آن چیزی که ‌ لازمه درباره اجلاس امروز اوپک بدانید

تلویزیون صنعت نفت تقدیم می کند

چشم‌ها به جلسه اوپک؛

قیمت نفت افتاد

قیمت نفت روز سه شنبه در بازارهای جهانی افت کرد. حالا تمام چشم‌ها به جلسه امروز کشورهای صادرکننده نفت، اوپک است که بنا است درباره میزان تولید گفت‌وگو کنند.

قیمت نفت برنت، شاخص‌بهای جهانی نفت با ۰.۶۳ کاهش به ۶۲.۸۸ دلار رسید و معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۳۰ درصد کاهش به زیر ۶۰ دلار رفت و به ۵۹.۸۵ دلار معامله شد.

بزرگ‌ترین چالش اوپک در ۱۴امین اجلاس وزرای کشورهای عضو و متحدان ، تصمیم‌گیری درباره میزان افزایش تولید و نیز سرعت بازگشت بشکه‌های اضافه‌شده به بازار است. در حال حاضر کاهش تولید اوپک ۷ میلیون بشکه در روز معادل ۷ درصد تولید نفت کل جهان است.

اما  اون چیزی که ‌ لازمه درباره اجلاس امروز اوپک بدانید اینه که

1.باز هم قدرتمندترين تولیدکنندگان نفت جهان روز گرد هم خواهند آمد تا درباره طرح کاهش تولید که از سال گذشته شروع شد بحث کنند که آیا وقتش رسیده به تولید بیافزایند یا نه.

  1. اوپک و متحدان موسوم به اوپک‌پلاس به بحث برای رسیدن به توافق برای چگونگی مدیریت بازار خواهد گذشت.

3.اوپک‌پلاس سال گذشته تصمیم به کاهش تولید را در شرایطی گرفتند که ویروس کرونا ضربه‌ای شدید به تقاضا زده بود و قیمت را به‌شدت کاهش داده بود.

.اما این جلسه یک ویژگی اساسی دارد و آن این‌که در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت نفت به سطح پیش از کرونا بازگشته است اما در عین حال وضعیت کرونا همچنان فضا را مه‌آلود باقی گذاشته است و نشانه‌ای از بهبود نشان نمی‌دهد.

حالا بحث قدیمی دوباره زنده می‌شود. دو قدرت مهم اوپک، سعودی و روسیه باز بر سر چگونگی مدیریت بازار بحثشان می‌شود. بحثی که یک بارش که به دعوا کشیده شد به جنگ قیمت رسید و ارزش نفت برای اولین بار در تاریخ به زیر صفر رفت و همه را شگفت‌زده کرد.

تحلیل ما اینجوریه که  احتمالا هر دو طرف به خواسته خود خواهند رسید.

روسیه اجازه خواهد یافت تاحدی تولیدش را افزایش دهد و سعودی نهایت بخشی از یک میلیون بشکه‌ای را که داوطلبانه حذف کرده به بازار می‌آورد. یعنی عمل در همان مسیر کاهش تولید  باقی خواهد ماند.

اما بحث عدد و رقم هم به میان آمده و تحلیلگران به رسانه‌ها گفته‌اند حرف از افرایش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای تولید در میان است.

با این‌وجود با این میزان افزایش تولید هم “جشن نفت” که اشاره به سطح قیمت کنونی دارد پایان نمی‌گیرد چه بسا همچنان تقاضا بیشتر از عرضه هم باشد.

باز باید تا پایان جلسه منتظر ماند و دید آیا این بار هم اجلاس اوپک به درازا خواهد کشید؟ بحث بالا خواهد گرفت؟ و آیا دوباره اتفاقی غیرمنتظره روی خواهد داد؟

(بازدید 4,148 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx