تضمین خرید کالاهای نوآورانه – اختصاصی

چهره های این ویدئو

اقدام حمایتی جدید وزارت نفت از سازندگان داخلی

خرید کالاهای کیفی مورد نیاز صنعت نفت تضمین می‌شود

نیازهای ما بیشتر نرم افزاری، فرآیندی و سیستمی است

وزیر نفت گفت: برنامه جدید وزارت نفت، حمایت از سازندگان داخلی با طرح ضمانت خرید است؛ به گونه‌ای که این وزارتخانه خرید از سازندگانی که کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را بسازند و گواهی کیفی آن را دریافت کنند، تضمین می‌کند.

به گزارش تلویزیون نفت بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه، ۲۵ آذرماه) در نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» در محل پژوهشگاه صنعت نفت، با بیان این مطلب افزود: کارهای بزرگی می‌توان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد؛ ساده‌ترین آن تضمین خرید کالاهای نوآورانه است. به این مفهوم که هر سازنده‌ای که بتواند کالا را البته به شرط آنکه آن کالا مورد نیاز صنعت نفت باشد بسازد و استانداردهای آن را از انجمن نفت که متولی این موضوع است دریافت کند، خرید از او را تضمین می‌کنیم و آن شرکت می‌تواند با اتکا به این تضمین از بانک تسهیلات دریافت کند. کاری که سال‌هاست در بخش کشاورزی نیز در حال انجام است.

نیاز صنعت نفت به لوله‌های بدون درز و پمپ‌های درون‌چاهی

وی به‌طور نمونه به پمپ‌های درون‌چاهی یا لوله‌های بدون درز به‌عنوان کالاهای مورد نیاز صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: در صورت تحقق ساخت چنین کالاهای کیفی، هم‌زمان خرید خارجی آن کالاها را ممنوع خواهیم کرد.

زنگنه گفت: فکر می‌کنم برای نخستین بار است که یک دستگاه اجرایی با حجم سرمایه‌گذاری عظیم و برخورداری از انواع خدمات فناورانه و تجهیزات پیچیده، خودش  وارد عرصه حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شده و در این زنجیره می‌خواهد به‌طور جدی اثرگذار شود.

وی با اشاره به اقدام‌های بسیاری که در این زمینه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام شده، گفت: آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و ورود نفت به این حوزه می‌تواند منشأ تحولات بزرگی باشد.

تشکیل صندوق نوآوری نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی

وزیر نفت به مجموعه ری که برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: این مجموعه با مساحت حدود ۲۵ هکتار و برخورداری از سوله، ساختمان و… در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهد گرفت و مرحله نخست معماری و طراحی آن در دست انجام است. ممکن است در مرحله گذار تا استقرار در مجموعه ری، از امکانات فیزیکی پژوهشگاه استفاده شود. این استارت‌آپ‌ها در صورتی که در ارتباط با نفت کار کنند، از مزیت‌هایی که نفت برایشان در نظر می‌گیرد بهره‌مند می‌شوند.

زنگنه صندوق نوآوری را یکی از این مزیت‌ها برشمرد و گفت: ظرف یک هفته آینده پیشنهاد ما برای تشکیل این صندوق با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: با مشورت صاحب‌نظران، فرآیندی به‌منظور انتخاب بهینه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار در مجموعه ری طراحی‌شده است و برآورد می‌شود حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت در ری مستقر شوند. یکی از حلقه‌های فرآیند طراحی‌شده، همین رویداد امروز (پترولیوم تیکاف) است.

زنگنه با بیان اینکه نیازها و چالش‌های ما بیشتر مربوط به مباحث نرم‌افزاری و فرآیندی است، یادآور شد: هر هفته برای ارتباط مستقیم با استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها وقت خواهم گذاشت و امیدوارم بتوانم مانند یک منتور کمک کرده و از این مجموعه‌ها حمایت کنم.

پیشبرد ۲۶ پروژه کلان پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعامل گسترده وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: سال ۷۶ هیچ دانشگاهی به معنای واقعی، در رشته‌های بالادستی صنعت نفت دانشجو نمی‌پذیرفت. حتی در دانشگاه صنعت نفت رشته اختصاصی برای بالادست، مثل مهندسی مخزن، بهره‌برداری یا مدیریت مخزن، اکتشاف، حفاری و… به‌طور مشخص وجود  نداشت، اما این رشته‌ها در دانشگاه‌های برتر کشور ایجاد شد و الحمدالله امروز در سطح خوبی فارغ‌التحصیل داریم.

وی افزود: در دور جدید هم که به وزارت نفت آمدم تلاش کردیم دانشگاه‌ها را وارد بحث پژوهش به معنای واقعی و نه شکلی کنیم تا پیوندهای مستحکمی بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد. امروز ۲۶ طرح پژوهشی مهم شامل ۹ قرارداد بالادستی برای افزایش بازیافت میدان‌ها، پنج طرح اکتشافی و ۱۲ قرارداد برای ایجاد انستیتوهای پایین‌دستی نفت شامل پالایش، گاز و پتروشیمی با همکاری دانشگاه‌ها دنبال می‌شود که بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در قراردادهای بالادستی و پایین‌دستی فاز اول تمام شده، فاز دوم اجرایی شده و بسته دوم قراردادهای کلان اکتشافی هم تصویب شده و در حال پیشرفت است.

زنگنه با بیان اینکه این روند با افت‌وخیزها و فرازونشیب‌هایی همراه است، ادامه داد: در راستای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه، تاکید کرده‌ام که درهای پژوهشگاه صنعت نفت هم باید به روی استادان، دانشگاهیان و محققان باز باشد. در هیچ کجای دنیا کارکنان دولت اختراع نمی‌کنند. این اختراعات با باز کردن درهای پژوهشگاه و استفاده محققان از امکانات انحصاری این مجموعه امکان‌پذیر خواهد شد. دستورعمل‌های آن نیز تا حدود زیادی ابلاغ شده و امیدوارم به‌خوبی انجام شود.

وزیر نفت اظهار کرد: امید بسیاری به نیروهای جوان و خلاق داریم. حتما وظیفه خود می‌دانم که اگر تجربه‌ای دارم، رایگان و بدون هیچ منتی در اختیار جوانان و استارت‌آپ‌ها بگذارم تا در بخش‌های مختلف صنعت نفت بتوانند ابراز وجود کنند، تقویت شوند و آینده صنعت نفت را رقم بزنند.

 

 

(بازدید 7,352 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx