رکورد شکنی قیمت بنزین در اختیار دولت احمدی نژاد – (مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور) – اختصاصی

رکورد شکنی قیمت بنزین در اختیار دولت احمدی نژاد

اعتماد در گزارشی نوشت: قيمت بنزين از سال 57 تاكنون، 300 هزار درصد تغيير داشته و از يك تومان به سه هزار تومان رسيده است. هر چند در برخي سال‌ها نرخ بنزين به صورت تدريجي و در برخي سال‌ها نيز به صورت ناگهاني و يكباره افزايش داشت اما داده‌هاي شركت ملي پخش و پالايش نشان مي‌دهد كه اوج تغييرات قيمت بنزين مربوط به سال 1389 است كه بنزين از صد تومان به 400 و 700 تومان افزايش داشته است.

دو سال پس از انقلاب، در دولت مرحوم رجايي، قيمت بنزين از يك به سه تومان افزايش يافت. هر چند با شروع جنگ تحميلي و درگيري كشور با مشكلات اقتصادي و زيرساختي نشأت گرفته از آن قيمت بنزين براي مدت 10 سال ثابت ماند.پس از پايان جنگ و روي كار آمدن دولت سازندگي به نظر مي‌رسيد شرايط در كشور براي افزايش قيمت بنزين آماده است.

از اين رو نرخ بنزين در فروردين سال 69 به 5 تومان افزايش يافت تا دومين اصلاح قيمتي چند درصدي بنزين به فاصله 12 سال پس از انقلاب اجرا شود. دولت سازندگي در نيمه اول دهه 70 و در سال 74 قيمت بنزين را افزايش داد و به 10 تومان رساند در سال 75 نيز قيمت به 13تومان افزايش يافت. نكته قابل تامل در اين است كه ايران در سال 61 و به واسطه عدم مديريت مصرف و تثبيت قيمت بنزين به واردكننده اين ماده تبديل شد. در اين سال روزانه يك ميليون و 200 هزار ليتر كمبود عرضه در كشور وجود داشت.

اين روند تا سال 68 ادامه داشت و كمبود روزانه سوخت به 5 ميليون ليتر رسيد. 2 سال پس از افزايش قيمت بنزين در سال 74، دولت اصلاحات قيمت آن را براي كنترل مصرف و هماهنگي با قيمت در منطقه خليج‌فارس با افزايشي 60درصدي به 16 تومان رساند. هر چند دولت وقت براي كاهش فشار به اقشار آسيب‌پذير از هرگونه افزايش ناگهاني و البته فريز قيمتي جلوگيري كرد و به صورت سالانه قيمت‌ها را اصلاح كرد. با اين اقدام به‌طور متوسط در 7 سال قيمت بنزين بين 10 تا 30درصد افزايش داشت، به‌گونه‌اي كه در پايان دولت اصلاحات قيمت از 20 به 80 تومان رسيد.

افزايش‌هاي كم‌مقدار در قيمت بنزين ادامه داشت تا اينكه در مجلس هفتم از ادامه روند اصلاحي قيمت حامل‌هاي انرژي جلوگيري شد. در اسفند سال 83 غلامعلي حدادعادل، رييس وقت مجلس تصويب قانون تثبيت قيمت بنزين را به عنوان «عيدي» مجلس به مردم در آستانه سال جديد عنوان و راه را براي افزايش تدريجي قيمت بنزين در سال‌هاي بعد از سوي دولت‌ها بسيار سخت كرد.

اعتماد در ادامه نوشت: پس از روي كار آمدن دولت اصولگراي احمدي‌نژاد در سال 84‌، خبري از افزايش‌هاي كم مقدار قيمت بنزين نبود. با وجود افزايش 25درصدي قيمت بنزين در سال 86‌ و رسيدن به 100 تومان، اما نرخ بنزين در سال 89 جهش 400درصدي داشت. افزايش ناگهاني و يك‌باره قيمت حامل‌هاي انرژي بر همگان آشكار كرد كه سركوب قيمت‌ها طي سال‌ها عملا به بدتر شدن شاخص‌هاي مهم اقتصادي مي‌انجامد.

اين تجربه بار ديگري آزمون شد و پس از 4 سال و در سال 93 قيمت‌ها به 700 تومان براي هر ليتر بنزين سهميه‌اي و هزار تومان براي هر ليتر بنزين آزاد افزايش يافت. با روي كار آمدن دولت روحاني، ‌علاوه بر منسوخ شدن استفاده از كارت سوخت، نرخ بنزين براي هر ليتر نيز در هزار تومان تثبيت شد. اما افزايش مصرف بنزين از روزانه 71 ميليون ليتر در سال 94 به 95 ميليون ليتر در سال 97، عزم دولت را براي افزايش قيمت‌ها جزم كرد. هر چند مجلس با تبصره افزايش حامل‌هاي انرژي در بودجه 98 مخالفت كرد اما درنهايت چند روز پيش سران

3 قوه توقف تثبيت قيمت بنزين و افزايش نرخ آن را به ليتري 1500 و 3 هزار تومان اعلام كردند. اين رشد قيمتي، نصف ميزاني بود كه در دوره رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد اعمال شد. اقدامي كه دولت اميدوار است به وسيله آن بخشي از يارانه سوخت را به خانوارهاي نيازمند اختصاص دهد.

پاسخ به شبهات بنزینی ( تعادل )

بی توجهی بازار سرمایه به سهمیه بندی بنزین ( صبح اقتصاد )

دوگانه سوز کردن یارانه ها راهی برای کاهش هزینه ها ( جهان اقتصاد )

کاهش مصرف بنزین روزانه حدود 20 میلیون لیتر است ( جهان صنعت )

خطا های پر هزینه دولت ( کسب و کار )

صادرات غیر نفتی خونی تازه در رگ های اقتصاد ( هدف و اقتصاد )

معادل یک پالایشگاه 750 هزار بشکه ای مصرف بنزین کاهش یافت ( مناقصه و مزایده )

آقای رییس جمهور! واقعا؟ ( آرمان ملی )

(بازدید 10,736 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx