نفت به روایت سال ۹۸ ( قسمت پنجم – اختصاصی )

نفت در سالی که گذشت

شهریور؛ از اینستکس و اقتصاد مقاومتی تا ایران پلاست

شهریور ماه سال گذشته، گامهایی برای اجرایی شدن اینستکس یا همان کانال مالی اروپا برای ایران به منظور مقابله با تحریم آمریکا برداشته شد اما رضایت ایران را جلب نکرد. وزیر امور خارجه روز سیزدهم شهریور با بیان اینکه تضمین فروش نفت از سوی اروپایی‌ها لازمه اجرای تعهدات ایران است، گفت: اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه انجام ندهند، ایران اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به آن‌ها ابلاغ می‌کند.

روز ۲۵ شهریور بیژن زنگنه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری، گزارش مفصلی از اقدامات وزارت نفت در راستای اجرای ماموریت‌های محوله به این وزارتخانه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه کرد. وزیر نفت گزارش خود را در ۶ قسمت اقدامات در بخش بالادستی نفت و گاز، اقدامات در بخش انتقال، توزیع و صادرات گاز طبیعی، بخش صنعت پتروشیمی، بخش پالایش و پخش فرآوره‌های نفتی و بخش حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد.

سخنان زنگنه در آن جلسه با استقبال اسحاق جهانگیری همراه شد و گفت: یکی از بخش‌هایی که در دولت تدبیر و امید بطور جدی متحول شد، بخش نفت و گاز کشور بود که این تحول مدیون مدیریت صحیح و دقیقی است که به شکلی قابل ستایش توانسته محدودیت ها در توسعه این صنعت را برطرف کند. اما جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه ها را متحمل شود.

در آخرین روز شهریورماه، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با شعار “رونق کسب‌ وکار جهانی صنعت پلاستیک” با حضور زنگنه و رحمانی، وزرای نفت و صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح شد. در این دوره از نمایشگاه، ۵۷۰ شرکت داخلی و ۳۵ شرکت خارجی از کشورهای چین ، هند، ایتالیا، ترکیه و روسیه حضور داشتند.

اما مهر 98؛ از حمله به سابیتی تا کشف میدان گازی ارم

مهرماه سال گذشته، ماه چندان پرخبری برای نفت نبود و شاید بتوان  انفجار در نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ را مهمترین رخداد این ماه دانست. صبح روز ۱۹ مهر، یک فروند نفت‌کش ایرانی به نام سابیتی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

و در نهایت  خبر کشف میدان گازی ارم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز اعلام شد؛ میدانی با حجم ذخیره ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعبی گاز و ۳۸۵ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی که ۴۰ میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت.

و روز یازدهم مهرماه بیست و یکمین نشست وزیران کشورهای صادرکننده گاز که به اوپک گازی معروف است با حضور وزیر نفت ایران در هتل متروپل مسکو آغاز به کار کرد. زنگنه در این نشست بر ضرورت گسترش همکاری میان اعضا این سازمان با هدف مقابله با چالش‌های پیش روی صنعت گاز در جهان تاکید کرد و گفت: اینکه از نفت و گاز به عنوان سلاح علیه ما استفاده می‌شود، بد است و ما معتقدیم که این سلاح نیست و نفت و گاز ماده خام است که باید برای رفاه مردم و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان استفاده شود.

(بازدید 2,046 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx