چرا چین در زمینه انرژی های تجدیدپذیر رهبر جهان شده است؟!

چین بزرگ‌ترین‌ منبع تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر دنیا

تازه‌ترین بررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی ثابت می‌کند که چین به بزرگ‌ترین‌ منبع تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر در دنیا تبدیل شده است.

این سازمان درباره تولید این انرژی‌ها در جهان آورده است که دست‌کم نیمی از رشد و توسعه جهانی تولید این منابع در سال ۲۰۱۶ میلادی متعلق به چین بوده است. بر این اساس، چین در برنامه پنج‌ساله سیزدهم اقتصادی خود به دلیل نگرانی از آلودگی بالای هوا و مقابله با تحولات اقلیمی تلاش کرده است سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش انرژی‌های پاک و منابع تجدید‌پذیر داشته باشد. پیش‌بینی شده است که چین تا سال ۲۰۲۲ میلادی نزدیک به ۴۰ درصد از کل تولید انرژی پاک در جهان را به خود اختصاص دهد.

چین اعلام کرده است که میزان استفاده زغال‌سنگ برای تولید انرژی را نیز به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داد تا میزان آلاینده‌ها کاسته شود. برنامه توسعه سیزدهم پنج ساله چین نشان می‌دهد این کشور ۶۶ درصد از انرژی را در سال ۲۰۱۵ میلادی از زغال‌سنگ تامین می‌کرده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۸ درصد کاهش خواهد یافت. این آمار پس از آن منتشر می‌شود که کشورهای مختلف دنیا از جمله چین از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از توافقنامه تحولات اقلیمی پاریس انتقاد کردند.دولت چین افزوده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز طبیعی و مصرف آن را افزایش خواهد داد تا ۱۰ درصد ازانرژی مورد نیاز کشور و خانوارها از گاز طبیعی تامین شود. تارنمای یی‌سی چین نیز گزارش داد که میزان دی‌اکسید‌کربن و گازهای گلخانه‌ای هم تا سال ۲۰۲۰ میلادی در چین نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر خواهد شد.

 انتظار می‌رود با این برنامه‌ریزی ۱۵ درصد از کل انرژی مصرفی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی از سوخت‌های غیرفسیلی تامین شود. انرژی‌های خورشیدی، حرارتی، باد و هسته‌ای اصلی‌ترین منابع انرژی این کشور محسوب می‌شود و از ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان سرمایه‌گذاری چین برای تولید منابع انرژی جدید و پاک و تجدیدپذیر به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. ظرفیت تولید انرژی‌های باد و خورشید در چین در سال ۲۰۲۰ میلادی به ترتیب به ۲۱۰ میلیون کیلووات و ۱۱۰ میلیون کیلووات خواهد رسید. چین سریع‌ترین رشد را در توسعه انرژی هسته‌ای در دنیا دارد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی با ساخت رآکتورهای جدید تعداد ژنراتورهای هسته‌ای این کشور به ۹۰ خواهد رسید و پس از آمریکا در این زمینه در رده دوم جهان قرار خواهد گرفت.همچنین آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعال‌ترین کشور خاورمیانه است و انتظار می‌رود ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور طی ۵ سال آینده به ۳/ ۳ گیگاوات برسد.

(بازدید 15,429 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx