روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 23 اسفند ۱۳۹۷

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 23 اسفند ۱۳۹۷

معمای معافیت‌های نفتی آمریکا

.

روزنامه ایران در گزارشی که به موضوع تمدید معافیت‌ها از تحریم نفت ایران اختصاص یافته بود، نوشت:  «همه چیز به وضعیت بازارها و کشورهای دیگر تولیدکننده نفت بستگی دارد. وضعیت اقتصاد جهانی در 2019 بهتر از 2018 نخواهد بود. رشد کمتر اقتصادی به معنی کاهش تقاضاست. جنگ تجاری چین و امریکا بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته شرایط ونزوئلا می‌تواند جای نفس کشیدن برای ایران بگذارد. با این حال احتمال تمدید معافیت‌های محدود برای تعدادی از مشتریان نفت خام ایران وجود دارد چراکه بازار هنوز محتاج نفت ایران است.»

این موضوع را مرتضی بهروزی فر، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد و ادامه داد: «اگر بازار با کمبود عرضه رو به رو باشد و قیمت‌ها بالا باشد، امریکا ریسک نمی‌کند که قیمت‌ها بالاتر برود و معافیت‌ها را تمدید خواهد کرد. ضمن آن‌که پالایشگاه‌های کشورهای خریدار نفت سنگین‌ ایران به این نفت نیاز دارند.»

او گفت: «البته باوجود این‌که برخی از مشتریان معافیت داشته‌اند، در این مدت ترجیح داده‌اند که خودشان را به نفت ایران وابسته نکنند تا در صورت نیاز نفت، کشور ما را کنار بگذارند. اگر قرار باشد کشوری از بازار ایران کنار برود شامل این مشتریان خواهد بود.»

او پیش‌بینی کرد که 1398 سالی سخت‌تر از 1397 باشد و ادامه داد: «احتمال عدم تحقق درآمدهای بودجه 1398 وجود دارد چراکه صادرات نفت خام ایران ممکن است کمتر از 1.5 میلیون بشکه در روز باشد. در مورد صادرات نفت تنها راه این است که با دنیا تعامل داشته باشیم و وضعیت بهتری برقرار شود. اما در داخل هم نیاز داریم که هزینه‌ها را کنترل کنیم، از فساد به دور باشیم و شرایط را تعدیل کنیم. کار بسیار مشکلی است اما اداره اقتصاد در سال 98 به آن نیاز دارد. ضمن آن‌که ما تجربه برجام را داریم و می‌توانیم با حفظ خطوط قرمز با دنیا تعامل کنیم. باید قبل از این که مذاکره، تعامل و دیپلماسی سخت‌تر شود وارد آن شویم. نباید در موضع ضعف قرار بگیریم.»

.

قیمت نفت بر تصمیم‌گیری امریکا اثر می‌گذارد

روزنامه تعادل هم در امروز در همین مورد نوشت: در حالی که موضوع عرضه نفت خام ایران و سرنوشت تمدید معافیت خریداران آن برای بازاراهمیت زیادی دارد، الیزابت روزنبرگ مدیر برنامه انرژی در مرکز امنیت جدید امریکا و یک مشاور سابق تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری امریکا در مورد معافیت‌ها از تحریم‌های ایران با گلوبال پلتس گفت‌وگو کرد و گفته است که قیمت نفت بر تصمیم‌گیری امریکا اثر می‌گذارد.

مشاور سابق تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری امریکا پیش‌بینی کرد: امریکا معافیت چین و هند را از خرید نفت ایران تمدید می‌کند چون از نظر اقتصادی و سیاسی صفر کردن واردات نفت آنها از ایران دشوار است. شرایط هند سخت است. این کشور هنوز صدها هزار بشکه نفت ایران را وارد می‌کند چون پالایشگاه‌هایش این نفت سنگین را می‌خواهند. آنها بخشی از بشکه‌های ونزوئلا را هم می‌خرند چون پالایشگاه‌هایشان با این نفت کار می‌کنند. برای رهبران هند سخت است که به مردمش بگوید امریکا سیاست اقتصادی و خارجی آن را تنظیم می‌کند.

مهلت معافیت‌های امریکا به هند، چین، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای خرید نفت ایران در اوایل ماه مه پایان می‌یابد. مقامات دولت ترامپ چیزی در مورد تمدید معافیت‌ها، اصلاح آنها یا لغو کاملشان نگفته‌اند.

الیزابت روزنبرگ در ادامه بیان کرد: قیمت نفت الان خوب است و فکر می‌کنم اگر بالاتر برود بهتر هم باشد. به‌نظر نمی‌رسد با اقدامات ونزوئلا خیال دولت امریکا بتواند راحت شود. تحریم‌ها جریان نفت خام سنگین را کند می‌کنند و عرضه نفت پرمین جای آن را نخواهد گرفت. حالا امریکا باید تصمیم بگیرد که آیا عرضه نفت به بازار به‌اندازه کافی هست تا تحریم‌های ایران را با آن تطبیق دهد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر معافیت‌ها صفر شوند آن‌وقت جرایم اقتصادی برای تنبیه موسساتی که درگیر معاملات مالی با ایران بوده‌اند اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها شامل کشتی‌ها، بنادر، دریانوردان، بیمه‌کنندگان و… می‌شود. همه اینها یک کشمکش اقتصادی به وجود می‌آورد.

(بازدید 15,393 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx