مچ اندازی کرونا و نفت(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

مچ اندازی کرونا و نفت

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: خيلي‌ها بر اين باورند كه بحران اقتصادي حال حاضر پس از بحران 1930 در جهان بي‌مانند است و از بسياري جهات با آن بحران مقايسه مي‌شود؛ بحران 1930 همان ركود بزرگ اقتصادي جهاني است كه باعث شد تا نظريه كينز در اقتصاد جهت فرار از ركود به كار برده شود. در ايران اين بحران با كاهش سهم دريافتي از عايدات شركت نفت ايران و انگليس خود را بروز داد و اعتراضات سرانجام به قرارداد 1933 ختم شد. اما براي اينكه بدانيم اين بار در دنيا چه خبر است و اين بحران به كجا ختم مي‌شود و البته پاسخ به اين سوال كه وضعيت بازار نفت با كاهشي حدود 19 ميليون بشكه به كجا خواهد رسيد، بهتر است در ابتدا نگاهي به وضعيت پيش از توافق اوپك و جي‌20 بيندازيم. بحران كرونا در جهان با تكيه بر دو ستون در حال گسترش است؛ ابتدا كاهش تقاضا به دليل كاهش استفاده از حمل و نقل و همچنين تعطيلي مشاغل مختلف كه باعث وجود مازاد نفت بين 20 تا 30 ميليون بشكه در بازار گرديد و دوم كاهش سرمايه‌گذاري به دليل افزايش شاخص ترس كه آن نيز به نوبه خود به كاهش قيمت نفت كمك زيادي كرد. سقوط تاريخي قيمت نفت، تمامي نفت‌هاي گران ازجمله نفت شيل را در معرض ورشكستگي و نابودي قرار داد. نفت شيل تا همين‌جاي كار نيز حدود 200 ميليارد دلار بدهي به وام‌دهنده‌ها دارد و اگر نتواند آن را پرداخت كند، بيم آن مي‌رود كه وام‌دهنده‌ها با مصادره دارايي‌هاي موجود بدهي خود را باز پس گيرند و البته اين به مراتب بهتر از شرايطي است كه اين شركت‌ها مجبور شوند تا دارايي خود را در بازار به فروش برسانند، چراكه در اين صورت مجبور مي‌شوند به حداقل قيمت اين كار را انجام دهند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده:  جز امريكا و كانادا تمامي كشورهايي كه اقتصاد متكي به فروش نفت دارند بيم آن دارند كه تا يك‌سوم، درآمدهاي‌شان كاهش مي‌يابد و اين براي بودجه سال جاري اكثر اين كشورها مانند فاجعه است. كشورهاي آفريقايي و امريكاي لاتين و همچنين بخش اعظم آسيا كه اقتصاد شكننده دارند و همين حالا هم با معضلاتي چون فقر عمومي و زاغه‌نشيني مواجه هستند پيش از بقيه دچار مشكلات خواهند شد. در چنين شرايطي جلسه ويژه اوپك و همكاران برگزار شد، روسيه تن به توافق نداد و شروطي را براي نفت شيل مشخص كرد، عربستان جنگ كاهش قيمت را آغاز كرد و وعده داد توليد خود را هر چه بيشتر افزايش دهد و

دست رد نفت به توافق تاریخی

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: بانک گلدمن ساکس گفته انتظار دارد به‌رغم توافق کاهش تولید، قیمت نفت در هفته‌های آینده سیر نزولی داشته باشد و در محدوده ۲۰ دلار بر بشکه معامله شود. این بانک می‌گوید بعید است این توافق یا هر توافق دیگری بتواند کاهش شدید تقاضا را که از نظر این منبع اطلاعاتی حدود ۱۹ میلیون بشکه در روز در ماه‌های آوریل و مه خواهد بود، جبران کند. محاسبات گلدمن ساکس حاکی از کاهش ۳/ ۴ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس نسبت به متوسط سطح تولید سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ در شرایطی است که تولیدکنندگان بزرگ این گروه به‌طور کامل به توافق پایبند باشند و بقیه اعضا پایبندی ۵۰ درصدی داشته باشند. این بانک پیش‌بینی کرده قیمت نفت شاخص برنت در کوتاه‌مدت حدود ۲۰ دلار بر بشکه باشد، با این حال از نفت‌خام آمریکا بازدهی بالاتری خواهد داشت. همچنین گلدمن ساکس انتظار دارد بهای برنت در سال آینده میلادی ۵۰/ ۵۲ دلار بر بشکه برسد؛ چراکه با رفع خطر کرونا، تقاضای نفت به‌شدت افزایش خواهد یافت.

مزاياي يك توافق نفتي ( تعادل )

قواعد بازار نفت و كرونا در اوپك پلاس ( صمت )

توافق كاهش 3.7 ميليون بشكه اي نفت در نشست G20 ( آفتاب اقتصادي )

پايان جنگ خانمان سوز ( اقتصاد سرآمد )

آتش بس جنگ نفتي به مدت دو سال ( جهان اقتصاد )

پايان جنگ نفتي ( جهان صنعت )

نفت از تلاطم افتاد ( اخبار صنعت )

آتش بس نفتي با پيمان تاريخي اوپك پلاس ( اسكناس )

آتش بس جنگ نفتي ( مواجهه اقتصادي )

 

 

 

(بازدید 2,002 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx