زنگنه: روابطمون با عربستان خوب بشه قیمت نفت می افته!

تداوم عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس

وزیر نفت به پرسشی درباره دلیل توقف یا تاخیر عرضه نفت در بورس این‌گونه پاسخ داد: نه تاخیری رخ داده و نه توقفی بوده است؛ ما نفت‌خام و میعانات گازی و نیز فرآورده‌های نفتی را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کردیم.

وی افزود: در رینگ صادراتی بورس انرژی در بخش فرآورده‌های نفتی بیش از آنچه فکر می‌کردیم موفق بودیم. هم تقاضا بسیار خوب بود و هم قیمت‌ها بسیار بهتر از قیمت‌هایی بود که خارج از بورس داشتیم، اما در بخش نفت خام، به آن شکل موفق نبودیم و دلیل آن هم تفاوت ماهیت فرآورده و نفت خام است.

زنگنه ادامه داد: فعالان ایرانی هم‌اکنون با ظرفیت‌های موجود خود با احجام کوچک‌تر صادراتی آشناتر هستند؛ با این حال ما عرضه (نفت خام و میعانات گازی) را ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم مشکلاتی را که می‌گویند، حل کنیم.

هر چه تلاش می‌شود قیمت نفت بالاتر نمی‌رود

وزیر نفت درباره وضع بازار نفت با توجه به بازگشت تولید شرکت سعودی آرامکو و عرضه سهامش نیز اظهار کرد: بازار همان‌طور است. قیمت نفت در بازار در محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه در نوسان است و با وجود تلاش‌ها برای افزایش قیمت نفت، قیمت این کالا از ۶۰ دلار بالاتر نمی‌رود و در همین سطوح باقی می‌ماند.

وی درباره احتمال تمدید توافق کاهش تولید در نشست پنجم دسامبر (14 آذرماه) وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین هم اظهار کرد: بحث‌هایی درباره کاهش بیشتر تولید نفت در نشست پیش‌رو مطرح است.

زنگنه درباره خواسته برزیل برای پیوستن به اوپک پاسخ داد: برای پیوستن برزیل به اوپک مشکلی ندارم، اما دیگر با پیوستن تولیدکنندگان کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنم.

وی در واکنش به انتشار خبرهای مثبت مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت، گفت: این موضوع فعلا جنبه روانی دارد و تاثیری بر بازار نفت ندارد.

عمده مشکل کمبود بنزین سوپر حل شده است

زنگنه درباره کمبود بنزین سوپر هم گفت: در تامین بنزین سوپر چند روزی به دلیل تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند و مشکلی دیگر، مقداری کمبود داشتیم که تاکید کردم حتما تامین شود؛ البته به من گفته‌اند مشکل عمده این موضوع حل شده است.

وزیر نفت درباره تامین مالی طرح فراگیر پالایشی سیراف گفت: بخش مالی این طرح برای دریافت وام با کمک بانک مرکزی و بانک‌های عامل تقریبا نهایی شده، به‌طوری که ما بتوانیم برای این شرکت‌ها نزدیک به ٢٠ هزار میلیارد تومان از بانک‎ها وام بگیریم و محل تامین منابع ارزی آن هم مشخص شده است.

(بازدید 11,189 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx