نفت به روایت سال 98

نفت در سالی که گذشت

قسمت دوم

قیمت نفت در اردیبهشت ۹۸: بشکه‌ای ۷۰ دلار؛ در صورتی که  پیشبینی: بشکه‌ای ۶۵ دلار!

اردیبهشت ۹۸ یعنی سپری شدن یک سال از خروج آمریکا از برجام. دور جدید تحریم آمریکا علیه ایران که صنعت نفت ایران را بیشتر تحت تاثیر قرار داده بود، روز به روز صادرات نفت ایران را کم میکرد. صادرات نفت ایران، صفر نشد اما بسیار کاهش یافت طوریکه برخی آمارهای غیررسمی یا سخنان برخی نمایندگان مجلس نشان میداد صادرات نفت ایران به زیر پانصد هزار بشکه در روز کاهش یافته است. در واقع اردیبهشت سال ۹۸، زمانی برای گمانه زنی درباره آینده حضور نفت ایران در بازارهای جهانی بود که البته چندان هم امیدوارکننده نبود.

در این میان فعالیت در صنعت نفت ایران ادامه داشت و نمایشگاه نفت تهران نیز مثل هر سال برگزار شد. محمد باركيندو، دبيركل سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) شامگاه چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ۹۸ به تهران آمد و علاوه بر دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، در نمایشگاه بین المللی نفت تهران حضور یافت. باركيندو در پاسخ به اين پرسش كه دو عضو اوپك ادعاي جايگزيني نفت ايران را كرده‌اند، موضع اين سازمان چيست؟ گفت: اوپك تصميم‌هاي گروهي مي‌گيرد و تك‌روي نداريم، سياست اوپك بر اين است تا با مشورت با كارشناسان دبيرخانه همه اعضا در كنار هم و بر اساس خرد جمعي تصميم بگيرند. زنگنه هم گفت که اوپك به دليل يكجانبه‌گرايي از سوي برخي اعضا در خطر است و احتمال فروپاشي اين سازمان وجود دارد.

موضوع سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، از اردیبهشت ماه مجددا مورد توجه برخی محافل و رسانه ها قرار گرفت اما روز پانزدهم اردیبهشت، نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه غیرعلنی در خانه ملت با موضوع بنزین خبر داد و گفت که در این جلسه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین فعلا متوقف و قرار شد كه برای یافتن راهكار با دولت رایزنی شود. پانزده روز بعد، شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای نرخ جدید عرضه گاز طبیعی فشرده شده ‌(سی‌ان‌جی) را اعلام كرد كه بر اساس آن نرخ این سوخت حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و از ۶۰۰ تومان برای هر كیلوگرم گاز به ۶۵۶.۸ تومان رسید. البته هنوز تا آبان ماه و افزایش قیمت بنزین و حضور پررنگتر سی ان جی در معادلات سوخت، زمان مانده بود…

روز ۲۹ اردیبهشت ۹۸ نماینده كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده تحقیق و تفحص پالایشگاه كرمانشاه برای تسریع در روند رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع داده شده است. اهلیت خریدار زیر سوال رفت و قیمت تعیین‌شده برای واگذاری نیز بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی پالایشگاه اعلام شد. با اخراج نیروهای پالایشگاه ابعاد این واگذاری پر حاشیه، وسیع‌تر شد تا آنجا كه پای مجلس به ماجرا باز شد و نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از روند خصوصی‌سازی پالایشگاه كرمانشاه شدند.

 

(بازدید 1,994 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx