آینده بازار نفت(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

چرخش بزرگ پیش‌بینی‌های نفتی

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: به دنبال شکست مذاکرات اوپک‎پلاس برای کاهش تولیدات و اعلام جنگ قیمتی در بازار نفت، بسیاری از موسسات بین‌المللی پیش‌بینی خود از بهای نفت را به طرز چشمگیری برای سال ۲۰۲۰ کاهش داده‌اند. به‌طور متوسط افت ۱۵ تا ۲۰ دلاری در برآوردهای جدید تحلیلگران مشاهده می‌شود. بنابراین پیش‌بینی شده است نفت‌های شاخص برنت و WTI طی دو فصل آینده در کانال ۳۰ دلار نوسان کنند. به باور کارشناسان، به علت ضعف شدید تقاضا، جنگ قیمتی فعلی در مقایسه با ۲۰۱۵ تاثیر سنگین‌تری بر قیمت‌ها دارد.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: هفته‌ای که گذشت یک هفته تاریخی برای بازار نفت بود. در این هفته بازار رکورد‌هایی چون   بیشترین افت روزانه و بیشترین افت هفتگی قیمت‌ها را از خود به‌جا گذاشت. به‌دنبال آن نیز موج شدیدی از پیش‌بینی‌های قیمتی از سوی سازمان‌ها و موسسات مختلف ارائه شد که همگام با هم از باقی ماندن قیمت‌ها در سطوح پایین خبر می‌داد. تمام این رویدادها نیز نتیجه یک چیز بود؛ شکست مذاکرات اوپک‌پلاس.بعد از شکست اوپک و متحدانش در نشست ۱۶ اسفند در رسیدن به یک تصمیم واحد شیپور جنگ در بازار نفت به صدا درآمد. بعد از اینکه عربستان اعلام کرد که تولیدات خود را به سرعت افزایش خواهد و قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش داد، دیگر کشورهای عضو اوپک به تبعیت از سعودی‌ها اظهارات مشابهی داشتند. به‌طور مثال، امارات‌متحده‌عربی اعلام کرده که تولیدات خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و به‌دنبال آن برای جذب مشتریان قیمت رسمی فروش نفت خود را نیز کاهش داد. نگرانی از وقوع یک جنگ قیمتی دیگر نفت را به سرعت در مسیر کاهشی قرار داد. به‌طوری‌که در اولین روز کاری هفته گذشته در بازارهای بین‌المللی نفت با کاهش حدود ۳۰ درصدی رکورد بیشترین کاهش روزانه طی ۳۰ سال اخیر را شکست. در نهایت نیز قیمت‌ها در طول هفته گذشته کاهش شدیدی را تجربه کردند.

 آینده بازار نفت

روزنامه تعادل در یادداشتی نوشت: امروز قیمت نفت به نصف خود از ابتدای سال 2020 تاکنون رسیده که می‌توان گفت سه موضوع عمده دلیل این وضعیت است. نخست ویروس کرونا و شیوع آن در سراسر جهان و تعطیل شدن محیط‌های تولیدی و کاهش تقاضا، دوم به مصالحه نرسیدن اوپک با روسیه و سوم اضافه تولید کردن عربستان سعودی و متحدانش همچون امارات عربی متحده و در نتیجه اضافه عرضه در بازار. در نظرسنجی‌ای که رویترز از کارشناسان نفتی داشت، عنوان شد که غالباً معتقدند قیمت نفت برنت در کریدور 30 دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند. به صورت جزئی‌تر قیمت نفت برنت در سه‌ماهه دوم 2020 حدود 34.87 دلار در هر بشکه و برای سه ماهه سوم 39.05 دلار و در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی معادل 44.08 دلار در هر بشکه خواهد بود. براین اساس قیمت نفت برای کل سال حدود 42 دلار پیش‌بینی شده است. این در حالی است که پیش‌بینی‌‎ها در ماه فوریه حاکی از آن بود که قیمت نفت برنت در کل سال 2020 به‌طور متوسط حدود 60.63 دلار خواهد بود.

در بخش دیگری از این یادداشت می خوانیم:به دنبال شیوع کرونا، تقاضای سوخت چین به‌شدت کاهش یافت اما برآورد می‌شود که اگر چین بتواند به‌طور موثر شیوع کرونا را در ماه مارس کنترل کند، تقاضای سوخت در ماه آوریل از سوی این کشور مجدد افزایش خواهد یافت. ضعیف‌ترین ماه برای واردات نفت خام چین در سال جاری میلادی ماه مارس خواهد بود زیرا پالایشگاه‌های تولید سوخت را در بحبوحه تقاضای پایین برای آن کاهش داده‌اند. کرونا در شرایطی شایع شد که ذخایر سوخت چین برای سال نو چینی در پایان ژانویه و اوایل فوریه، یعنی زمان اوج سفرها بود. به تبع این شرایط چین با کاهش تقاضا و کاهش سفرها، با سوخت مازاد همراه شده که این سوخت مازاد را به کشورهای همسایه آسیایی خود صادر می‌کند. همه این مسائل نشان می‌دهد که بازار جهانی انرژی (نفت) روزهای حساسی را پیش رو دارد؛ جاییکه قدرت‌های بزرگ جهان به دنبال آن هستند تا برای حداکثرسازی منافع سیاسی و اقتصادی خود، از این شرایط بهره‌برداری کنند. در این میان قیمت نفت دستخوش این جنگ باقی خواهد ماند تا ناگزیر توافقی برای حمایت از قیمت‌ها صورت گیرد. با این حال در حال حاضر نشانه‌هایی از ترمیم بازار جهانی نفت به چشم نمی‎‌خورد.

افزایش 240 هزار دلاری درآمد روزانه نفت ایران ( اقتصاد پویا )

رشد 1.3 درصد اقتصاد غیر نفتی کشور ( صبح اقتصاد )

تقابل روسیه و آمریکا در بازار نفت ( عصر اقتصاد )

سقوط شیل ( اقتصاد سرآمد )

فشار کرونا به صنعت پتروشیمی ( کسب و کار )

ضرورت ارتقای پایداری شبکه های اتوماسیون صنعت نفت ( اخبار صنعت )

مصونیت اقتصاد از سقوط قیمت نفت ( اسکناس )

اختصاص سهمیه 60 لیتری بنزین به سفرهای تابستانی ( ثروت )

بزرگترین اقتصاد آفریقا قربانی نفت ارزان می شود ( مواجهه اقتصادی )

 

 

(بازدید 1,835 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx