زنگ خطر برای کاهش صادرات نفت (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

قیمت نفت در پنج سال آینده

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: فعالان بازار نفت سال‌های کم نوسانی را پیش‌روی نفت پیش‌بینی می‌کنند. ۹۵۰ صاحب‌نظر در نظرسنجی رویترز متوسط سالانه قیمت نفت در سال جاری میلادی تا پایان ۲۰۲۴ را در حوالی ۶۵ تا ۷۰ دلار بر بشکه برآورد کرده‌اند. به باور آنها رشد عرضه شیل و تولیدکنندگان خارج از اوپک قیمت‌ نفت را برای مدت نامعلومی در نزدیکی سطوح کنونی نگه‌ می‌دارد. البته ۵ درصد از شرکت‌کنندگان میانگین قیمت‌ها را بیش از ۱۰۰ دلار و حدود ۱۶ درصد کمتر از ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: متخصصان حوزه بازار نفت معتقدند بهای طلای سیاه تا ۵ سال آینده در بازه ۶۵ تا ۷۰ دلار باقی خواهد ماند و نوسانات آنقدر قوی نخواهند بود که میانگین قیمت نفت را به محدوده‌های افراطی برساند. این نتیجه آخرین نظرسنجی رویترز از ۹۵۰ فعال بازار نفت است. جان کمپ، تحلیلگر بازار نفت و ستون‌نویس رویترز در گزارشی با اعلام نتایج این نظرسنجی می‎نویسد: «عرضه فراوان نفت از سوی تولیدکنندگان نفت نامتعارف شیل در آمریکا و برخی صادرکنندگان خارج از اوپک موجب می‌شود قیمت‌ این کالای استراتژیک برای مدتی نامعلوم نزدیک به سطوح کنونی باقی بماند.» این نظرسنجی از بیش از ۹ هزار فعال بازار نفت انجام شده اما در بازه زمانی هشتم تا یازدهم ژانویه حدود ۹۵۰ نفر به پرسش‌های رویترز پاسخ داده‌اند. این بازیگران بازار اعم از فعالان حوزه نفت و گاز یا دیگر حوزه‌های مرتبط انتظار دارند تا سال ۲۰۲۴ بهای نفت در سطوح کنونی لنگر انداخته و تغییرات زیادی را نبیند. این نتایج نشان می‌دهد که انتظارات در بازار نفت تغییرات اساسی داشته است و هراس از پایان یافتن منابع نفتی که تا حدود ده سال پیش رایج بود، از بین رفته و حالا نشانه‌هایی از انتظارات مبنی بر به اوج رسیدن تقاضای نفت و سپس افول آن پدیدار شده ‌است. میانه ارقام اعلام شده توسط این کارشناسان برای بهای نفت برنت طی تمام سال‌های مورد بررسی (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴) ۶۵ دلار بر بشکه بوده است. با این حال میانگین ارقام پیش‌بینی شده برای سال‌جاری ۶۷ دلار در هر بشکه است که به‌تدریج تا سال ۲۰۲۴ افزایش یافته و به ۶۹ دلار می‌رسد.

زنگ خطر برای کاهش صادرات نفت

روزنامه تعادل نیز در گزارشی نوشت:امضای توافق تجاری بین چین و امریکا و تعهد چین برای افزایش ۵۰ میلیارد دلاری خرید انرژی از امریکا در کنار تهدید خزانه‌داری این کشور برای توقف واردات نفت از ایران می‌تواند زنگ خطر دوباره‌ای برای کاهش بیشتر نفت صادراتی ایران باشد. به گزارش ایرنا، وزارت خزانه‌داری امریکا چین را تهدید کرده که اگر واردات نفت از ایران را متوقف نکند، با تحریم رو به رو خواهد شد. وزیر خزانه‌داری امریکا گفته که ما برخی از شرکت‌های حمل و نقل چین را که از ایران نفت خریداری می‌کنند، تحریم کرده‌ایم و همچنان ضمن هشدار به چین یا هر کشور دیگری در جهان که با ایران تجارت می‌کند، آنها را تحریم می‌کنیم.

تعادل در ادامه نوشت: زنگ خطر اصلی برای نفت ایران، امضای توافق تجاری بین چین و امریکا است. چین و امریکا روز چهارشنبه به وقت امریکا اولین بخش از توافق تجاری خود را نهایی کردند تا راه برای توافقی جامع‌تر و گسترده‌تر که به اختلافات تجاری دیرینه دو اقتصاد بزرگ جهان پایان دهد، باز شود. بر این اساس، چین توافق کرده تا در ۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار خرید محصولات امریکایی را افزایش دهد. افزایش واردات چین از محصولات ۴ صنعت، خودرو، قطعات خودرو، هواپیما، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و نیمه‌رساناها خواهد بود. نکته مهم و سرنوشت ساز برای بازار نفت ایران اما در این بند گنجانده شده که بر اساس آن قرار است پکن خرید انرژی از امریکا را ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

  • زنگ خطر دوباره برای کاهش صادرات نفت ( صبح اقتصاد )

  • صادرات گاز ایران از کرسنت تا ال ان جی ( آفتاب اقتصادی )

  • هیچ سهم صادرات از از ال ان جی ( اقتصاد سرآمد )

  • شرایط عرضه  گاز مایع در بورس انرژی مساعد است ( هدف و اقتصاد )

  • سهم دو درصدی تجارت با اوراسیا از صادرات غیر نفتی ( اقتصاد ملی )

  • ظرفیت خالی پتروشیمی ها به چرخه تولید باز می گردند ( تفاهم )

  • ارتقا خودرو ها به استاندارد یورو 5 بدون افزایش قیمت (ثروت )

  • عرضه و معامله گاز مایع در بورس انرژی ( فوق العاده )

  • تامین هزینه گاز سوز کردن رایگان خودرو ها از محل صادرات بنزین صرفه جویی شده (مناقصه و مزایده )

  • 2 میلیون تن از ظرفیت خالی پتروشیمی ها عملیاتی می شود ( مواجهه اقتصاد )

۲9 دی ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 5,515 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx