سقوط نفت(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

بازار نفت

روزنامه تعادل نوشت:  آغاز جنگ قیمتی میان عربستان و روسیه، بازار اروپا به عنوان بازار اصلی در تیررس ریاض قرار گرفت؛ بازاری که بازار سنتی روس‌ها محسوب می‌شود و عربستان در تخفیف‌هایی که اعلام کرده، بیشترین میزان را به اروپا اختصاص داده است.اصولا در کشورهای تولید‌کننده مانند عربستان، تحویل فیزیکی یا نقدی نفت از طریق قراردادهای بلندمدت صورت می‌گیرد. قراردادهای بلندمدت بین 1 تا 2 سال اعتبار دارد. معمولاً بهای هر بشکه طلای سیاه مورد قرارداد بر اساس یک بنچمارک تعیین شده و دولت‌ها در فروش‌های رسمی خود با استفاده از این فرمول، قیمت خود را اعلام می‌کنند. معمولاً قیمت نفت مرجع در دوره بارگیری یا تحویل مبنای محاسبه قیمت نهایی نفت است. در معاملات رسم بر این است که اگر قیمت نفت درج‌شده در قرارداد، بیشتر از قیمت روز باشد فروشنده در محوله‌های بعدی با کاهش مابه‌التفاوت و تعدیل قیمت، بخشی از ضرر خریدار را جبران می‌کند که عربستان این ابزار را یکی از شاخص‌های مشخص شده برای تعیین قیمت نفت خود تعیین کرده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: در واقع و در حالت عادی، قیمتی که مثلا عربستان برای انواع نفت خود برای تحویل در ماه بعد اعلام می‌کند، یک رویه مرسوم در بازار است ولی این موضوع زمانی تبدیل به یک جنگ قیمتی می‌شود که کاهش یا افزایش قیمت نفت، فراتر از تحولات بازار نفت و معادلات قیمتی باشد نه آنکه سعودی‌ها برای هر بشکه از نفت سبک خود، 25 دلار قیمت تعیین کرده‌اند. اقدامی که عربستان در کاهش شدید قیمت نفت خود انجام داد، یک بدعت بسیار قدیمی است که نمونه تاریخی آن برای چند دهه پیش است؛ همزمان با این کاهش قیمت، این کشور ادعا کرده قصد دارد تولید خود را به بالای 12 میلیون بشکه در روز برساند و هدف از این اقدام، تثبیت بازارهای خود است در حالی که عربستان بازارهای سنتی و پایدار خود را دارد و چنین توجیهی، تنها برای فشار به روسیه جهت پذیرش کاهش تولید است.

به همین دلیل، آل سعود نقطه اتکای جنگ خود را بازار اروپا قرار داده؛ جایی که روسیه با فشارهای امریکا مواجه شده است و زمزمه تحریم این کشور در بازار نفت اروپا به گوش می‌رسد.این بازار پذیرای بیش از 3 میلیون بشکه نفت خام روسیه است و رقابت همواره میان ایران و روسیه در این بازار بوده است که با حذف ایران از بازار، روسیه یکه تاز شده است.بر اساس آخرین آمارها، اروپایی‌ها روزانه 15 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنند؛ عربستان سهمی معادل 5 درصد از بازار اروپا را در اختیار دارد هرچند که این یک تخمین است؛ آمار رسمی که از سال 2018 در اختیار است نشان می‌دهد عربستان معادل 6.6 درصد صادرات خود را به اروپا اختصاص داده است. البته این میزان در دوره‌ای به 3 درصد رسیده است اما با وجود این، متوسط صادرات نفت عربستان به اروپا کمتر از 400 هزار بشکه در روزاست.

سقوط نفت

دنیای اقتصاد در گزارشی جالب به تاثیر سقوط نفت بر شانس ترامپ پرداخته و در این باره می نویسد: جنگ قیمتی در بازار نفت که به‌طور طبیعی به سود مصرف‌کنندگان است و به صادرکنندگان نفت ضربه می‌زند، آثار دوگانه‌ای را برای آمریکا به همراه دارد. چراکه این کشور همزمان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دنیا است. این آثار دوگانه می‌تواند بر محبوبیت رئیس‌جمهور فعلی این کشور، دونالد ترامپ تاثیر گذار باشد و به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر عمل کند. به گفته کارشناسان اولین قربانی جنگ نفتی عربستان و روسیه، صنعت شیل آمریکا است؛ چراکه انتظار می‌رود تولید نفت این تولیدکنندگان رو به افزایش بگذارد و حتی با توجه به سیل نفت ارزان سعودی، واردات آمریکا کاهش یابد. در صورت وقوع این پیش‌بینی‌ها، صنعت شیل به‌عنوان موتور اشتغالزایی این کشور ناچار خواهد شد بخش قابل توجهی از نیروی انسانی خود را اخراج کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: صنعت نفت شیل که به قیمت‌های ۴۰ تا ۶۰ دلار بر بشکه نفت نیاز دارد تا همچنان سودآوری داشته باشد، حالا با سقوط قیمت نفت آمریکا به نزدیکی ۳۰ دلار و پیش‌بینی ماندن قیمت در همین محدوده یا کاهش بیشتر آن در آینده، خسارت قابل‌توجهی را متحمل خواهد شد. به گفته وال استریت ژورنال، نیمی از شرکت‌های حفاری نفت صنعت شیل در صورت باقی ماندن قیمت در همین سطح ورشکسته خواهند شد. علاوه بر این، منابعی نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تولید نفت آمریکا در دو ماه آتی یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه این صنعت تاثیر قابل‌توجهی در اشتغالزایی چه به‌صورت مستقیم و چه از طریق درآمدزایی دولت‌های فدرال در ایالت‌های نفت‌خیز داشته است، چشم‌انداز افزایش آمار بیکاری، محبوبیت ترامپ را نزد رای‌دهندگان آمریکایی کاهش خواهد داد.

ضد عفونی کردن پمپ بنزین ها آغاز شد ( جهان اقتصاد )

فرماندهی واحد برای مقابله با کرونا در شرکت ملی نفت ایران ( اخبار صنعت )

افزایش 26 درصدی تجارت فرآورده های نفتی از بندر شهید رجایی ( اقتصاد ملی )

سود ارزشمند ترین شرکت نفتی جهان در سراشیبی سقوط ( شروع )

 

(بازدید 1,985 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx