مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲3 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

توزیع عواید هدفمندسازی یارانه

روزنامه دنیای اقتصاد به استقبال این اظهارات رفته و در این باره نوشت:  حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کاهش قیمت حامل‌های انرژی هنوز نهایی نشده است، اعلام کرد: عوایدحاصل از افزایش قیمت سوخت به حدود ۱۸ میلیون خانوار که بیشتر تحت فشارند به‌صورت اعتباری پرداخت خواهد شد. روحانی روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای دارد که قیمت حاصل از کاهش یارانه حامل‌های انرژی منجر به شوک اقتصادی نشود و این منابع صرف چه کاری می‌شود، ابراز کرد: این تصمیم هنوز صددرصد نهایی نشده است.

در ادامه این گزارش آمده:هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشارند و حدود ۱۸ میلیون خانوار هستند که مشخص هم شده‌اند، این پول و افزایش درآمدها به آن ۱۸ میلیون خانوار برسد. وی درادامه گفت: این پول نه به‌صورت نقدی بلکه به‌صورت اعتباری به آن خانوارها داده شود که بتوانند کالاهای مورد نیازشان را تامین کنند. با توجه به فاصله‌ای که با اجرای این مساله وجود دارد، جزئیات آن و برنامه ما اطلاع داده می‌شود.روحانی همچنین در ادامه تاکید کرد: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم قیمت بنزین یا به‌طورکلی یارانه حامل‌های انرژی و سوخت را  برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در شرایط اقتصادی‌شان قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که تغییراتی در این زمینه انجام شود که هر وقت به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم و ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

یارانه های پنهان

روزنامه اعتماد نوشت: در خصوص احتمال اعتراض‌هاي مردمي در پي حذف يارانه‌هاي پنهان نيز بايد خاطرنشان كرد كه اين امر نه‌تنها منجر به اعتراضي نمي‌شود بلكه به رفاه بيشتر مي‌انجامد چرا كه به افراد مورد نياز اعطا مي‌شود. از طرفي ديگر به دليل اينكه اين امر تاثيري در رفاه و منابع ساير افراد جامعه ندارد، نمي‌تواند به اعتراضات دامن زند.

يارانه‌هاي پنهان‌، هزينه‌هايي براي دولت دارد. اين هزينه‌ها به صورت مستقيم و غير مستقيم بودجه دولت‌ها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. برآورد اوليه يارانه‌هاي پنهان 800 هزار ميليارد تومان است. اين رقم بسيار بالا است و اگر حذف يا حتي كم شود، مي‌تواند تحولاتي را در زيرساخت‌هاي كشور به خصوص در حوزه‌هاي عمومي مانند بهداشت و توسعه راه‌هاي كشور ايجاد كند كه اين امر قطعا به رفاه اجتماعي مي‌انجامد. براي اين امر لازم است اراده‌اي وجود داشته باشد كه بتواند جلوي افراد با نفوذ كه از رانت‌هاي خاص برخوردارند و به راحتي نيز از اين منافع نمي‌گذرند‌، بايستد. هر چند تودرتويي اقتصاد كشور و ويژه‌خواري و اعطاي رانت رفاقتي به گروه‌هاي خاص مي‌تواند احتمال كاهش يا حذف يارانه‌هاي پنهان را با مشكل مواجه كند، اما اميد است كه اين آرزو روزي محقق شود.

  • طلای سبز جایگزین طلای سیاه در بازار جهانی ( آفتاب اقتصادی )
  • جدا کردن بودجه و نفت جراحی دقیقی می خواهد ( جهان اقتصاد )
  • خام فروشی بلای اقتصاد ( اسکناس )
  • صادرات 70 میلیون تن کالای غیر نفتی ( تجارت )
  • کشف میدان گازی جدید در جنوب فارس ( خریدار )
  • غفلت شرکت های نفتی از قواعد جا به جایی مدیران در سطوح بین المللی ( مناقصه و مزایده )

 

(بازدید 12,734 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx