روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 20 اسفند ۱۳۹۷

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

راز سبقت نفتی عراق از ایران
.
امروز دوشنبه ۲۰ اسفند ماه روزنامه تعادل در مطلبی که به رویدادهای مهم انرژی در سال ۹۷ اختصاص یافته بود نوشت: صنعت نفت سال 97 را خوب آغاز کرد. وزارت نفت در سال 96 قراردادی را به ارزش ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت فرانسوی توتال منعقد کرد و در فروردین‌ماه سال 97 اعلام شد که توتال در راستای اجرای تعهدات خود به این قرارداد، مناقصه‌ای به ارزش 700 میلیون یورو برگزار کرده است و بیشتر برندگان این مناقصه شرکت‌های ایرانی بوده‌اند. در قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم اپراتور این پروژه، امضا شده است، توتال 50.1 درصد سهم داشت، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) ۳۰ درصد و در نهایت پتروپارس ایران نیز ۱۹.۹ درصد سهم داشت. اما در اردیبهشت‌ماه ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از توافق هسته‌ای ایران با 5 قدرت جهانی (برجام) خارج شد و به صورت یک‌جانبه تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجددأ فعال کرد و شرکت توتال را مجبور به خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی کرد. با خروج توتال از این قرارداد، بر اساس متن قرارداد سهم توتال به شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) واگذار شد.همزمان ایالات متحده امریکا اعلام کرد که قصد دارد صادرات نفت ایران را با شروع بخش اجرایی تحریم‌ها که در 4 نوامبر (13 آبان) مقرر شده بود، به صفر برساند. تلاش‌های امریکا با مقاومت ایران و سایر کشورهای خریدار نفت ایران روبرو شد و در نهایت ایالات متحده به اهداف خود نرسید و دو روز مانده به زمان مرحله اجرایی تحریم‌ها، معافیت‌هایی را به مدت 6 ماه به 8 خریدار بزرگ نفت ایران اعطا کرد.
.
صادرات ایران با وجود آنکه تحت فشارهای امریکا کاهش داشت، اما با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی که تحت تأثیر همین تحریم‌ها نیز بود، ایران را در سال 97 دچار کسری منابع مالی نکرد.ایران در سال 97، در سازمان همکاری کشورهای تولید‌کننده نفت (اوپک) نیز با چالش‌هایی مواجه شد. اواخر خردادماه اوپک نشست دوره‌ای خود را برگزار کرد که موضوع اصلی آن توافق برای افزایش تولید به دلیل کمبود عرضه نفت در بازار جهانی بود.
.
ایران با این استدلال که امریکا با تحریم ایران مسوول کاهش عرضه نفت است و اعضای اوپک نباید هزینه آن را بپردازند، مخالف افزایش تولید بود، اما در نهایت توافق شد که کشورهای عضو و غیرعضو اوپک 1 میلیون بشکه به تولید نفت خود بیفزایند. اما شش ماه بعد، یعنی در آذرماه که قیمت نفت به دلیل افزایش شدید تولید نفت شیل امریکا سقوط کرد، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بار دیگر در وین دور هم جمع شدند و توافق کردند که سطح تولید خود را به میزان 1 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند. در این توافق ایران توانست از تعهد به کاهش تولید احراز کند.همچنین در بهمن‌ماه سال 97، بیژن زنگنه، وزیر نفت خبر از یک اکتشاف نفتی جدید در جزیره مینو واقع در رود اروند و در نزدیکی مرز با عراق داد ….
.
روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی با عنوان راز سبقت نفتی عراق از ایران نوشت: چشم‌انداز تولید نفت ایران در سال ۱۴۰۰ تولید حداقل ۷/ ۴ میلیون بشکه‌ نفت در روز است. به‌نظر می‌رسد برای دست یافتن به این هدف، عراق الگوی مناسبی برای بررسی باشد. همسایه غربی ایران طی حدود ۹ سال و با وجود تنش‌های سیاسی و امنیتی، توانست تولید روزانه‌اش را ۳/ ۲ میلیون بشکه‌ افزایش دهد. تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی الگویی است که عراق با پیروی از آن توانست تولیداتش را به سطح ۶/ ۴ میلیون بشکه در روز برساند و جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک را که پیش از آن در اختیار ایران بود، تصاحب کند.‌
.
عراق به‌عنوان کشوری که اقتصادش وابستگی حدودا ۹۰ درصدی به درآمدهای نفتی دارد، با جدیت برنامه‌های افزایش تولید را پیگیری می‌کند و شرکت‌های بین‌المللی متنوعی را نیز برای توسعه تولید جذب پروژه‌های نفتی و گازی کرده است. همسایه غربی ایران که کشورمان طولانی‌ترین مرز زمینی را با آن داراست، در خیز دومی که برای افزایش تولید برداشت، در نوامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد مناقصه‌هایی را برای اکتشاف و توسعه ۱۱ بلوک نفتی جدید برگزار خواهد کرد که پنج بلوک آن در مرز ایران قرار داشت. با توجه به عدم استقبال چشمگیر از این مناقصه‌های عراق (با وجود اصلاح قراردادهای نفتی در این کشور) و همچنین با توجه به اینکه وزارت نفت عراق (همانند ایران) در دور جدید توسعه میادین نفتی تمرکزش را بر میدان‌های مشترک گذاشته، به نظر می‌رسد فرصتی مناسب برای همکاری دو کشور در توسعه میادین نفتی مشترک ايجاد شده باشد.

شناسایی پیمانکاران یک پروژه پتروشیمی از طریق مناقصه (مناقصه مزایده)

سه حلقه خرید طلای سیاه در بورس (اخبار صنعت)

افزایش محدود قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی ها (جهان اقتصاد)

(بازدید 15,358 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx