آغاز تزریق گاز از نخستین سکوی فاز 13 به پالایشگاه خشکی

با گذشت10روز از راه‌اندازی نخستین سکوی فاز 13 پارس جنوبی، گاز برداشت شده از موقعیت مخزنی این عرشه به پالایشگاه خشکی تزریق شد.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی گفت: پس از انجام آخرین عملیات باقیمانده در راه‌اندازی خط لوله دریایی این سکو، پس از 10 روز کاری از شروع هوکاپ و راه‌اندازی سکوی 13B، گاز ترش برداشت شده از موقعیت مخزنی این سکو ساعت ۲۳ پنج شنبه ۲۷دی به سمت خشکی ارسال و با طی مسیر ۹۰ کیلومتر، پس از دو ساعت در پالایشگاه دریافت شد.

پیام معتمد ارسال گاز به خشکی در مدت 10 روز پس از راه‌اندازی سکو را رکوردی بی‌سابقه در تاریخ صنعت فراساحل کشور عنوان کرد و افزود: گاز ترش برداشت شده از سکوی 13B به چهارمین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 13 تزریق شد و با توجه به تمهیدات لحاظ شده در این ردیف از بامداد جمعه، ۲۸ دی پس از فراوری به شبکه سراسری گاز ارسال شد.

وی یادآور شد: به تازگی در راه‌اندازی همزمان دو سکوی فاز 13 در کمتر از 4 روز کاری نیز رکوردی جدید ثبت شده بود.

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی بیان کرد: با توجه به پيشرفت مناسب طرح توسعه این فاز، به زودی ارسال گاز از دومین عرشه دریایی به پالایشگاه خشکی آغاز می‌شود و مطابق با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان بهمن، نیمی از اهداف توسعه فاز 13 با برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی محقق خواهد شد.

طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی برای تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز متان، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، ۲۷٥٠تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.

(بازدید 15,987 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx