رونق سهمیه فروشی در پمپ بنزین ها (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

امروز یکشنبه در نخستین روز از زمستان،

” روایت اجرای نادرست یک طرح ملی در سال 90″

 “مردم سالاری” گفت و گویی با فریبرز پناهی، مبدع طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها را منتشر کرده است. پناهی که آن زمان کارمند شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده و امروز، کارمند شرکت ملی گاز است، طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها را در سال 86 به عنوان یک اختراع به نام خود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ثبت کرده اما معتقد است طرحی که در آن دوران برای تولید بنزین از پتروشیمی ها اجرا شد، ناقص بود.

مبدع طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها گفته است: این طرح به صورت پایلوت و به دستور مهندس نوذری وزیر نفت آن زمان، در سال 1386 در پتروشیمی بوعلی سینا به اجرا درآمد و نمونه اخذ شده بنزین آن برای تایید به پالایشگاه شیراز ارسال شد. طرح بنده اگر در سه مجتمع پتروشیمی که نام بردم اجرا می شد، حدود 20 میلیون لیتر بنزین با مشخصات قابل قبول تولید می کرد و قابلیت ارسال مستقیم به جایگاه های سوخت را داشت ولی درعوض امکان تولید هیچ محصول پتروشیمی دیگری در آن واحدها وجود نداشت. اما طرح ناقص حدود 8 تا 9 میلیون لیتر بنزین آلوده تولید می کرد و نیمی دیگر به تولید محصول پتروشیمی اختصاص یافته بود، این یعنی این میزان بنزین نیز با مولفه های بسیار خطرناک برای سلامت و جان مردم تولید شده است. پناهی در این گفتگو توضیحات فنی کاملی درباره تفاوتهای طرح خود با آنچه در آن دوره اجرا شد بیان کرده و از جمله گفته است که ناآگاهی از تفاوت واحدهای CCR در پالایشگاه و پتروشیمی، به تولید بنزین آلوده منجر شد.

او می گوید: در سال 1386 و ماجرای سهمیه بندی بنزین، بنده که کارمند شرکت ملی صنایع پتروشیمی بودم، طرحی ارائه کردم که با اجرای آن در واحدهای آروماتیک صنایع پتروشیمی، می توانستیم خروجی واحدها را با اعمال یک تغییرات فرایندی و مکانیکی به سمت تولید بنزین سوق دهیم. این یک طرح فقط برای شرایط اضطرار بود که در صورت اجرا می بایست تمام خروجی واحد پتروشیمی به بنزین اختصاص می یافت و برای اینکه در آن سال صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش نیز مورد توجه بود، صلاح نبود که خروجی مجتمع های پتروشیمی به بنزین اختصاص یابد و از سایر محصولات باز بمانند. در سال 90 و با وجود مشکلات کمبود بنزین، این طرح مجددا در دستور کار قرار گرفت، اما از آنجایی که مجری طرح نمی دانست که با اجرای اشتباه چه ضررهای جبران ناپذیری به محیط زیست و جان مردم وارد می آید، و برای اینکه مجتمع های پتروشیمی از سود سایر محصولات باز نمانند، طرح به صورت ناقص و به طور کلی با اشتباهات فاحش به اجرا درآمد.

“رونق سهمیه فروشی در پمپ بنزین ها”

“همشهری” در گزارشی نوشت: ورود متصدیان جایگاههای سوخت به بازار خرید و فروش سهمیه بنزین تاکسی ها و خودروهای عمومی، و اختصاص چند نازل در جایگاهها برای این کار، موجب ازدحام ورودی پمپ بنزین ها شده است.

  • مهمترین نگرانی‌های نفتی 2020 ( تعادل )

  • مهمترین دغدغه‌های بازار نفت در سال آینده ( صبح اقتصاد )

  • لکه نفت از بودجه پاک نمی‌شود ( عصر اقتصاد )

  • گاز روسی به اروپا می‌رسد ؟ ( اقتصاد سرآمد )

  • بسیج امکانات وزارت نفت برای کاهش آسیب به مردم خوزستان ( هدف و اقتصاد )

  • بنزین یا خودرو های فرسوده ؟ ( ابرار اقتصادی )

  • رانت جویی پتروشیمی های گازی مانع توسعه زنجیره ارزش نفت ( اسکناس )

اول دی ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 7,819 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx