نفس راحت نفت (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

تبخیر تنش ها در بازار

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: روند بازارها پس‌از کاهش تنش در منطقه خاورمیانه معکوس شد. در بازارهای جهانی قیمت طلا و نفت سقوط کرد و بازارهای سهام صعودی شد. اونس طلا که بامداد چهارشنبه مرز ۱۶۰۰ دلاری را برای لحظاتی لمس کرد، در معاملات روز جمعه و پس‌از اطمینان از پایان تنش به قیمت ۱۵۴۸ دلاری رسید. همچنین در بازار طلای سیاه، نفت برنت که به دنبال احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای اوج‌گرفته و به بیش از ۷۱ دلار بر بشکه رسیده بود، با فروکش گمانه‌ها از شکل‌گیری رویارویی نظامی با افت شدید قیمت مواجه شد. به‌طوری‌که طلای سیاه روز گذشته با نوسان محدودی نزدیک به ۶۵ دلار بر بشکه معامله شد؛ قیمتی که حتی از قیمت‎های پیش‌از حمله تروریستی آمریکا کمتر بود. در عین حال، بازارهای جهانی سهام جز چند مورد، همگی در خلأ تقاضای ذخایر امن، فرصت اوج‌گیری خود را از دست ندادند و بازهم به سمت رکورد تاریخی خود روانه شدند. در بازار داخلی نیز قیمت سکه رکورد کاهش روزانه را جابه‌جا کرد و پشت مرز ۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. دلار نیز به یک کانال پایین‌تر پرتاب شد. در بازار داخلی نیز عمده معامله‌گران عامل اصلی سقوط قیمت‌ها را کاهش تنش‌های سیاسی عنوان می‌کنند.به گفته آنان با تعدیل ریسک‌های غیراقتصادی سمت و سوی انتظارات تغییر کرد.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: نفت به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم سنجش تنش‌های منطقه‌ای، از کاهش خطر یک رویارویی مستقیم در خاورمیانه خبر می‌دهد. به‌دنبال قوت گرفتن گمانه‌ها از کاهش تنش‌های منطقه‌ای، طلای سیاه افت شدیدی را تجربه کرد و درحال‌حاضر در سطوحی معامله می‌شود که حدود یک دلار معادل ۵/ ۱ درصد کمتر از قیمت‌های پیش از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی قرار دارند. اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار  سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، موجب نگرانی از وقوع یک رویارویی مستقیم بین ایران و آمریکا و کشیدن تنش‌ به کشورهای منطقه خاورمیانه و نفت تولیدی این منطقه شد و هفته گذشته بازار نفت را با شوک قیمتی مواجه کرد. اوج قیمت‌ها بامداد روز چهارشنبه به‌دنبال حمله موشکی و تلافی‌جویانه ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا رخ داد. در اولین ساعات بازگشایی بازارها در این روز، قیمت نفت با جهش شدیدی مواجه شد به‌طوری‌که بهای هر بشکه نفت برنت تا حدود ۷۵/ ۷۱ دلار بر بشکه و نفت‌خام آمریکا نیز تا بیش از ۶۵ دلار بر بشکه افزایش یافت.

چشم پوشی از نام ایران در سکوی نخست کشفیات نفت و گاز ۲۰۱۹

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: موسسه تحلیل داده‌های انرژی «ریستاد انرژی» در گزارش جدید خود اکتشافات نفت و گاز در سال 2019 را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش بزرگ‌ترین شرکت‌های کاشف نفت و گاز در سال گذشته را به ترتیب، اگزون موبیل، یک شرکت مستقل اکتشافی امریکایی به نام «هس» و یک شرکت چینی به نام CNOOC معرفی و مناطق با بیشترین اکتشاف را به ترتیب گویان، روسیه و موریتانی اعلام کرده است. پس از این سه منطقه، ایران با معادل 837 میلیون بشکه نفت اکتشاف در رده چهارم قرار گرفته است. این در حالی است که چنانچه اکتشافات نفت و گاز اعلامی از طرف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سال 2019 را در نظر بگیریم، تنها یک مورد اکتشاف میدان گازی ارم در جنوب استان فارس که حجم گاز قابل برداشتی معادل 2 میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت را در دل خود جای داده است، ایران را در رده نخست اکتشافات سال 2019 قرار می‌دهد. حال اگر دومین اکتشاف بزرگ سال 2019 ایران که میدان نفتی نام‌آوران در استان خوزستان است و ظرفیتی معادل 2 میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت دارد را به آن اضافه کنیم، ایران با اختلافی نزدیک به 3 برابری نسبت به منطقه گویان، منطقه نخست اکتشافات نفت و گاز جهان است و شرکت ملی نفت ایران بالاتر از اگزون موبیل در رده نخست شرکت‌های کاشف نفت قرار می‌گیرد و معلوم نیست چرا اکتشافات هیدروکربن‌ها در ایران در آمار کشفیات نفت و گاز جهان محاسبه نمی‌شود.

  • تحریم نفت بهره وری را رشد می دهد ( صمت )

  • شیوه های بهتری برای تامین ارز و فروش نفت یافته ایم (‌ صبح اقتصاد )

  • پیشنهاد وام 5 میلیون تومانی برای دو گانه سوز کردن خودرو ها ( عصر اقتصاد )

  • تحرکات ترامپ باعث افزایش قیمت جهانی ( آفتاب اقتصادی )

  • نفس راحت نفت ( اقتصاد سرآمد )

  • ادعای ترامپ درباره نفت خاورمیانه حقیقت ندارد ( ابرار اقتصادی )

  • نفت 200 دلاری با بروز تنش در خاورمیانه ( اخبار صنعت )

  • تسلط بر بازار انرژی آسیا هدف نهایی آمریکا ( اسکناس )

  • نفت 200 دلاری با بروز تنش در خاورمیانه ( اقتصاد ملی )

  • قیمت جهانی گاز در سراشیبی ( شروع )

  • قیمت نفت سقوط خواهد کرد ( فوق العاده )

  • اسناد مناقصه پروژه هوشمند سازی جایگاه های سی ان جی آماده شد ( مناقصه و مزایده )

  • قیمت جهانی گاز کاهش یافت ( مواجهه اقتصادی )

  • بازار نفت غرق در عرصه ( آرمان ملی )

21 دی ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 7,189 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx