تصویر بازار نفت در آخرین ماه ۲۰۱۹ (مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور) – اختصاصی

11 آذر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

شفاف سازی لاریجانی درباره سهمیه بندی بنزین

روزنامه “ایران” از این برای پوشش خبری سخنان لاریجانی استفاده کرد اما این شفاف سازی، ابهامات را رفع نکرد و حتی بیشتر کرد!

رئیس مجلس که توضیحاتی درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت ارائه می داد، در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کردم؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد. او تأکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی می‌‌توانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت‌ها، مشورت‌هایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.

این سخنان لاریجانی دو پرسش جدید ایجاد می کند. اول اینکه اگر نمایندگان مجلس خبر داشتند، پس چرا بارها و بارها، بر عدم اطلاع از این موضوع تاکید می کردند؟ مگر می توان پذیرفت که هر دو طرف این ماجرا، یعنی هم علی لاریجانی که معتقد است نمایندگان از اجرای طرح خبر داشتند و هم نمایندگانی که می گویند خبر نداشتند، درست بگویند؟ به نظر می رسد پاسخ را می توان در سخنان لاریجانی پیدا کرد. لاریجانی گفته خودش از زمان اجرای طرح خبر داشته و نمایندگان را هم از اجرای طرح خبردار کرده است. به نظر می رسد لاریجانی به نمایندگان درباره زمان اجرای طرح چیزی نگفته و نمایندگان مجلس صرفا از اجرای چنین طرحی بدون زمان مشخص، خبر داشته اند و اخلاف موضوع همین جاست.

دومین نکته، درباره سخنان اخیر حسن روحانی است که گفته بود صبح جمعه از اجرای طرح باخبر شده است! در حالیکه علی لاریجانی گفته از زمان اجرای طرح خبر داشته و حتی پنجشنبه درباره این موضوع با وزیر کشور صحبت کرده، پس چگونه می توان پذیرفت حسن روحانی که رییس دولت است از زمان اجرای طرح خبر نداشته است؟! به نظر می رسد همچنان پای اطلاع رسانی در قضیه بنزین می لنگد!

تصویر بازار نفت در آخرین ماه ۲۰۱۹

“دنیای اقتصاد” امروز در گزارشی نوشت که چه متغیرهایی بر روند طلای سیاه در دسامبر اثرگذار است؟ در این گزارش آمده است: ماه پایانی سال ۲۰۱۹ برای بازار جهانی نفت با رویدادهایی همراه است که می‌تواند در تعیین مسیر قیمت‌ها اثرگذار باشد. نگاهی به تقویم نشان می‌دهد دست‌کم پنج رویداد در دسامبر رقم خواهد خورد که نقشی اثرگذار در تعیین روند قیمت طلای سیاه در سال آینده خواهد داشت. اهمیت این رویدادها باعث شده است فعالان بازار نفت از فاصله‌ای نزدیک آنها را دنبال کنند. نشست رسمی ۱۷۷ اوپک که در تاریخ ۵ و ۶ دسامبر در وین برگزار می‌شود، نخستین رویداد مهم دسامبر است. نتیجه این نشست سرنوشت توافق کاهش تولید را مشخص خواهد کرد. برگزاری نشست فدرال رزرو که طی آن روند نرخ بهره در آمریکا مشخص می‌شود دیگر رویداد با اهمیت برای بازارها است که در روز ۱۱ دسامبر برگزار می‌شود. در این روز گزارش ماهانه اوپک نیز منتشر می‌شود. در تاریخ ۱۵ دسامبر اما یکی از مهم‌ترین رویدادها برگزار خواهد شد، رویدادی که تاثیری چشمگیر بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. در این روز نشست مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا برگزار می‌شود. آمار مربوط به شاخص خرید مدیران در آمریکا نیز در شانزدهم دسامبر منتشر می‌شود.

اگر می خواهید بدانید میزان اهمیت هرکدام از این رویدادها در چیست و نتایج حاصل از آنها چگونه می‌تواند قیمت جهانی نفت را متحول کند، پیشنهاد می کنیم گزارش “دنیای اقتصاد” را در این زمینه بخوانید.

  • همکاری با FATF راهکار ورود ارز نفتی به کشور ( تعادل )
  • انتقاد از نگاه غیر صنعتی دولت به تولید ( جهان صنعت )
  • چکش حراج بر اموال مازاد بانک ها ( فرصت امروز )
  • کاهش آثار تورمی گرانی بنزین ( کسب و کار )
  • ارزان ترین و گران ترین بنزین های دنیا ( تفاهم )
  • قیمت فعلی بنزین هم منطقی نیست ( خریدار )
  • فعالیت شبکه ای علیه تولیدکنندگان داخلی صنعت نفت ( مواجهه اقتصادی )
  • آغاز رایزنی برای دریافت سهمیه بنزین معلولان ( بهار )

 

(بازدید 8,514 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx