تحقق رویای احداث پترو پالایشگاه (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

وضعیت بازار نفت

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بازار نفت با مهمان ناخوانده‌اي روبه‌رو است كه به نظر نمي‌رسد به اين زودي‌ها دست از سر اقتصاد جهان بردارد. از بين تمام بازارهاي درگير با اين ويروس، بازار نفت به دليل نقش چين در تعريف تقاضاي جهاني، بيش از همه تحت‌تاثير قرار گرفت، از اين رو احتمال كاهش قيمت نفت تا سطح 50 دلار و كمتر دور از ذهن نخواهد بود. ترس از ورود و فراگير شدن بيماري در كشورهايي كه همچنان نشانه‌اي از ويروس كرونا در آنها گزارش نشده و آمارهاي پرنوسان روزانه از تعداد مبتلايان، باعث شده كه افزايش‌هاي قيمت نفت پس از بازگشايي بازارهاي جهاني كم‌رمق باشد. روز دوشنبه و پس از بازگشايي بازارهاي جهاني و اعلام تعداد مبتلايان و فوت‌شدگان كرونا در ايران همچنين اعلام انتشار اين ويروس توسط ايراني‌هاي سفر كرده به كويت و بحرين، قيمت نفت 3.8درصد كاهش يافت و به 56 دلار و 30 سنت رسيد. اما روز گذشته قيمت اين طلاي سياه تنها با 29 سنت افزايش به 56 دلار و 59 سنت رسيد. تحليلگران انرژي معتقدند نفت در شرايط بسيار بدي قرار دارد و به نوعي درگير نااطميناني است، به همين دليل انتظار مي‌رود قيمت نفت تا نيمه اول سال 2020 به كمتر از 50 دلار نيز مي‌رسد. بسياري از توليدكنندگان بزرگ نفتي نمي‌دانند اثرات كرونا بر اقتصاد چين تا چه زماني ادامه دارد و فعاليت‌هاي صنعتي و پالايشگاهي در اين كشور چه زماني به روال گذشته بازمي‌گردد. در كنار گمانه‌زني براي اندازه‌گيري اثرات اقتصادي كرونا بر چين، نكته‌اي كه پس از ورود اين ويروس به جهان بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت، اختلاف‌نظر اوپك و غيراوپك به رهبري روسيه است؛ اختلاف‌نظري كه پس از توافق اعضاي اوپك مبني بر كاهش توليد و مخالفت روسيه، خودنمايي كرد.

 اعتماد در ادامه نوشت: بازار نفت با نشانه‌هاي جديدي از ضعف تقاضا و فشار بر قيمت مواجه است. اين رويه كه به دليل ورود كرونا به كشورهاي بيشتر و محدوديت‌هاي اعمال شده بر فعاليت‌هاي صنعتي و پالايشگاهي همچنين مراودات تجاري است، با امتناع روسيه از كاهش توليد به اوج خود رسيده است. چين 13 ميليون بشكه از هر 110 ميليون بشكه توليد روزانه نفت در جهان را مصرف مي‌كند، بنابراين هر كاهشي در تقاضاي اين كشور به كاهش در تقاضاي نفت مي‌انجامد. كاهش اخير تقاضاي نفت چين بزرگ‌ترين شوك تقاضا به بازار از زمان بحران مالي است كه در 2009 به پايان رسيد. براساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، اين امر ناگهاني‌ترين شوكي است كه به بازارها وارد شده و حتي از كاهش يك‌باره توليد نفت عربستان پس از حمله به آرامكو نيز تاثيرات بيشتري بر اين بازار خواهد گذاشت. براساس گزارش‌هاي سازمان بين‌المللي انرژي تقاضاي نفت توسط چين با وجود خروج ووهان از قرنطينه، 4 ميليون بشكه نفت در روز كاهش يافته اما تاثير اين كاهش در تقاضا در ساير كشورها نيز مشاهده شد، به‌گونه‌اي كه از زمان شيوع اين بيكاري تقاضاي روزانه نفت حدود 500 هزار بشكه كاهش يافته است. به نظر مي‌رسد قيمت نفت با ورود به محدوده 56 دلار به نوعي در مرز مقاومت فني قرار دارد و اگر براي افزايش قيمت تدبيري انديشيده نشود، به نظر مي‌رسد اين مرز شكسته شده و قيمت به پايين‌ترين حد خود سرريز شوند.

کره جنوبی بزرگ‌ترین خریدار نفت آمریکا

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت آمریکا به کره‌جنوبی در نوامبر سال ۲۰۱۹ به ۴۳۹ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با صادرات به کانادا ۴۸۲ هزار بشکه در روز کمتر بود. کره‌جنوبی در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و سپتامبر سال ۲۰۱۹ مقصد شماره یک صادرات نفت آمریکا بود و بالاتر از کانادا قرار داشت.آمار شرکت ملی نفت کره‌جنوبی نشان می‌دهد پالایشگاه‌های کره‌ای در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین یک دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه پول کمتری برای خرید نفت آمریکا در مقایسه با نفت عربستان سعودی پرداخت کرده‌اند درحالی‌که در سال ۲۰۱۸ خرید نفت آمریکا ۹۷ سنت در هر بشکه گران‌تر از نفت عربستان سعودی بود. در سال ۲۰۱۹ قیمت ارزان‌تر وست‌تگزاس اینترمدیت، قیمت گران‌تر نفت خاورمیانه به‌دلیل اجرای پیمان کاهش تولید اوپک پلاس و تقاضای بالاتر برای نفت شیرین سبک آمریکا همزمان با اجرای مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی، نقش مهمی در افزایش فروش نفت آمریکا به کره‌جنوبی ایفا کرد.انتظار می‌رود امسال هم روند رشد صادرات نفت آمریکا به کره‌جنوبی ادامه پیدا کند، زیرا گرانی قیمت پایه نفت دبی، گریدهای نفتی خاورمیانه را در مقایسه با نفت آمریکا گران‌تر می‌کند. پالایشگاه‌های کره‌ای از تخفیف نرخ حمل محموله‌های نفتی که از سوی دولت با هدف تشویق به متنوع کردن منابع تامین نفت فراهم شده است، بهره می‌برند.

  • ظرفیت 2.5 میلیون بشکه ای ساخت پالایشگاه در ایران ( صبح اقتصاد )

  • متقاضیان طرح های پترو پالایشگاهی مدارک خود را ارسال کنند ( اخبار صنعت )

  • ضرورت همکاری دانشگاه و صنایع پایین دستی نفت ( تجارت )

  • تولید گاز کشور تا پایان سال به 1 میلیارد متر مکعب می رسد ( ثروت )

  • تحقق رویای احداث پترو پالایشگاه ( شروع )

  • توسعه عملی کشور با تکیه بر پیوند صنعت نفت و دانشگاه ( فوق العاده )

7 اسفند ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 1,822 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx