برزخ نفتی(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

رمزگشایی از قیمت  منفی نفت  

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: قیمت نفت خام آمریکا دوشنبه شب صفر و حتی تا منفی ۴۰ دلار نیز سقوط کرد. این رویداد که در تاریخ بازار جهانی طلای سیاه بی‌سابقه بود، پرسش‌های زیادی را برانگیخت. مثلا چطور ممکن است قیمت یک کالای ارزشمند منفی شود؟ نکته اینجاست که وقتی در بازار، محصولی تولید شده که نه مشتری و نه امکانی برای ذخیره‌سازی دارد، تولیدکننده حاضر است حتی پولی هم پرداخت کند تا فقط از شر این ماده بدبو خلاص شود. این اتفاق برای قرارداد نزدیک به سررسید نفت آمریکا رخ داد که نشان می‌دهد در بازار نقدی این کشور به دلیل نبود تقاضای واقعی و مشکلات حمل و نقل و انبارسازی، مازاد عرضه نفت به شدت بر قیمت‌ها فشار آورده است.

در ادامه این مطلب آمده: بازار نفت اتفاقاتی را در شامگاه دوشنبه به خود دید که هرگز در تاریخ این کالای استراتژیک رخ نداده است. با گذر از رکورد کمترین قیمت نفت از سال ۱۹۹۸ در قیمت ۱۱ دلار، بهای نفت خام آمریکا همچنان به سقوط بی‌سابقه ادامه داد تا آنجا که به صفر و سپس به زیر صفر رسید. اتفاقی که پیش از این در گزارش روز یکشنبه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «قیمت نفت صفر می‌شود؟» پیش‌بینی شده بود. در حالی قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه که سررسید آن سه‌شنبه به پایان می‌رسید به سطح باورنکردنی منفی ۴۰ دلار در هربشکه رسید که روز را با قیمت بیش از ۱۷ دلار بر بشکه آغاز کرده بود و در نهایت در قیمت منفی ۶۳/ ۳۷ دلار به کار خود پایان داد که حکایتگر کاهش ۵۵ دلاری این نفت معادل سقوطی برابر با ۳۰۵ درصد فقط در یک روز بود. این ریزش روزانه بزرگ‌ترین سقوط تاریخ نفت نیز شد. منفی شدن قیمت نفت به این معناست که فروشنده حاضر است علاوه بر نفتش پولی نیز به خریدار بدهد تا از شر آن راحت شود. این در حالی بود که در همین روز قیمت نفت سررسید ماه بعد از آن یعنی ژوئن بیش از ۲۰دلار بر بشکه قیمت‌گذاری شد و نفت برنت نیز از این شوک مصون ماند تا با قیمت نزدیک به ۲۲ دلار بسته شود. کارشناسان دلایل زیادی برای این اتفاق نادر عنوان کرده‌اند که برخی از آن‌ها از هفته‌ها قبل در حال وقوع بود.

روزهای سیاه بازار نفت

اعتماد هم در یادداشتی نوشت: براي اولين‌بار در تاريخ صنعت نفت مشاهده شده كه در آن قيمت براي معاملات ماه خاصي (مه) براي شاخص نفتي WTI تا منفي 40 دلار نيز پسروي كرد. شرايط دو بازار معاملات آتي از نوع نفت مورد مبادله تا سرمايه‌گذاران متفاوت است؛ اما مهم‌ترين تفاوت اين دو بازار در سررسيد قراردادهاي آتي نفت و اجبار خريداران به تحويل گرفتن محموله‌هاي فيزيكي نفت است. به بيان ديگر خريداران قراردادهاي آتي در امريكا در پايان زمان قرارداد خود بايد نفت را تحويل گرفته و هزينه‌هاي مربوط به نگهداري آن را بپردازند. مهم‌ترين مساله‌اي كه نفت امريكا با آن دست ‌به ‌گريبان است‌، افزايش ميزان ذخاير نفتي در اوكلاهاما و جايي به نام كوشينگ است. در واقع كوشينگ مهم‌ترين تقاطع خطوط لوله نفتي دنياست كه ظرفيتي بيش از 70 ميليون براي ذخيره نفت دارند كه طبق آمارهاي ارايه شده ظرفيت عمده آن پر شده است. اگر دارندگان قراردادهاي آتي جايي براي ذخيره نداشته باشند‌، درصدد فروش آن بر مي‌آيند. به همين خاطر است كه دارندگان قراردادهاي آتي، براي فروش و تحويل نفت در ماه آينده ميلادي‌، قيمت‌هاي‌شان را تا منفي 40 دلار نيز كاهش دادند؛ اما به نظر مي‌رسد قيمت‌هاي منفي براي معاملات آتي نفت ديگر اتفاق نيفتد، چراكه بر اساس آمارها قيمت پيشنهادي براي محموله‌هاي دريافتي در ماه ژوئن به ميزان 20 دلار نيز برسد. بنابراين اگر كسي توانسته باشد نفت با قيمت منفي 40 دلار را بخرد و هزينه‌هاي نگهداري آن را بدهد‌، مي‌تواند با قيمت‌هاي بالاي 15 دلار براي تحويل در ژوئن به فروش رساند. موضوع ديگري كه مي‌خواهم به آن اشاره كنم، افت‌هاي شديد قيمتي در تاريخ صنعت نفت امريكاست.

راه گریز از برزخ نفتی ( تعادل )

2.7 میلیون بشکه نفت یک دلاری می توانست برای اقتصاد فاجعه آمیز شود ( صبح اقتصاد )

ایست قلبی نفت ( اقتصاد سرآمد )

برزخ نفتی ( جهان صنعت )

خواب آشفته نفت ( فرصت امروز )

افزایش نرخ طلا و سکه با افت قیمت نفت ( ابرار اقتصادی )

غول های نفتی در تکاپوی کاهش عرضه ( اخبار صنعت )

طلای سیاهی که دیگر طلا نیست ( آسیا )

رتبه جهانی ایران در کشف منابع نفت و گاز ( آوای اقتصاد )

سیاه بختی طلای سیاه ( اسکناس )

نفتی که مفت گران است ( اقتصاد ملی )

سهام به جای نفت ( ثروت )

نفت تگزاس در قعر چاه ( شروع )

نفت در مدار منفی صفر درجه ( مناقصه و مزایده )

نفتی که دیگر طلا نیست ( مواجهه اقتصادی )

 

(بازدید 1,269 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx