تولید مستمر نفت در غرب کارون

تلویزیون نفت بررسی می کند

سخنرانی تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت

تأمین برق، تضمین‌کننده تولید مستمر نفت در غرب کارون است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: تأمین پایدار برق، تضمین‌کننده تولید مستمر نفت در میدان‌های غرب کارون است و ساخت و راه‌اندازی نیروگاه غرب کارون از این حیث بسیار اهمیت دارد.

تورج دهقانی امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از نیروگاه غرب کارون در استان خوزستان (از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس) گزارشی از این طرح به رئیس‌جمهوری ارائه داد و عنوان کرد: غرب کارون حوزه مهم تأمین نفت کشور به شمار می‌رود و استمرار تولید، فرآورش و انتقال نفت میدان‌های این منطقه مستلزم تأمین پایدار برق است که طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با همین هدف اجرایی شده است.

وی افزود: این نیروگاه مشتمل بر سه واحد ۱۶۵ مگاواتی است که امروز دو واحد نخست آن که واحدهای گازی است به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی واحد سوم که واحد بخار نیروگاه است نیز در دست اقدام قرار دارد.

دهقانی با اشاره به احداث ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال ۲۲۰ کیلوولت و پنج پست فشار برق از سوی پیمانکاران مختلف در بخش تأسیسات جانبی طرح احداث نیروگاه غرب کارون، گفت: همچنین ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال و توزیع برق داخل میدان‌های غرب کارون احداث شده است، یعنی در مجموع حدود ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال برق در غرب کارون.

وی سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح را تاکنون ۳۲۰ میلیون یورو اعلام و تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری از سوی مپنا در بخش نیروگاه صورت گرفته و ۱۱۰ میلیون یورو (از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران) نیز برای احداث خطوط انتقال و پست‌های برق در نقاط مختلف منطقه غرب کارون هزینه شده است.

به گفته دهقانی، طرح ساخت نیروگاه غرب کارون بر مبنای قرارداد امضاشده با گروه مپنا در قالب ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) اجرایی شده و مپنا برای تأمین سرمایه و رساندن طرح به مرحله بهره‌برداری زحمات زیادی کشیده است.

وی در پایان از وزیر نفت، گروه مپنا و همه پیمانکاران طرح، استاندار خوزستان به واسطه انجام مناسب هماهنگی‌های بین‌دستگاهی و همه همکاران خود در شرکت مهندسی و توسعه نفت قدردانی کرد.

طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات با هدف تأمین برق میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب کارون در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که در این راستا تاکنون واحدهای اول و دوم گازی این نیروگاه با ظرفیت واقعی بیش از ۳۰۰ مگاوات تکمیل و دسترسی میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون به شبکه برق‌رسانی امکان‌پذیر شده است.

(بازدید 2,002 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx