ایرادات طرح سهمیه بندی بنزین (مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور) – اختصاصی

۱4 آذر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

نشست پر دغدغه بزرگان

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان نشست پر دغدغه بزرگان نوشت:  یکصدو هفتاد و هفتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت امروز در وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌شود تا اعضای این سازمان در آخرین روزهای سال میلادی 2019 برای 2020 برنامه‌ریزی کنند. ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای بنیادی اوپک در این اجلاس شرکت می‌کند و وزیر نفت شب گذشته به این منظور وارد وین شده است.اما مسأله اجلاس 177 اوپک فراتر از این سازمان است و به‌نظر می‌رسد که اعضا بیشتر از توافق با یکدیگر به فکر تمدید توافق کاهش تولید با کشورهای متحد خود بویژه روسیه هستند. حتی برخی اعضا می‌خواهند به فراتر از تمدید توافق کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت دست یابند و هر اقدامی که برای حفظ قیمت‌ها در محدوده بشکه‌ای 60 دلار لازم است، انجام دهند. در این اجلاس و نشست روز جمعه اوپک و غیراوپک چه خواهد گذشت؟ پیش‌بینی‌هایی بر مبنای وقایع روزهای اخیر می‌توان انجام داد.

ایران در ادامه نوشت: عبدالعزیز بن سلمان، وزیر جدید انرژی عربستان قرار است که نخستین حضورش را در اوپک به نمایش بگذارد. او که فردی سیاسی است، می‌خواهد از وزرای قبلی کشورش با قدرت بیشتری ظاهر شود؛ بویژه در مورد حفظ تعادل بازار و عرضه سهام شرکت نفت آرامکو با بالاترین قیمت. او در نشست امروز و فردا حتماً درباره آرامکو صحبت خواهد کرد و رسانه‌ها منتظرند تا اظهارات این عضو از خاندان بن‌سلمان را منتشر و حتی نقد و بررسی کنند. سعودی‌ها به‌دنبال قیمت‌های بالای نفت هستند.بر اساس رویکرد این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان در یادداشتی پیش‌بینی کردند اوپک و متحدانش به منظور مقابله با مازاد عرضه در بازار جهانی، با کاهش تولید نفت به 1.5 میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ موافقت خواهند کرد.حتی این امکان وجود دارد که سعودی‌ها فاصله توافق گذشته با رقم جدید را از تولید خود و متحدان کم کنند. عربستان مدعی است که 10.3 میلیون بشکه در روز توان تولید دارد و سهمیه‌ای در همین حدود نیز در اوپک به خود اختصاص داده است.عربستان می‌گوید که اگر توافق انجام نشود قیمت نفت بین 4 تا 7 درصد افت خواهد کرد. روز گذشته در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت 62 دلار و 3 سنت بود. بازار منتظر نتیجه مذاکرات اوپک و اوپک پلاس است و با توجه به مازاد عرضه نفت در 2020، نتیجه دیدارهای دوجانبه و چندجانبه غول‌های نفتی در وین اهمیت ویژه‌ای برای بازار دارد.

نشست اوپک

 مردمسالاری هم در گزارشی در همین باره نوشت: برعکسِ اکثر اعضای اوپک که صنعت نفت آن‌ها، وضعیت عادی را تجربه می‌کند، مسأله عمده صنعت نفت ایران در حال حاضر، توافق نفتی یا معامله نفتی اوپک و غیراوپک نیست. مسأله عمده صنعت نفت ایران، قطع نسبی دسترسی ایران به بازار نفت است که در نتیجه تحریم‌های دولت آمریکا روی داده است.وزیر نفت ایران در حالی در نشست ۱۷۷ اوپک حاضر خواهد شد که در هیچ دوره‌ای صادرات نفت ایران تا این میزان کاهش نیافته است. شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی را ۲۱۳ هزار بشکه در روز برآورد کرده است.بسیاری از کشورهای عضو اوپک، از فرصت تحریم‌های آمریکا استفاده کرده‌اند و با افزایش صادرات نفت خود، سهم بازار ایران را به تصرف خود درآورده‌اند. ایران تنها می‌تواند مقر اوپک را به صحنه دادخواهی خود تبدیل کند و از اعضای این سازمان بخواهد تا به اساسنامه سازمانی که به لحاظ تاریخی، یک نهاد جهان سومی در برابر کشورهای استعمارگر بوده است، وفادار بمانند. صادرات 13 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در 98 ( تعادل )

  • صادرات 200هزار تن بنزین به افغانستان از طریق بورس انرژی ( جهان اقتصادی )
  • ایرادات طرح سهمیه بندی بنزین ( کسب و کار )
  • اعطای کمک بلا عوض برای گاز سوز کردن خودرو های عمومی ( تجارت )
  • به بهانه توییت مشاور رییس جمهور آقای آشنا ببخشید که ما بنزین را گران کردیم ( صدای اصلاحات )
  • بی توجهی زنگنه به توسعه صنعت پتروشیمی ادعا یا واقعیت ؟ ( بهار )

 

(بازدید 8,440 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx