راه حل دیرهنگام مسئله بنزینی (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

تحلیل مشاور اوباما از خطای نفتی ترامپ

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت : رشد تولید نفت آمریکا طی دهه گذشته، به لطف آنچه که «انقلاب شیل» نامیده می‌شود، این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌خام دنیا تبدیل کرده است. تنها از ژانویه ۲۰۱۷ (شروع ریاست‌جمهوری ترامپ) تا پایان ۲۰۱۹، تولید روزانه نفت‌خام آمریکا رشدی ۴ میلیون بشکه‌ای داشته و به رقم بی‌سابقه ۹/ ۱۲ میلیون بشکه رسیده است. این میزان رشد تولید با ادعاهای پی‌درپی ترامپ مبنی بر بی‌نیازی این کشور از نفت خاورمیانه همراه شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که «آیا آمریکا واقعا از نفت خاورمیانه بی‌نیاز شده است؟»

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم:مشاور دولت اوباما عقیده دارد «اگرچه انقلاب شیل موقعیت آمریکا را به لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی تقویت کرده، اما این کشور هنوز از استقلال انرژی دور است، زیرا خاورمیانه همچنان در بازار جهانی نفت نقشی حیاتی دارد و هرگونه اختلال عرضه از سمت این منطقه، می‌تواند مصرف‌کنندگان را در آمریکا به دردسر بیندازد.» ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۰۶ زمانی که جورج بوش درخصوص استقلال این کشور از نفت خاورمیانه ابراز نگرانی کرد، حدود ۶۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کرد. هرچند با افزایش تولید نفت، این کشور حالا دیگر واردکننده خالص نفت‌خام و فرآورده‎‌های نفتی نیست، با این حال هنوز محموله‌های بسیاری از خاورمیانه وارد می‌کند. آمار بلومبرگ نشان می‌دهد که هرچند چهار کشور بزرگ آسیایی، چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن در مجموع بیش از دوسوم و در مجموع آسیا حدود ۸۰ درصد از نفت خاورمیانه را خریداری می‌کنند، اما آمریکا با واردات حدود ۵درصد پنجمین خریدار بزرگ نفت این منطقه است و از هر ۸ بشکه نفتی که به این کشور وارد می‌شود یکی متعلق به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. آمریکا در سال ۲۰۱۹ به‌طور متوسط روزانه ۸۷۵ هزار بشکه از این منطقه نفت وارد کرده است. هرچند به نظر می‌رسد درحال‌حاضر آمریکا و ایران از اتخاذ مواضع تند علیه یکدیگر اندکی فاصله گرفته‌اند، با این حال یکی از مواردی که همچنان می‌تواند باعث ایجاد اختلال عرضه شود، هدف قرار گرفتن اهداف و زیرساخت‌های انرژی در خاورمیانه با بالا گرفتن تنش‌ها میان این دو کشور است.

راه حل دیرهنگام مسئله بنزینی

روزنامه تعادل هم در گزارشی نوشت: اعتراضات آبان‌ماه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بیانگر آن بود که فشار افزایش هزینه سوخت خودروها از تحمل مردم زیادی خارج است. به خصوص افرادی که با خودروی شخصی خود اقدام به مسافرکشی می‌کردند و معاششان مستقیما به قیمت بنزین وابسته بود، فشار مضاعفی را متحمل شدند. در این میان آمارها نشان داد که در واکنش به افزایش قیمت بنزین، استقبال از سی‌ان‌جی بالا رفت و ظرف 10 روز ابتدایی اجرای طرح بنزینی، مصرف گاز سی‌ان‌جی خودروها از مصرف 19 میلیون مترمکعب در روز به 21 میلیون مترمکعب در روز رسید. همچنین تبعات سنگین اجتماعی اجرای طرح بنزینی باعث شد که تلاش‌هایی در مجلس شورای اسلامی برای تغییر این طرح و کاهش قیمت بنزین صورت بگیرد، اما این تلاش‌ها در پس رویدادهای متعدد ناگوار طی هفته‌های بعدی گم شد. اکنون، در حالی که مصرف گاز سی‌ان‌جی از مرز 24 میلیون مترمکعب در روز گذشته است، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که تا دو هفته آینده، طرحی برای گازسوز کردن خودروها به صورت رایگان به اجرا در می‌آید و این پرسش همچنان باقی است که با توجه به ظرفیت مازاد حدود 50 درصدی عرضه گاز سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه سوخت، چرا دولت از ابتدا اقدام به اجرای طرح گازسوز کردن خودروها به صورت رایگان نکرد تا در مرحله بعدی، قیمت بنزین را با هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی به مراتب کمتری بالا ببرد؟

تعادل در ادامه نوشت: طرح جدید سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین که در آبان‌ماه امسال اجرا شد، فوایدی برای صنعت سی‌ان‌جی کشور داشت. گزارش‌ها نشان دادند که صنعت سی‌ان‌جی که طی سال‌های گذشته مسیر معکوس توسعه را می‌پیمود، از ابتدای آذرماه جان تازه‌ای گرفت. گزارش‌های روزهای نخست اجرای طرح، حکایت از رشد 10 درصدی مصرف گاز سی‌ان‌جی توسط خودروها داشت، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مردم به منظور کاهش هزینه‌های سوخت مصرفیشان دوگانه‌سوز کردن خودروها را راه‌حلی موثر دانسته‌اند.

  • صنعت نفت و توسعه توان داخلی ( صمت )

  • گاز سوز کردن خودرو ها دو هفته دیگر آغاز می شود ( عصر اقتصاد )

  • شیل عامل کاهش دوباره قیمت نفت ( اقتصاد سرآمد )

  • بازیابی اقتصاد غیر نفتی ایران ( ابرار اقتصادی )

  • طرح مجتمع پتروشیمی سیراف ساخته می شود ( اخبار صنعت )

  • اثرات تحریم جدید خداحافظی با تیم های صنعتی ؟ ( آوای اقتصاد )

  • کارشکنی روسیه در مسیر صادرات گاز ایران ( اسکناس )

  • روسیه تمایلی به موفقیت ایران در حوزه انرژی ندارد ( ثروت )

  • تحقق تولید 65 هزار بشکه ای نفت در آذر ( شروع )

  • طرح مجتمع پتروشیمی سیراف با تجهیزات داخلی ساخته می شود ( فوق العاده )

  • مشعل های میدان نفتی آذر روشن شد ( مواجهه اقتصادی )

۲3 دی ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 6,595 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx