نقش پررنگ صنایع پایین‌دست در اشتغال‌زایی – اختصاصی

گفتگوی اختصاصی تلویزیون نفت با مهندس رسول اشرف زاده، مدیرعامل شرکت پترول
در حاشیه نشست خبری سالروز تأسیس شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان

مدیرعامل پترول خبر داد

احداث ۴ پارک صنایع پایین‌دست پتروشیمی در کشور

مدیرعامل شرکت پترول از احداث پارک ملامین ارومیه، پارک پلی‌پروپیلن ایلام، پارک کریستال ملامین و اوره رزینی لردگان به‌منظور توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی و تکمیل زنجیره خبر داد.

رسول اشرف‌زاده در نشست خبری که هم‌زمان با ایام دهه فجر و سالروز تأسیس شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) برگزار شد، اظهار کرد: این شرکت در سال مالی امسال که به ۳۰ آبان ماه منتهی است ۷۴۵ میلیارد تومان سود داشته که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت پترول در ۱۵ ماه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طرق مختلف جذب کرده است، افزود: بنابراین شاهد پیشرفت خوبی در طرح‌های این شرکت خواهیم بود.

مدیرعامل پترول با بیان اینکه براساس برنامه تنظیم شده پتروشیمی ارومیه تا پایان امسال در بورس عرضه می‌شود، ادامه داد: هدف ما خرداد ۹۹ بوده است که به احتمال زیاد زودتر انجام می‌شود.

مدیرعامل پترول واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: به دلیل چینی بودن لایسنس این طرح و موضوع کرونا، بهره‌برداری از آن به تعویق افتاد که امیدواریم پایان سال انجام شود.

اشرف‌زاده به امضای موافقتنامه احداث پارک ملامین ارومیه اشاره و اظهار کرد: این پروژه از سوی بخش خصوصی به‌منظور توسعه صنایع پایین‌دستی اجرا می‌شود و شرکت پترول نقش رگولاتور را خواهد داشت که امیدوارم سال آینده شاهد کلنگ‌زنی پارک باشیم.

نقش پررنگ صنایع پایین‌دست در اشتغال‌زایی

وی با بیان اینکه پارک ملامین ارومیه که شامل ۶ مجتمع است با مجموع سرمایه‌گذاری ۷۴۰ میلیارد تومان احداث می‌شود، گفت: این پارک سبب اشتغال مستقیم ۹۴۰ نفر به طور مستقیم و ۲۹۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم خواهد شد که نرخ بازگشت سرمایه ۲۹.۹ درصدی دارد.

مدیرعامل پترول به شروع نصب واحد ۱۵۰ هزار تنی پلی‌پروپیلن در ایلام اشاره کرد و افزود: این طرح که از فروش پروپیلن پتروشیمی ایلام جلوگیری می‌کند و محصول با ارزش‌تر پلی‌پروپیلن را تولید خواهد کرد جزو طرح‌های جهش سوم پتروشیمی است که در سال ۱۴۰۰ نصب می‌شود و در سال ۱۴۰۱ تولید محصول خواهد داشت.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه پترول به دنبال احداث پارک پلی‌پروپیلن با ۶ مجتمع برای تولید ۶ محصول مختلف در ایلام از سوی بخش خصوصی است، افزود: کل سرمایه‌گذاری لازم ۱۲ هزار میلیارد ریال است که سبب اشتغال مستقیم ۴۸۳۰ نفر و غیرمستقیم ۹ هزار نفر خواهد شد.

وی با بیان اینکه واحد SRU پتروشیمی ایلام به‌زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: سه کوره الفین ایلام هم‌اکنون در سرویس هستند و امیدواریم تا پایان امسال این واحد نیز راه‌اندازی شود، اما افتتاح به سه ماه نخست سال آینده موکول می‌شود، بنابراین سال آینده عرضه پتروشیمی ایلام به عنوان آخرین واحد پترول را نیز خواهیم داشت.

تضمین فروش محصولات پتروشیمی لردگان

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه یوتیلیتی طرح پتروشیمی لردگان شهریورماه در مدار تولید قرار گرفت، اظهار کرد: واحد آمونیاک پتروشیمی لردگان در مراحل راه‌اندازی است و در اسفندماه تمام می‌شود و پس از آن واحد اوره نیز در فروردین ماه به تولید می‌رسد.

اشرف‌زاده با بیان اینکه در سال‌های آتی عرضه اوره و آمونیاک بیش از تقاضا خواهد بود، گفت: بنابراین پترول به دنبال ایجاد پارک کریستال ملامین و اوره رزینی برای تضمین فروش محصولات پتروشیمی لردگان است، زیرا از اوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ نوع اوره تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پارک اوره رزینی در قالب هفت مجتمع به سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، افزود: این پارک اشتغال‌زایی مستقیم ۳۰۱۰ نفر و غیرمستقیم ۱۲۲۰۰ نفر را به دنبال دارد.

مدیرعامل پترول برآورد اولیه پارک کریستال ملامین در پایین‌دست لردگان را ۴۶۸ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این پروژه که جزو طرح‌های جهش سوم پتروشیمی است اشتغال‌زایی مستقیم ۱۲۰ نفر و غیرمستقیم ۵۰۰ نفر را به همراه خواهد داشت.

اشرف‌زاده با بیان اینکه منابع ریالی طرح پتروشیمی صدف عسلویه تأمین شده است، گفت: از اول فروردین ۹۹ شاهد پیشرفت خوبی در این طرح خواهیم بود.

(بازدید 2,889 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx