زنگنه: سی‌ان‌جی؛ سوخت ملی ماست

ایران پیشرو در مصرف گاز

وزیر نفت از گاز و سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت ملی نام برد و گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که حدود ۹۵ درصد جمعیت آن زیر پوشش گاز طبیعی باشند و ظرفیت استفاده از خودروهای گازسوز را داشته باشند.

بیژن زنگنه صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت، با قدردانی از بانک ملت که مانند همیشه پیشتاز همکاری در کارهای صنعت نفت است و همچنین وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و همه اشخاصی که با همت و اراده خود تلاش کردند مصوبه شورای اقتصاد این طرح ظرف دو روز دریافت و ابلاغ شود، اظهار کرد: این بی‌انصافی است اگر کاری تمام می‌شود یک نفر بخواهد به نام خود تمام کند؛ این کار همه بوده و خیلی‌ها پشت صحنه زحمت می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه این طرح هم از مصادیق اقتصاد مقاومتی و هم در سال رونق تولید پاسخی به ندای رهبر معظم انقلاب است، افزود: همسو با اجرای این طرح، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول خالص در داخل کشور هزینه می‌شود و برای انجام آن حتی یک قطعه نباید وارد کشور شود، با اجرای آن، تقاضای خرید تجهیزات، قطعات و خدمات همگی داخلی هستند.

وزیر نفت با اشاره به همکاری بانک ملت در اجرای این طرح ادامه داد: طراحی بسیار خوبی نیز در این برنامه شده است تا مردم اذیت نشوند و کمترین رفت‌وآمد و بوروکراسی را داشته باشد، همچنین درباره نحوه بازپرداخت پول‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.

زنگنه با بیان اینکه انجام این طرح پیش از این امکان‌پذیر نبود، تصریح کرد: این طرح باید در همین زمان انجام می‌شد. اختلاف قیمت سی‌ان‌جی با یک لیتر بنزین پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین ۶۰۰ تومان بود، اما هم‌اکنون حداقل قیمت یک لیتر بنزین به‌صورت سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و حداکثر به‌صورت آزاد ۳ هزار تومان است که این اختلاف باز هم افزایش ‌یافته است.

به گفته وی، این طرح فقط برای خودروهای عمومی است، اما با توافقی که وزارت نفت با سازمان استاندارد انجام داده، راه را برای کسانی که می‌خواهند خودروهایشان را با هزینه خودشان گازسوز کنند بازکرده‌ایم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد، افزود: هم‌اکنون حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب گاز تحویل مصرف‌کننده می‌شود که این جایگاه‌ها توان افزایش حداقل تا ۲ برابر این میزان تحویل سوخت را دارند. البته اگر لازم باشد جایگاه‌های جدید هم ایجاد می‌کنیم، ‌اما به نظر من فعلا لازم نداریم و از همین‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.

ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است

زنگنه با بیان اینکه راه‌حل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد، گفت: ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود، یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، ۶ میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان می‌برد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه‌حل مسئله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جست‌وجو کرد، ادامه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانه‌ای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای سی‌ان‌جی انجام شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سوخت ملی ما سی‌ان‌جی است، زیرا گاز فراوان داریم و همه جا شبکه‌های گاز ایجاد شده است، گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانه‌هایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودرو سی‌ان‌جی‌سوز داشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون به‌طور کامل به فناوری ایستگاه‌های سی‌ان‌جی دست یافته‌ایم و ایستگاه‌ها کاملا ایرانی هستند، افزود: با توجه به اینکه گاز در سرتاسر کشور وجود دارد و تمام تجهیزاتی که لازم است در زنجیره سی‌ان‌جی مصرف شود ایرانی است، پس باید هرچه بیشتر فناوری استفاده از سی‌ان‌جی را در کشور بالا ببریم تا سوخت درست‌تر مصرف و استاندارد آن مراعات شود و تعداد خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز بیشتری داشته باشیم. این یکی از کارهایی است که می‌تواند فشار مصرف بنزین و حتی نفت گاز را کاهش دهد.

وی با تأکید بر اینکه خودروهای عمومی همه در این طرح همانند گازرسانی روستایی برنده هستند، تصریح کرد: گازرسانی روستایی سبب قطع مصرف نفت سفید و گاز مایع از سوی مردم می‌شود و از این محل صرفه‌جویی، هزینه‌های گازرسانی بازپرداخت می‌شود.

ایجاد صدها هزار شغل با توسعه گازرسانی

وزیر نفت با اشاره به اینکه با گازرسانی روستایی صدها هزار شغل در کشور ایجاد و در هم‌اکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی شهری و روستایی هزینه شده است، افزود: غیر از شهرها، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است و علاوه بر اینکه همه تجهیزات گازرسانی از لوله و کنتور و … گرفته تا پیمانکارها همه داخلی بوده‌اند، میلیون‌ها تقاضا برای خرید بخاری و لوازم گازسوز از سوی مردم از کارخانه‌های ایرانی ایجاد شده است که تمام این موارد اشتغال‌زایی بالایی را برای کشور به همراه داشته است.

زنگنه با بیان اینکه در بحث گازرسانی مردم راضی شدند، چراکه از گاز استفاده می‌کنند و هزینه‌هایی که پرداخت می‌کردند به‌شدت به نسبت استفاده از نفت سفید پایین آمده است، گفت: دولت نیز از گازرسانی نفع برد، زیرا به جای تحویل نفت سفید یا گاز مایع به مصرف‌کننده، گاز طبیعی تحویل داده و آنها را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه با گازرسانی، تراز اقتصادی کشور هم بهتر شده است، ادامه داد: اگر هم‌اکنون می‌توانیم گازوئیل و نفت سفید صادر کنیم به برکت کارهایی است که در گاز انجام داده‌ایم. البته پارس جنوبی نیز پشتوانه همه این کارها بود که انجام شد.

هم دولت و هم مردم سود می‌برند

وزیر نفت با تأکید دوباره بر اینکه این طرح در واقع کاری اقتصادی است که دولت و مردم در آن سود می‌برند، اظهار کرد: البته این طرح سبب کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، فقط تغییر سوخت می‌دهد که اقتصادی است و برای کاهش مصرف سوخت باید همان‌طور که گفتم در کارخانه‌ها و کل خط تولید خودرو که خیلی مهم است دنبال راه‌حل بود.

زنگنه با بیان اینکه این طرح بزرگی است که همکارانم در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌طور حتم با جدیت همان‌طور که در گذشته نیز دیده‌ام، این طرح را دنبال می‌کنند، گفت: این طرح اشتغال بالایی برای سازندگان داخلی از جمله تولیدکنندگان مخازن سی‌ان‌جی، کیت‌ها، جعبه‌های تبدیل و… ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت به‌منظور بالا بردن تمایل مردم به استفاده از خودروهای گازسوز دوباره پولی پرداخت خواهد کرد و جداگانه با کارخانه‌های تولیدکننده خودروهای گازسوز قرارداد خواهد داشت، افزود: این کار خیری است، امیدوارم این طرح به‌خوبی پیش رود و به اتمام برسد و شیرینی آن در ذائقه مردم بماند.

وزیر نفت با بیان اینکه فرآیند گازسوز کردن خودرو باید به‌طور کامل و به زبان روشن توضیح داده شود،‌ تأکید کرد: رسانه‌ها فرآیند گازسوز کردن خودروها را به‌خوبی برای مردم توضیح دهند.

زنگنه تصریح کرد: وزارت نفت هم بر واحدهای تولیدکننده و تبدیل‌کننده نظارت می‌کند که به مردم اجحافی نشود و با توجه به تقاضای زیاد، قیمت‌ها تغییر نکند، البته بسیاری از سازندگان دولتی هستند و آنها هم به‌طور حتم همکاری لازم را خواهند کرد.

 
(بازدید 7,957 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx