مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 22 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

کشف میدان گازی جدید و افزایش چهل میلیارد دلاری ارزش ذخایر گازی ایران

“ایران” در این زمینه نوشت: نامش «ارم» است؛ یعنی بهشت و فردوس. تازه کشف شده و به اندازه 16 سال مصرف گاز شهر 8 میلیون نفری تهران، گاز طبیعی در دل خود دارد. این میدان جدید گازی ایران که یکصد و سی و سومین میدان گازی کشور به شمار می‌رود، افق تولید گاز در ایران را وسیع‌تر کرده و 6 دهم درصد به ذخایر گازی کشور افزوده است. 6 دهم درصدی که شاید کم به نظر برسد اما خودش به تنهایی می‌تواند بیش از 10 سال گاز مصرفی کشوری مانند اسپانیا را تأمین کند و علت درصد کم آن، وجود 34 تریلیون متر‌مکعب ذخایر گازی دیگر در کشور است. ایران ۱۳۲ مخزن گازی پیش از این کشف کرده بود که ۱۰۲ مخزن آن هنوز توسعه نیافته است و «ارم» به این آمار اضافه می‌شود.

ذخیره گاز درجای این میدان 19 تریلیون فوت‌مکعب (540 میلیارد مترمکعب) است که 13 تریلیون فوت‌مکعب آن قابل برداشت است. یعنی 382 میلیارد مترمکعب که رقم قابل توجهی است. این حجم تقریباً معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است. گفته می‌شود که ذخیره گازی این میدان می‌تواند ۱۶ سال نیاز مصرف گاز تهرانی‌ها را پاسخگو باشد و عایدی این میدان ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. این میدان در جنوب استان فارس، در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج است. این میدان از مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ کیلومتر و پهنای میانگین ۵ کیلومتر تشکیل شده است. کشف این میدان هم کار آسانی نبوده اما مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت پس از چند سال تلاش به نتیجه رسیده و وجود گاز طبیعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شده است.

بازیگران آینده صنعت نفت شیل

“دنیای اقتصاد” نوشت : تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاوی پیام‌هایی از کاهش سرعت رشد تولید نفت شیل در ایالات‌متحده آمریکا است. این سازمان میزان تولید نفت خام آمریکا در جولای را (آخرین ماهی که آمارهای آن در دسترس است) به‌طور میانگین ۸/ ۱۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرده که ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژوئن است. این کاهش تولید در نتیجه توفان‌های فصلی رخ داده است و انتظار می‌رود به‌زودی جبران شود اما نکته‌ای که گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا به همراه دارد، انتظار این سازمان برای کند شدن سرعت رشد تولیدات شیل در سال آینده میلادی است.

به نوشته دنیای اقتصاد: طرح این انتظار باعث شده است کارشناسان آغاز «دوره سوم رونق شیل» را با تفاوت‌هایی نسبت به دو دوره قبلی، انتظار بکشند. جولیان‌لی، تحلیلگر بلومبرگ از جمله این کارشناسان است که عقیده دارد «جهش بزرگ تولید نفت شیل رو به پایان است اما همزمان با ورود صنعت شیل به دوران بزرگسالی، احتمالا یک جهش دیگر در راه است.» بررسی تحولات صنعت شیل نشان می‌دهد که دوره سوم رونق تولید شیل، صحنه بازیگری بزرگان نفتی و خروج شرکت‌های کوچک یا ادغام آنها با شرکت‌های بزرگ‌تر خواهد بود.براساس این گزارش، EIA انتظار دارد روند نزولی قیمت نفت در نیمه نخست سال آینده میلادی، باعث کند شدن رشد تولیدات شیل شود. طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور در سال‌جاری میلادی به‌طور میانگین ۳/ ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۳/ ۱ میلیون بشکه بیش از میانگین سال ۲۰۱۸ است؛ اما رشد تولید در سال آینده تقریبا نصف خواهد شد. به عقیده لی، رونق دوم تولید شیل در آمریکا رو به پایان است اما این اتفاق نباید باعث نگرانی یا تعجب شود؛ زیرا یک «جهش سوم» ممکن است جایگزین دوره پیشین رونق شود. در تازه‌ترین چشم‌انداز کوتاه‌مدت اداره اطلاعات انرژی که هفته گذشته منتشر شد، پیش‌بینی این سازمان از رشد تولیدات شیل تا پایان ۲۰۲۰، برای چهارمین ماه متوالی کاهشی بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد تولیدات آمریکا در سال آینده میلادی تنها ۳۷۰ هزار بشکه در روز رشد داشته باشد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، کمترین رشد تولید چهار سال گذشته در آمریکا رقم خواهد خورد که می‌تواند نشانه‌ای از افول رونق دوم شیل باشد

  • کشف ارم در بهشت گاز طبیعی دنیا ( تعادل)
  • افزایش 40 میلیارد دلاری منابع گازی ایران (صبح اقتصاد)
  • عربستان عامل حمله به نفتکش ایرانی نبوده است ( عصر اقتصاد)
  • ارم سبز گاز ( سرآمد اقتصاد)
  • 40 میلیارد دلار عایدی با یک کشف میدان گازی بزرگ ( هدف و اقتصاد)
  • کشف میدان گازی جدید با حجم 19 تریلیون فوت مکعب ( ابرار اقتصادی)
  • کشف میدان گازی با نام ارم ( اخبار صنعت )
  • افزایش 40  میلیارد دلاری منابع گازی ایران ( اقتصاد ملی)
  • کشف میدان گازی عظیم گازی در جنوب کشور ( تجارت)
  • افزایش 40  میلیارد دلاری منابع گازی ایران ( ثروت)
  • افزایش 40  میلیارد دلاری منابع گازی ایران (شروع)
  • لبخند وزارت نفت ( مواجهه اقتصادی)
(بازدید 12,695 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx