تورمی جدید در راه است؟!

نگرانی‌های مردم بابت افزایش نرخ بنزین

افزایش نرخ کالا، نگرانی بزرگ مردم بعد از افزایش قیمت بنزین

قائم‌مقام وزیر صنعت: اصناف باید مراقبت کنند که کسی از این فضا سوءاستفاده نکند

همین 2 هفته پیش، قیمت نان بالا رفت. قوت غالب مردم گران شد، اما کمتر کسی به آن پرداخت و اعتراض کرد. با این حال افزایش قیمت بنزین به واسطه تاثیری که بر نرخ بقیه موارد دارد، باعث ایجاد این حجم نگرانی شده است.

سال 83، همزمان با آخرین سال دولت محمد خاتمی و نخستین سال فعالیت مجلس هفتم، بود که غلامعلی حدادعادل، رئیس وقت مجلس، طرح «تثبیت قیمت‌ها» را به عنوان هدیه مجلس به مردم معرفی کرد.

اما هنوز 2 سال از این طرح نگذشته بود که دولت محمود احمدی‌نژاد ابتدا سهمیه‌بندی بنزین 100 تومانی و سپس افزایش قیمت آن را آغاز کرد، افزایش قیمتی که از 400 تومان شروع شد و به هزار تومان رسید.

قیمت بنزین تا همین چند شب پیش ثابت باقی مانده بود تا اینکه به طور ناگهانی و شبانه، رقم سه هزار تومانی بنزین آزاد برای کشور اعلام شد.

این اتفاق شاید در وهله نخست تنها مالکان خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، اما به رسم تجربه، حالا همه نگران افزایش نرخ کالاهای دیگر هستند. اگرچه رضا رحمانی، وزیر صنعت، این موضوع را رد کرده و گفته است: «تغییر نرخ بنزین کمترین اثر ممکن را روی قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی دارد و در بخش حمل‌و‌نقل کالا نیز با توجه به عدم تغییر نرخ گازوئیل هم مشکلی نخواهیم داشت.»

اما رانندگان تاکسی که بعد از افزایش نرخ ارز و تورم ناگهانی سال گذشته به شدت با مشکل خرید قطعات خودرو مواجه شده بودند حالا نگران افزایش مجدد قیمت‌ها هستند.

اینها همه ماجرا نیست. تاثیر روانی‌ای که بالا رفتن قیمت بنزین بر جامعه تحمیل می‌کند بیش از هر چیز دیگری است. همین 2 هفته پیش، قیمت نان بالا رفت. قوت غالب مردم گران شد، اما کمتر کسی به آن پرداخت و اعتراض کرد. با این حال افزایش قیمت بنزین به واسطه تاثیری که بر نرخ بقیه موارد دارد، باعث ایجاد این حجم نگرانی شده است.

با وجود تمام وعده‌های مسئولان، نگرانی مردم ادامه دارد. نگرانی بابت قیمت باری که تا هفته پیش با قیمت یک میلیون تومان از بندرعباس به تهران می‌رسید و حالا شاید دست‌کم 2 برابر شود؛ نگرانیِ آغاز مجادله‌های مسافر و راننده بر سر کرایه تاکسی‌. نگرانیِ والدین برای سرویس مدارس که از ابتدای مهر نرخ مشخصی داشته و حالا احتمالاً بالا می‌رود.

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، با اشاره به بالا نرفتن قیمت گازوئیل گفته: «با بالا نرفتن قیمت گازوئیل، اصلاح قیمت بنزین حداکثر چهار درصد روی نرخ کالا‌ها اثر می‌گذارد. در نتیجه اصناف باید مراقبت کنند که کسی از این فضا سوءاستفاده نکند.»

با وجود تمام این وعده‌ها باید دید حرف مسئولان تا کجا در مرحله عمل اجرا خواهد شد. چون مردمی که سال گذشته تورم بالا را تجربه کرده‌اند بعید است دیگر توان پذیرش تورمی جدید را داشته باشند.

(بازدید 10,748 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx