زنگنه باز هم در خط مقدم جنگ اقتصادی(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

 شرط گذر از خام فروشی

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: گذر از خام‌فروشي در صنعت نفت به مرحله استفاده از ظرفيت‌هاي صنعت پتروشيمي، لايه‌لايه است و مواردي دارد كه بايد به هر يك از آنها توجه شود و البته بدون توجه به يك بخش، نمي‌توان از خام‌فروشي گذر كرد. بحث را با ذكر مثالي آغاز مي‌كنم. تا سال‌ها تصور بر آن بود كه با توليد بنزين، كشورها به محصول نهايي رسيده و توانسته‌اند از مرحله خام‌فروشي بگذرند، اما به مروز زمان محصولاتي ديگر مورد توجه قرار گرفت كه توليد آنها به معناي توليد محصول نهايي در حوزه صنعت پتروشيمي به حساب مي‌آمد. به عنوان مثال پيكان و پرايد در زمان خودشان به عنوان خودروهاي مدل بالا محسوب مي‌شدند اما به مرور كه خودروهاي ديگري به بازار آمدند كه كيفيت و ويژگي‌هاي ديگري داشتند، اين خودروها مدل بالا تلقي نمي‌شوند و مردم سعي مي‌كنند از خودروهاي ديگري استفاده كنند. اين امر در زمينه پتروشيمي نيز صادق است. بايد به اين نكته توجه داشت كه صنعت پتروشيمي يك مسير است و پاياني ندارد. ممكن است در اين مسير، برخي پلاستيك ساخته شده براي دريچه قلب را كه قيمت آن با طلا برابري مي‌كند، به عنوان محصول با ارزش و نهايي تلقي كنند، اما برخي ديگر پلاستيك به كار رفته براي توليد سفره را مهم بدانند. اين مورد براي توليد بنزين نيز وجود دارد. هر چه كشورهاي بيشتري بنزين توليد كنند، در آن صورت اين محصول، ارزش بالايي در زنجيره محصولات پتروشيمي نخواهد داشت. مسير صنعت پتروشيمي به مروز زمان و دستيابي به تكنولوژي رشد مي‌كند. در واقع همان‌طور كه دانش پاياني ندارد، محصول نهايي نيز پاياني ندارد و با گذشت سال‌ها به محصولاتي دست پيدا مي‌كنيم كه تا پيش از اين نبوده‌اند. هر چند ممكن است در شرايطي اين مسير را تندتر بپيماييم و در شرايطي نيز كندتر. تنها كاري كه بايد در اين مسير انجام داد، كم كردن فاصله است تا به محصولات با ارزش در كوتاه‌ترين زمان برسيم.

 قیمت نفت صفر می شود؟

  دنیای اقتصاد اما در گزارشی نوشت: به‌دنبال فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان، افت محسوسی در تقاضای واقعی نفت ایجاد شده که بهای طلای سیاه را از ابتدای سال‌جاری میلادی حدود ۷۰ درصد کاهش داده است. گرچه در تابلوهای معاملاتی نفت‌های شاخص کف‌های قیمتی جابه‌جا شده‌اند، اما در بازارهای منطقه‌ای برخی گریدهای نفتی با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر معامله می‌شوند. به‌طور مثال بلومبرگ خبر داده که یک محموله نفت سنگین و ترش تگزاس به قیمت ۲ دلار در هر بشکه به فروش رسیده و در برخی نقاط کانادا قیمت‌های تک‌رقمی مشاهده شده است. این موضوع ریشه در ماهیت بازار نفت دارد که از یکسو امکان توقف تولیدات، مشابه سایر کالاهای کارخانه‌ای در عمده چاه‌ها وجود ندارد و از سمت دیگر، ظرفیت ذخیره‌سازی و انتقال آن محدود و منحصربه‌فرد است. بنابراین حتی امکان دارد در برخی نقاط قیمت‌ها منفی نیز بشود؛ به‌طوری‌که تولیدکننده مجبور باشد مبلغی هزینه کند تا از انباشت بیش از اندازه این طلای سیاه در منطقه خلاص شود! این مورد ماه گذشته در یک معامله محدود دیده شد که امکان تکرار آن وجود دارد. در همین رابطه، وال‌استریت ژورنال گزارش داده که شرکت‌های تجاری فعال در بازار نفت درحال تغییر نرم‌افزارهای خود برای اضافه کردن قیمت‌های منفی به دامنه قیمت‌گذاری‌ها هستند.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: آن‌طور که بلومبرگ نوشته است، در یک مناقصه برای فروش فیزیکی یک محموله نفت در ایالت تگزاس، جایی که زادگاه نفت شیل محسوب می‎شود، خریداران قیمت پیشنهادی ۲ دلار در هر بشکه را مطرح کرده‌اند. آن‌طور که بلومبرگ روایت می‌کند، قیمت‌ها در معاملات فیزیکی در ایالت تگزاس در مسیر منفی شدن حرکت می‌کنند‎؛ به‌طوری‌که یک شرکت زیرمجموعه Plains All American Pipeline قیمت ۲ دلار در هر بشکه را برای نفت سنگین تگزاس جنوبی پیشنهاد داده است. 
اما و اگر های افزایش قیمت نفت ( آفتاب اقتصادی )

دستور ویژه برای پایان خام فروشی ( اقتصاد سرآمد )

160 میلیون بشکه نفت بدون مشتری در دریا سرگردان است ( جهان اقتصاد )

لزوم حمایت از صنعت پتروشیمی با هدف کاهش خام فروشی ( اخبار صنعت )

توسعه صنعت پتروشیمی راهکار جلوگیری از خام فروشی ( اسکناس )

دعوای روسها بر سر کاهش تولید نفت ( اقتصاد ملی )

80 دکل حفاری در مناطق نفتخیز جنوب فعال می شود ( ثروت )

زنگنه باز هم در خط مقدم جنگ اقتصادی ( شروع )

دستوری برای خداحافظی با خام فروشی نفت ( فوق العاده )

اجرای مناقصات قرارداد های نفتی ادامه دارد ( مناقصه و مزایده )

سقوط نفت به 18 دلار ( مواجهه اقتصادی )

 

 

 

(بازدید 2,130 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx