توسعه نفت متوقف نمانده

تلویزیون نفت بررسی می کند

قراردادهای پژوهشی ۱۲ میدان بزرگ هیدروکربوری امضا می‌شود

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین امضای قرارداد تکمیل توسعه آزادگان جنوبی:

کشف آزادگان به دوره پیشین وزارت آقای زنگنه برمی‌گردد و توسعه این‌ میدان هم در زمان وزارت ایشان کلید خورد که با امضای قرارداد با پتروپارس، ظرفیت تولید آزادگان جنوبی به ۳۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. برای افزایش ظرفیت تولید این‌ میدان تا ۶۰۰ هزار بشکه در مرحله بعد، باز هم با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی همکاری خواهیم کرد.

پیرو نتایج خوب قراردادهای مطالعه فناورانه ۹ میدان با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منتخب کشور، قرارداد مطالعه فناورانه ۱۲ میدان دیگر نیز با ۵ دانشگاه امضا خواهد شد.

انجام مذاکرات قراردادی طرح توسعه میدان آزادگان با شرکت‌های E&P ایرانی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انجام مذاکرات قراردادی طرح توسعه میدان آزادگان، با شرکت های E&P ایرانی خبر داد و گفت: با امضای این قراردادها، راه برای برداشت روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از میدان مشترک آزادگان هموار می شود.
مسعود کرباسیان در مراسم امضای قراردادهای تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) که صبح امروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه) میان شرکت های مهندسی و توسعه نفت و پتروپارس در سالن شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد، گفت: طرح توسعه میدان آزادگان، از جمله اولویت های ابلاغی وزارت نفت در حوزه توسعه میدان های مشترک بوده است که با توجه به اهمیت آن از مدت ها پیش در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار داشته است.
وی با بیان اینکه میدان آزادگان بزگترین میدان مشترک نفتی ایران است، گفت: میزان نفت درجای این میدان در حوزه میدان های آزادگان شمالی وجنوبی بالغ بر ۳۳ میلیارد بشکه است که ۲۷ میلیارد بشکه از آن در حوزه آزادگان جنوبی قرار دارد.
وی از آغاز روند توسعه این میدان از سال ۸۲ خبر داد و گفت: در نتیجه تلاش های صورت گرفته طی این مدت، ظرفیت تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است؛ در عین حال با امضای قرارداد تکمیل توسعه این میدان طی ۳۰ ماه آینده، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از آن محقق می شود.
کرباسیان در ادامه از انجام مذاکرات قراردادی طرح توسعه میدان آزادگان با شرکت های E&P ایرانی خبر داد و گفت: این مذاکرات با هدف دستیابی به تولید ۶۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان در جریان است.
امضای قرارداد پژوهشی با پنج دانشگاه تخصصی
معاون وزیر نفت با بیان اینکه افزایش ضریب برداشت به عنوان یکی از الزامات کاری در روند توسعه میدان های هیدروکربوری مطرح می شود، گفت: با ابلاغ وزیر نفت به چهار شرکت اصلی مبنی بر الزام انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، شرکت ملی نفت ایران قراردادهای پژوهشی با هشت دانشگاه را نهایی کرد تا در قالب همکاری مشترک، از ظرفیت علمی دانشگاه ها استفاده کند.
وی اضافه کرد: این قراردادها ارزشی در حدود ۲۹۲ میلیارد تومان و ۱۹ میلیون یورو داشته است و به نتایج خوبی نیز منتج شده است.
به گفته کرباسیان، هم اکنون با موافقت وزیر نفت، مقدمات امضای قرارداد پژوهشی با پنج دانشگاه دیگر در دست انجام است که با نهایی شدن آن ها، روند توسعه ۱۲ میدان بزرگ هیدروکربوری دیگر با دستاوردهای پژوهشی و علمی دنبال خواهد شد.
وی اضافه کرد: با امضا شدن این قراردادها می توان ادعا کرد که هیچ میدان بزرگی هیدروکربوری در کشور وجود نخواهد داشت که توسعه آن بدون قرارداد همکاری مشترک با دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر در کشور انجام شود.
کرباسیان در ادامه با تاکید بر مسئولیت سنگین پتروپارس در طرح تکمیلی توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) به عنوان بزرگترین واحد فرآورشی نفت و گاز در کشور گفت: شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی (GC) در این قرارداد حاضر خواهد شد و مفاد قرارداد را نهایی خواهد کرد.
وی در خصوص تامین سرمایه مورد نیاز این طرح نیز گفت: با وجود مضیقه های مالی، تلاش می کنیم تا اعتبار مورد نیاز این طرح را در قالب اوراق و سایر روش های تامین سرمایه تامین کنیم تا شرکت پتروپارس نیز بتواند به تعهدات قراردادی خود عمل کند.
قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فراورش مرکزی صبح امروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹) با حضور بیژن زنگنه؛ وزیر نفت و مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میان شرکت های مهندسی و توسعه نفت (کارفرما) و شرکت پتروپارس (پیمانکار طرح) در محل سالن شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد.
هدف از قرارداد اول، دستیابی به تولید ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز طی ۳۰ ماه و در سقف مبلغ قراردادی به ارزش ۹۶۱ میلیون دلار و ۱۱۸۳ میلیارد تومان است.
همچنین قرارداد دیگری بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروپارس به منظور احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) با ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه در روز و در مبلغ قراردادی به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد. این واحد که بزرگ‌ترین واحد فرآورشی نفت و گاز کشور است، طی مدت ۳۰ ماه ساخته می‌شود.
میدان نفتی آزادگان جنوبی به عنوان مهمترین میدان مشترک منطقه غرب کارون در مجاورت مرز عراق و در‌ حدود ۸۰ كیلومتری غرب اهواز واقع شده است.

(بازدید 2,288 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx