ما در مقابل جان انسان‌ها مسئولیم

تلویزیون نفت

یک فرمانده باید عاری از احساس باشد

وزیر نفت از کاهش حوادث آسیب‌پذیر صنعت نفت در سال‌های اخیر با ابلاغ دستورعمل‌ها خبرداد و گفت: ما در مقابل جان انسان‌ها و ثروت کشور مسئولیم.

بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ششم مردادماه) در آیین اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای فرمانده صحنه در وزارت نفت دلیل حضورش در این مراسم را اهمیت مقوله بهداشت، ایمنی، محیط زیست (اچ‌اس‌یی) با تمرکز بر ایمنی دانست و اظهار کرد: صنعت نفت به دلیل ماهیتش در همه مراحل اعم از اجرا و بهره‌برداری با انواع خطرات از جمله آتش، مواد سمی و… روبه‌رو است.

وی بر ضرورت توجه به مقوله اچ‌اس‌یی با توجه به ماهیت صنعت نفت تأکید کرد و گفت: هر اشتباهی در صنعت نفت سبب از دست رفتن جان یک انسان و از هم پاشیدن یک خانواده می‌شود، بنابراین ما در مقابل جان افراد و همچنین ثروت ملی مسئولیم.

وزیر نفت با بیان اینکه توصیه به مراقبت تنها یک مقوله دینی، اخلاقی و تقوایی نیست، بلکه مسئله حرفه‌ای است، افزود: در این زمینه کارهای بزرگی در دنیا انجام شده است که باید با تعهد اخلاقی نسبت به انجام وظایفمان براساس استانداردهای مشخص‌شده، عمل کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه موضوع اچ‌اس‌یی از زمان طراحی یک پلنت آغاز و در طرح‌های صنعت نفت نیز با تأمین تجهیزات، تخصیص نیروی انسانی ماهر، انجام آموزش‌های لازم و در نهایت پیاده و اجرای منظم و دقیق انجام می‌شود، تأکید کرد: به این نکته باید توجه کرد که مسئولیت اچ‌اس‌یی تنها با این واحد نیست، بلکه تک تک کارکنان در این زمینه مسئولیت دارند. به‌عنوان نمونه وقتی حادثه‌ای اتفاق افتاد نخست کسی که در محل حضور دارد باید به مقابله بپردازد و سپس خبر آن را اعلام کند.

وی با بیان اینکه همه تلاشمان این است حادثه‌ای در صنعت نفت اتفاق نیفتد، اما در صورت وقوع چه باید کرد؟ به حادثه پتروشیمی بوعلی سینا در تابستان سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: وقتی در محل حادثه (ماهشهر) حاضر شدم افراد زیادی با بی‌سیم در حال صحبت بودند. به‌عنوان نخستین موضوع به آنها اعلام کردم که من تخصصی در زمینه فرماندهی عملیات مقابله با آتش ندارم و باید خاموش کردن این آتش به یک فرمانده سپرده شود و ما باید از او پشتیبانی کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: با سپردن مدیریت این حادثه به یک فرمانده، بی‌سیم‌ها خاموش شد و با فرماندهی این آتش بدون هیچ خسارت انسانی خاموش شد. در واقع فرماندهی عملیات حوادث بسیار مهم است و یک فرمانده برای کنترل اوضاع باید عاری از احساس باشد.

(بازدید 2,550 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx