حضور سرمایه‌گذاران در قلب پتروشیمی ایران-پتروجهش

تلویزیون صنعت نفت تقدیم می کند

صنعت پتروشیمی ایران خیلی زود به پیشواز جهش تولید رفت. سال ۱۳۹۲ نقطه آغازین جهش دوم در این صنعت حیاتی کشور با نگاه به افق ۱۴۰۰ بود، در حالی که بیش از نیمی از سال جهش تولید می‌گذرد.

شاید بدون اغراق بتوان پتروشیمی را موفق‌ترین صنعت در جهش تولید نامید، چرا که هر هفته و هر ماه، آثار و ثمره‌های نهضت جهش دوم و آغاز اقدام‌های جهش سوم را شاهد هستیم.

روز پنجشنبه سوم مهرماه جاری در میانه هفته دفاع مقدس، از عملیاتی مهم در جنگ بزرگ اقتصادی رونمایی شد که صنعت پتروشیمی در خط مقدم آن قرار دارد؛ عملیاتی که دانش کاملا ایرانی را با صنعت تلفیق و همراه کرد.

واحد نیمه‌صنعتی تولید پروپیلن از متانول شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی که با همت پژوهشگران و کارشناسان مرکز ماهشهر به نتیجه رسیده است، با حضور بهزاد محمدی؛ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران‌عامل برخی از هلدینگ‌های پتروشیمی و نمایندگان چند شرکت صاحب نام کشور و سرمایه گذاران رونمایی شد و در ادامه سرمایه‌گذاران حاضر، در بازدید از این واحد نیمه‌صنعتی، با ظرفیت و نحوه فعالیت آن از نزدیک آشنا شدند.

قرارداد واگذاری دانش فنی، اسناد مهندسی فرآیندی و مهندسی پایه طرح تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰هزار تن محصول، بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی فاتح کیمیا امضا شد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، در آیین امضای این قرارداد یادآور شد: قرارداد تجاری‌سازی دانش‌فنی ایرانی تولید پروپیلن از متانول با گروه فاتح به‌عنوان نخستین شرکت و در عین حال در نخستین گام برای افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در کشور امضا شد.

بهزاد محمدی افزود: طرح‌های تولید پروپیلن از متانول برای مناطق مختلفی همچون عسلویه، امیرآباد، انزلی و اسلام‌آباد نیز اجرا می‌شود و ظرفیت این محصول در سال ۱۴۰۴ به سالانه ۴ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز با بیان اینکه در توسعه صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها، تأمین فناوری است، گفت: خوشبختانه این شرکت فناوری لازم را از گاز تا پلی‌پروپیلن در اختیار دارد و قرارداد ساخت واحد ۱۲۰ هزار تنی تبدیل متانول به پروپیلن برای نخستین بار در کشور با دانش به‌طور کامل ایرانی امروز امضا شد که تهیه اسناد مهندسی آن آغاز می‌شود.

علی پژوهان تصریح کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در تأمین فناوری‌های لازم در تکمیل زنجیره گاز تا محصولات پایین‌دستی از جمله پلی‌پروپیلن مشکلی ندارد و فناوری‌ فرآیندی و کاتالیست‌های لازم را تأمین می‌کند.

(بازدید 3,453 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx