پتروشیمی بوشهر؛ تنها پتروشیمی با خوراک گاز ترش در ایران

تلویزیون نفت بررسی می کند

سخنرانی محمدحسن تولایی، مدیرعامل هلدینگ شستان در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت

جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش سهم صادرات غیرنفتی

مدیرعامل هلدینگ شستان گفت: خوراک پتروشیمی بوشهر از گاز ترش پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تامین می‌شود و تنها پتروشیمی کشور است که از گاز ترش برای تولید محصولات استفاده می‌کند.

محمدحسن تولایی امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری فاز نخست پتروشیمی بوشهر با اشاره به اینکه مجتمع عظیم پتروشیمی بوشهر در سه زمین با مجموع مساحت ۷۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس و در سه فاز طراحی شده است، اظهار کرد: واحد نخست این پتروشیمی شامل واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، متانول و سرویس‌های جانبی است.

وی افزود: فاز نخست پتروشیمی بوشهر هم‌زمان با مؤثر شدن فاینانس در سال ۹۴ به‌طور جدی آغاز و با وجود تحریم‌های بین‌المللی در مدت پنج سال اجرا شد.

مدیرعامل هلدینگ شستان، متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، گوگرد و متانول را محصولات تولیدی فاز نخست پتروشیمی بوشهر عنوان کرد و گفت: اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین و C۳+ محصولات فاز دوم و اسید استیک و وینیل استات نیز محصولات فاز سوم این مجتمع خواهد بود.

تولایی با بیان اینکه خوراک پتروشیمی بوشهر به میزان روزانه ۹.۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از پالایشگاه چهارم؛ فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی تأمین خواهد شد، تصریح کرد: این گاز، گاز ترشی است که به سیستم استحصال وارد و به محصولات پایین‌دستی تبدیل می‌شود. پتروشیمی بوشهر، تنها پتروشیمی کشور است که از گاز ترش برای تولید محصولات استفاده می‌کند. این موضوع را که یک مجتمع گاز فرآوری‌نشده را دریافت کند و با دارا بودن زنجیره کاملی از تولید، محصول نهایی تولید کند، نقطه عطفی از قابلیت‌های صنعت پتروشیمی می‌دانیم.

وی برآورد میزان سرمایه‌گذاری فاز نخست و دوم پتروشیمی بوشهر را بالغ بر ۲ میلیارد یورو عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در فاز نخست پروژه حدود ۱.۳۳۰ میلیارد یورو و ۶۱ درصد تجهیزات استفاده‌شده در پروژه ساخت داخل کشور است.

مدیرعامل هلدینگ شستان با اشاره به اینکه ظرفیت فاز نخست پتروشیمی بوشهر در صورت تأمین کامل خوراک، سالانه حدود ۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی است، اظهار کرد: عمده محصولات این مجتمع صادراتی است که در نتیجه ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد. هم‌اکنون این مجتمع ۴۵ درصد خوراک مورد نیاز را دریافت می‌کند، اما وزارت نفت در تلاش است ۱۰۰ درصد خوراک مورد نیاز این طرح تأمین شود.

تولایی با بیان اینکه در اجرای فاز نخست پتروشیمی بوشهر برای ۹ هزار نفر به‌صورت مستقیم و چند هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شده است، ادامه داد: این پروژه در زمان بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده که بیشتر افراد بومی هستند.

به گفته وی، با راه‌اندازی فاز سوم پتروشیمی بوشهر این شرکت قادر به تولید ۶.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ شستان، افزایش تولید محصولات پتروشیمی در سال جهش تولید، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش سهم صادرات غیرنفتی، افزایش درآمد ارزی کشور، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دست و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ایجاد اشتغال و حرکت به سمت توسعه کشور و بهبود معیشت مردم منطقه را از آثار اجتماعی و اقتصادی اجرای پتروشیمی بوشهر در منطقه دانست.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصول به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی امروز با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

(بازدید 2,333 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx