تاثیر کرونا در اقتصاد ایران!!

بازار نفت متاثر از تحولات بنیادینی نظیر تغییر بازیگرانش و فروشنده شدن کشورهایی که تا چند سال پیش خریدار نفت بوده اند، همچنین حرکت پرشتاب دنیا به سمت انرژی های نو و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، دوران شکننده و پر فراز و نشیبی را طی می‌کند، ولی هیچ‌کس انتظار نداشت یک ویروس در چین تا این حد بر تقاضای نفت تاثیرگذار باشد.

شیوع کرونا در دومین اقتصاد بزرگ دنیا بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داد، قیمت نفت تحت تأثیر این ویروس با افت همراه شد و به پایین ترین سطح طی دو ماه اخیر کاهش یافت. ویروس کرونا باعث توقف ۱۸ پالایشگاه چین، و کاهش ۲۰ درصدی تقاضای نفت در این کشور شده که روزانه ۳ میلیون بشکه از تقاضا را کم کرده است.

با توجه به اینکه بیشترین صادرات نفت ایران در شرایط تحریم به چین است و کاهش شدید واردات نفت چین و رقابت شدید فروشندگان دیگر، فروش نفت ایران را محدودتر می‌کند. از سویی تأثیر آتی کرونا بر اقتصاد چین علاوه بر محدود کردن صادرات نفت ایران، می‌تواند در آینده سهم ایران از بازار نفت چین را همچنین کاهش دهد.

با این حال آنچه جای پرسش فراوان دارد این است که اقتصاد غیرنفتی ایران می‌تواند به سرعت جایگزین اقتصاد نفتی شود و آیا می‌توان از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این حوزه در شرایط کنونی بهره برد؟

(بازدید 2,662 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx