دلیل عقب‌ماندگی کانادا در واکسیناسیون کرونا

تلویزیون نفت تقدیم می کند

چرا آمریکا از ارسال واکسن به کشورهای همسایه خودداری می‌کند؟

مکزیک و کانادا از اصلی‌ترین متحدین آمریکا هستند. کانادا از ماه‌ها قبل قرارداد پیش‌خرید واکسن فایزر و مدرنا را امضا کرده، اما آمریکا همچنان از ارسال واکسن‌های آمریکایی خودداری می‌کند.

کانادا روزهای بحرانی را به خاطر کرونا پشت سر می‌گذارد. آمار مرگ‌ومیر روزانه در این کشور رکورد زده است. آن‌هم به این دلیل که کانادا هنوز نمی‌تواند مقادیر کافی واکسن کرونا را وارد کند.

وابستگی کانادا به اروپا و ناتوانی در تولید داخلی واکسن کرونا موجب شده تا این کشور باوجود پیش‌خرید صدها میلیون دوز، از قافله جهانی جا بماند.
کانادا که به نسبت جمعیتش بیشترین پیش‌خرید واکسن کرونا را در میان دیگر کشورها انجام داده بود، اکنون برای واکسیناسیون مردم خود دچار مشکل شده است.
دولت کانادا چندین بار از آمریکا خواسته تا واکسن‌‌هایی که پیش‌تر از شرکت‌های آمریکایی خریداری کرده بود، به این کشور ارسال کند اما دولت آمریکا با در اختیار داشتن میلیون‌ها دوز اضافی، همچنان از ارسال واکسن‌های آمریکایی خودداری می‌کند.
کانادا از اولین کشورهایی بود که واکسن‌های آمریکایی را پیش‌خرید کرد اما دولت امریکا صادرات واکسن آمریکایی که در خاک امریکا تولید می‌شود را ممنوع کرده و واکسن‌های خریداری‌شده کانادا را تحویل نمی‌دهد.
وضعیت همسایه جنوبی آمریکا هم تعریفی ندارد؛ اما خبری از واکسن‌های پیش‌خرید شده‌ی آمریکایی نیست. ایالات‌متحده، دوز کافی برای دو بار واکسیناسیون کل جمعیت خود را خریداری کرده اما بازهم از همکاری با دیگر کشورها امتناع می‌ورزد. سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: «دولت بایدن پیش از ارسال واکسن آمریکایی به دیگر کشورها، به دنبال آن است تا همه آمریکایی‌ها واکسینه شوند.»
آمریکا چندی پیش اجازه داد تا تعداد محدودی واکسن انگلیسی آسترازنکا به کانادا و مکزیک وام داده شود. تعداد واکسنی که به کانادا وام داده می‌شود تنها برای واکسینه شدن ۷۵۰ هزار نفر کافی است.
واکسن‌ آسترازنکا به‌طور کل در آمریکا مجوز ندارد و به دلیل خطرهای آن در بسیاری از کشورها هم ممنوع شده است. درواقع دولت امریکا واکسنی را به کانادا و مکزیک وام می‌دهد که قابل‌استفاده در خاک امریکا نیست. این واکسن به‌عنوان ابزار فشار سیاسی و درازای حل مسئله‌ی مهاجرین مکزیکی به دولت مکزیک تحویل داده می‌شود.
مکزیک و کانادا با آمریکا پیمان تجاری دارند و از اصلی‌ترین متحدین آمریکا به‌حساب می‌آیند اما دولت امریکا با محدودیت تجارت واکسن، به دنبال آن است تا ابتدا امریکا را از بحران خارج کند.
عدم همکاری آمریکا با متحدین خود برای مبارزه با کرونا، اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است. دولت آمریکا ازنظر متحدان در حال نقض گسترده اصول تجارت آزاد است. این رفتار دولت آمریکا در رسانه‌های اروپایی به «آپارتاید واکسن» تعبیر شده است.
آمریکا حالا در کنار انگلیس تنها کشورهای تولیدکننده واکسن هستند که صادرات آزاد آن را ممنوع کرده‌اند. چین، روسیه و هند، دیگر تولیدکنندگان گسترده واکسن، میلیون‌ها دوز به دیگر کشورها صادر می‌کنند. این در حالی است که پیش‌ازاین، آمریکا دیگر کشورها را به زیر سؤال بردن بازار آزاد متهم می‌کرد.
عملکرد بایدن در واکسن کرونا نشان می‌دهد، او هم مانند ترامپ شعار «اول آمریکا» را دنبال می‌کند.

 

(بازدید 5,441 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx