روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 21 اسفند ۱۳۹۷

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

شرکت‌های کوچک نفتی اروپا در انتظار اینستکس

.

امروز سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه روزنامه تعادل نوشت: رییس سازندگان تجهیزات صنعت نفت، آخرین وضعیت حضور شرکت‌های کوچک اروپایی در صنعت نفت ایران را تشریح کرد. رضا خیامیان با اشاره به اعلام آمادگی تعدادی از شرکت‌های اروپایی در صنعت نفت ایران اظهار کرد: از آنجا که تکلیف مسائل مالی و جابه‌جایی پول هنوز کاملاً مشخص نشده است، همه منتظر روشن شدن این مورد هستند که وضعیت مالی مشخص شود و جابه‌جایی پول به راحتی امکان‌پذیر باشد. وی افزود: تاکنون حدود ۱۱۰ شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند و منتظر برنامه مالی اتحادیه اروپا و ایران هستند. بر اساس این گزارش، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت پیش از این از آمادگی ۱۱۰شرکت کوچک و متوسط اروپایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی خبر داده و گفته بود: یکی از اهداف این است که شرکت‌های ایرانی برای ساخت تجهیزات نفتی که در داخل ایران به تکنولوژی نیاز دارند، با شرکت‌های کوچک و متوسط متصل شوند. این اقدام باعث می‌شود شرکت‌های ایرانی در سطح بین‌المللی فعالیت کنند و از آنجا که تولید آنان با برند شرکت‌های اروپایی صورت می‌گیرد، می‌توانند به بازار این شرکت‌ها دست پیدا کرده و به منطقه صادرات داشته باشند. همچنین اتحادیه اروپا و ایران در حال مذاکره برای راه‌اندازی یک کانال مالی هستند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

.

تعلل سوال برانگیز دولت در عدم الزام استفاده از کارت سوخت

کیهان در مطلبی که باعنوان «تعلل سوال برانگیز دولت در عدم الزام استفاده از کارت سوخت» نوشت: بسیاری از کارشناسان و مراکز پژوهشی معتقدند دولت می‌تواند بدون افزایش قیمت، مصرف‌کنندگان بنزین را ملزم به استفاده از کارت سوخت شخصی کند و شرایط کنترل مصرف و به‌خصوص کاهش قاچاق بنزین را تا حدودی فراهم کند. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره راهکارهای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت، پیشنهاد احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی را مطرح کرد. در این گزارش آمده است: «تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه زمینه قاچاق گسترده این کالا را به‌وجود آورده که نیاز به تدبیر مناسب دارد. یکی از راهکارهای مواجهه با این موضوع، الزام استفاده از کارت سوخت خودرو در هنگام سوختگیری و ممنوعیت هرگونه مبادله بنزین خارج از این سامانه است.» این مرکز پژوهشی با‌ اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت و اختصاص نفت‌گاز بر اساس پیمایش، مصرف آن در بخش حمل‌ونقل را از حدود ۵۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۳ به کمتر از ۴۸ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۴ رساند، اعلام کرده است: «می‌توان با استفاده از انواع فناوری‌ها از جمله نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در جایگاه‌ها برای کنترل و تأیید ورود خودروها یا فناوری RFID هر کارت سوخت را منحصر به یک خودرو کرد و از استفاده از کارت خودروی دیگر جلوگیری کرد. به علاوه، همان طور که ذکر شد، بیش از ۷۰ درصد قاچاق سوخت از یک استان صورت می‌گیرد. الزام سوختگیری در آن استان با کارت سوخت و کدینگ کارت‌های سوخت به‌گونه‌ای که فقط خودروهای همان استان بتوانند در جایگاه‌ها، سوختگیری کنند (با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای مسافران)، یک اقدام مؤثر در مهار قاچاق است.» 

.

پارس جنوبی زمینه ساز پیشرفت صنعت پتروشیمی

روزنامه اطلاعات در مطلبی با عنوان «پارس جنوبی زمینه ساز پیشرفت صنعت پتروشیمی» نوشت:اطلاعات شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نشان می‌دهد که با افزایش برداشت گاز از پارس‌جنوبی و تأمین خوراک موردنیاز صنایع پتروشیمی ظرف دو سال آینده واحدهای جدیدی نظیر شرکت پتروشیمی هنگام، شرکت کیمیا صنایع دالاهو، شرکت پتروشیمی سبلان، شرکت توسعه پليمر پاد جم، شرکت شيميايي صدف عسلويه،شرکت متانول کيمياي پارس خاورميانه و شرکت پتروشيمي کيان به بهره برداری خواهند رسید که هریک نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید فرآورده های پایین دستی و ایجاد اشتغال صنعتی برای جوانان کشور خواهند داشت.مسأله قابل اهمیت در بهره برداری از 4 فاز جدید میدان گازی پارس جنوبی، موضوع افزایش تولید خوراک اتان در کشور است. اتان یکی از محوری‌ترین خوراک‌های توسعه صنعت پتروشیمی در ایران و جهان بوده که با توسعه فازهای پارس جنوبی و بهره برداری از چند طرح جدید پالایشگاهی پیش بینی می شود تا یک سال آینده تولید این محصول استراتژیک در ایران افزایشی حدود دو برابری را تجربه کند.در شرایط فعلی با احتساب فازهای در دست بهره برداری پارس جنوبی، پتروشیمی پارس، مارون و بندرامام، ظرفیت تولید خوراک استراتژیک اتان در ایران سالانه حدود 10 میلیون تن است، ولی بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید خوراک اتان ایران را به حدود 13 میلیون تن درسال خواهد رساند.

(بازدید 15,425 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx