهد با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه دهند. این تصمیم همزمان با بازگشت فاز دوم تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه کشورمان، از سمت کاخ سفید اتخاذ شد تا به مدت ۶ ماه از تاریخ ۵ نوامبر، خریداران نفت ایران از تبعات تحریم‌های نفتی علیه ایران مصون باشند. در طول این ۶ ماه، این سوال همواره مطرح بوده که آیا این معافیت‌ها از سوی آمریکا تمدید خواهد شد یا خیر. «دنیای‌اقتصاد» پیش از این در گزارش‌های مختلف از جمله «شکست جنگ نفتی علیه ایران» به نقل از منابع بین‌المللی این پیش‌بینی را مطرح کرده بود که آمریکا به احتمال قوی معافیت پنج خریدار از هشت کشوری که در حال حاضر از تحریم‌های نفتی ایران مستثنی هستند را تمدید خواهد کرد. حال این خبر به نقل از منابع مختلف تایید شده است.

تمدید معافیت‌های نفتی در ماه مه

خبرگزاری‌‌ رویترز به نقل از منابع آگاه گزارشی را منتشر کرده‌ که تمدید معافیت‌های نفتی در ماه مه را تایید می‌کند اما این معافیت به احتمال قوی با فرمول کاهش ۲۰ درصدی سقف خرید اجرایی خواهد شد. پیش از این مقامات دولت ترامپ با قطعیت از تصمیم آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران می‌گفتند. با این حال آنها به این نکته نیز اشاره می‌کردند که این اتفاق با در نظر گرفتن شرایط بازار رقم خواهد خورد.

ایالات متحده آمریکا به احتمال قوی معافیت‌‌های تحریمی برای اکثر خریداران نفت خام ایران را تمدید خواهد کرد. بزرگ‌ترین خریداران ایران از جمله چین و هند نیز شامل این کشورها خواهند بود اما بعید است این معافیت‌ها برای کشورهایی که در طول این ۶ ماه از ایران نفت نخریده‌اند، تمدید شود. چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن پنج کشوری بوده‌اند که از فرصت معافیت‌‌های استفاده می‌کنند با این حال تایوان، ایتالیا ویونان با وجود در اختیار داشتن فرصت معافیت‌ها، ترجیح داده‌اند ارتباط نفتی با ایران نداشته باشند. در عین حال چین، هند و ترکیه از جمله خریداران نفت خام ایران هستند که در حال حاضر برای حفظ معافیت‌ها، مذاکراتشان با دولت آمریکا را قطع نکرده‌اند.

شباهت ساختاری با نفت خام ایران

روزنامه ایران هم در گزارشی با عنوان افزایش دوازده‌هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران نوشت: سال 2005 میلادی درحالی که تولید نفت خام ایران در چند قدمی 4 میلیون بشکه در روز قرار داشت، تولید کشور همسایه غربی ما یعنی عراق کمتر از 2 میلیون بشکه در روز بود. آن زمان این کشور 2 سال بود که از تحریم‌ها و برنامه نفت در برابر غذا رها شده بود. لذا با سرمایه گذاری‌های خارجی شروع به توسعه صنعت نفت خود کرد و امروز 4 میلیون و 633 هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند که اتفاقاً بخشی از نفت تولیدی این کشور (نفت خام منطقه کرکوک) شباهت ساختاری با نفت خام ایران دارد.

(بازدید 15,403 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx