مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱8 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

روسیه وعربستان در انتظار همکاری های بزرگ نفتی

روزنامه تعادل  نوشت: روسیه و عربستان در زمان دیدار پوتین از عربستان چندین قرارداد تجاری و سرمایه‌گذاری با ارزش صدها میلیون دلار امضا می‌کنند. به گزارش راشاتودی، سخنگوی کاخ کرملین قبل از سفر ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه به عربستان در ماه اکتبر گفت: مسکو و ریاض علاقه‌ای به قیمت بالای نفت ندارند. دیمیتری پسکوف طی مصاحبه‌ای در همایش هفته انرژی روسیه در مسکو گفت: «ما به همراه عربستان سعودی می‌خواهیم مطمئن شویم که قیمت نفت از یک حد معقولی بالاتر نرود». طبق آژانس بین‌المللی اعتبارسنجی فیچ، قیمت نفت در ماه‌های باقی مانده سال 2019، 65 دلار در هر بشکه پیش‌بینی می‌شود که رقم خوبی برای بسیاری از اعضای اوپک در خاورمیانه است.

تعادل در ادامه نوشت: عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک است و روسیه رهبر قرارداد ائتلاف اوپک پلاس. قرار است ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در پایان هفته انرژی به عربستان سفر کند. کیریل دیمیتریف رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گفت: این دو کشور در زمان اقامت پوتین در عربستان چندین قرارداد تجاری و سرمایه‌گذاری با ارزش صدها میلیون دلار امضا می‌کنند. وی در حاشیه این اجلاس انرژی اظهار داشت: قرارداد‌های تجاری جدیدی در صنایع نفت، کشاورزی، گردشگری و پتروشیمی بسته خواهد شد. وی گفت: «ما قرار است بیش از 10 قرارداد جدید سرمایه‌گذاری بین روسیه و عربستان را امضا کنیم. یک نمونه از این قراردادها یک سرمایه‌گذاری مشترک با آرامکوی عربستان توسط نووامت است. نووامت یک تولید‌کننده روسی پمپ و یکی از پیشگامان این صنعت است که پمپ مورد نیاز آرامکوی عربستان را تامین می‌کند». وی اشاره‌ای هم به یک پروژه جدید بسیار جالب کرد که در دیدار با پوتین اعلام می‌شود ولی هیچ جزییاتی از آن را ذکر نکرد. وی همچنین گفت قرار است یک قرارداد بزرگ کشاورزی بسته شود.

دیمیتریف اضافه کرد: «عربستان سعودی اخیراً اعلام کرده ممنوعیت محصولات کشاورزی روسیه مخصوصا گندم را لغو می‌کند بنابراین ما در این سفر قراردادی بزرگ با شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی و دام عربستان امضا می‌کنیم». وی همچنین اشاره کرد سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری که اخیرا با شرکای سعودی انجام شده، سود دهی خوبی دارد. وی اظهار کرد: «حالا ما انتظار داریم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سعودی را آغاز کنیم از جمله در صنعت گردشگری و پتروشیمی».

توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی مدتی بود که در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشت اما به‌تازگی مسوولان نفتی خبرهایی را در این باره اعلام کردند که نوید آغاز حرکت جدید در این طرح را می‌دهد.

در ادامه این مطلب آمده: قرارداد خدماتی بیع متقابل طرح توسعه لایه‌های نفتی در سال ۱۳۸۳ با شرکت پتروایران امضا شد. این طرح به عنوان یکی از طرح‌های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره‌برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به تعویق افتاد. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ۱۳۹۳ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع کرد.در این بین شرکت مرسک که تقریبا تنها شرکتی بود که خواهان توسعه لایه‌های نفتی بود، از همان زمان که قراردادهای IPC از سوی وزارت نفت معرفی شد، علاقه خود را به توسعه لایه‌های نفتی آغاز کرد و مذاکرات بین طرفین آغاز شد و تا جایی پیش رفت که مسوولان نفتی حتی از احتمال امضای دومین قرارداد IPC با مرسک خبر دادند.البته این خبر با خرید بخش نفتی مرسک توسط توتال هرگز محقق نشد، چندی پیش رضا دهقان – معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران – درباره آخرین وضعیت لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: ١٠ تا ١٥ درصد مخزن لایه نفتی پارس جنوبی در سمت ایران است. طرح توسعه‌ای برای این میدان داشتیم و پس از برجام مذاکراتی با دو شرکت بین‌المللی برای توسعه این میدان داشتیم که پس از آغاز دوباره تحریم‌ها این مذاکرات متوقف شد.

  • آینده صادرات گاز به وضعیت LNG بستگی دارد ( صبح اقتصاد )
  • یورو های ناجی ( اقتصاد سرآمد )
  • بودجه بدون نفت عملی است ( جهان اقتصاد )
  • عرضه سهام پالایشگاهی به ارزش 20 هزار میلیارد تومان ( ابرار اقتصادی )
  • کشف یک میدان جدید در خوزستان ( اخبار صنعت )
  • سیاست های وزارت نفت در مواجهه با تحریم های نفتی ( اقتصاد ملی )
  • ثروتمندان 23 برابر بقیه یارانه بنزین می گیرند ( تفاهم )
  • بازار نفت تحت الشعاع دستکاری بورس بازان ( شروع )
  • اتاق بازرگانی تهران حلقه ارتباطی مثلث معاملات بورس نفت می شود ( مناقصه و مزایده )
  • کاهش قیمت جهانی نفت شدت گرفت ( مواجهه اقتصادی )

 

(بازدید 12,773 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx