مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱7 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

کشف دو میدان جدید نفتی و گازی

روزنامه ایران نوشت  :  یک  مخزن گاز طبیعی و دوم مخزنی نفتی است که حجم ذخایر نفت و گاز کشور را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. “ایران” گفته : این خبر را سید صالح هندی مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما عنوان کرد. هندی می‌گوید: «دو میدان کشف شده مستقل هستند و با کشورهای هم جوار مخزن مشترکی ندارند.» مستقل بودن میدان به انتخاب زمان مناسب توسعه آن کمک می‌کند و این فرصت را در اختیار کشور قرار می‌دهد که هر وقت سرمایه و تکنولوژی در دسترس بود و نیاز به افزایش ظرفیت تولید وجود داشت، اقدام به توسعه کند. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه می‌دهد:میادین مرزی ایران تقریباً شناسایی شده‌اند و از این  پس انتظار اکتشاف جدید در مرزها را نداریم.

به‌گفته هندی، میدان گازی کشف شده در جنوب استان فارس قرار دارد و میدان نفتی کشف شده نیز در جنوب غربی کشور یعنی استان خوزستان قرار دارد. مدیراکتشاف شرکت ملی نفت می‌گوید که این اکتشاف توسط شرکت ملی نفت بخش اکتشاف آن انجام شده اما قرار است که شرکت‌های «ای‌اند‌پی» ایرانی به موضوع اکتشاف ورود پیدا کنند. هندی توضیح می‌دهد: «وزارت نفت به‌دنبال آن بود که ریسک و هزینه اکتشاف را به شرکت‌های بین‌المللی واگذار کند. اما اکنون شرایط فرق کرده و در صورتی که شرکت‌های داخلی سرمایه کافی برای اکتشاف را داشته باشند، حاضریم که این کار مهم را با شرکت‌های داخلی جلو ببریم. تاکنون دو شرکت داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند و هفته آینده قراردادهایی را با آنها امضا خواهیم کرد. شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی نیز برای بررسی و اکتشاف در خلیج فارس اعلام آمادگی کرده که بزودی قراردادی با آنها امضا خواهیم کرد.» به‌گفته هندی جزئیات میدان گازی کشف شده در استان فارس هفته آینده و میدان نفتی جدید در خوزستان نیز بزودی اعلام خواهد شد.  مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که حجم مخزن میدان نفتی کشف شده بسیار قابل توجه است و آمار ذخایر اثبات شده نفت در خوزستان را تغییر خواهد داد.

“ایران” همچنین در بخش دیگری از گزارش خود که مربوط به روز افتتاحیه کنگره نفت و نیرو بود به سخنرانی لارس نوردام، سفیر نروژ در تهران به عنوان یکی از  سخنرانان کلیدی کنگره نفت و نیرو پرداخت. او در این سخنرانی به بیان روند کشف نفت در نروژ تا تبدیل آن از یک کشور فقیر اروپا به کشوری ثروتمند پرداخت و با دادن آمارها و اطلاعات نشان داد که نقاط ضعف مدیریت ایرانی صنعت نفت چه بوده است و باید چه کرد.  لارس نوردام گفت که سیاست نفتی نروژ این است که هیچ سیاستی در کار نباشد و پول نفت مستقیماً به یک صندوق واریز شود و از محل آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد. آنچه وارد بودجه این کشور می‌شود سود کسب و کارهای ایجاد شده از محل سرمایه‌گذاری‌ها با پول نفت است. این موضوع آینده اقتصاد نروژ را تضمین کرده است. به‌گفته سفیر نروژ، از زمانی که صندوق سرمایه‌گذاری نروژ در سال ۱۹۹۰ ایجاد شد، تلاش کرده‌اند منابع محدود نفتی خود را به دارایی‌های مالی همیشگی تبدیل کنند. این موضوع به ما فرصتی بزرگ داده است و اگر با دقت مدیریت شود، هم به نسل من سود می‌رساند و هم برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند. سفیر نروژ توضیح داد که فروش نفت و گاز نروژ مبتنی بر منافع خالص تجاری است و با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در سیاستگذاری نفت و گاز خود، باور کرده‌اند که یک تأمین‌کننده قابل پیش‌بینی‌تر و مطمئن‌تر هستند. نوردام ادامه داد: افزون بر این شرکت‌های نفت و گاز نروژ متوجه می‌شوند که باید با یک آینده سبزتر هماهنگ شوند، از این‌رو این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی در فناوری‌های تجدیدپذیر دارند. سفیر نروژ در آخر گفت: امیدواریم این دورنما از یک کشور کوچک در شمال کره زمین ارزش‌هایی برای ایران داشته باشد.

کمربند کارت سوخت محکمتر شد :

امروز روزنامه خراسان در گزارشی از احتمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در سال آینده خبر داد و نوشت: با کاهش مقدار سوخت گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها در هر بار سوخت گیری از ۳۰ به ۲۰ لیتر، سقف کمربند کارت سوخت مرحله به مرحله در حال محکم شدن است و در جدیدترین خبرها، وزیر نفت اعلام کرده که احتمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد. وزیر نفت در حاشیه کنگره نفت و نیرو، در پاسخ به این پرسش که آیا پس از کاهش سهمیه بنزین با کارت سوخت جایگاه احتمال سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد؟ گفت‌: هر چیزی در این حوزه ممکن است.

  • روغن موتور های خارجی ظاهر و باطنی که یکی نیست ( دنیای خودرو )
  • سیاست های اقتصاد بدون نفت ( صمت )
  • زنگنه : بخش خصوصی نباید به صندوق توسعه ملی وابسته باشد ( عصر اقتصاد )
  • 7 فرصت نفتی به بخش خصوصی ( اقتصاد سرآمد )
  • وزارت نفت : بابک زنجانی سنج ندارم ( جهان اقتصاد )
  • احتمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در سال آینده ( کسب و کار )
  • در سال 2050 گاز در جایگاه نفت می ایستد ( هدف و اقتصاد )
  • تحریم عامل عقب افتادن صنعت نفت ایران است ( اخبار صنعت )
  • آینده بازار نفت (‌ آسیا )
  • ضرورت عبور از اقتصاد نفتی ( اسکناس )
  • زنگنه : بابک زنجانی سنج نداریم ( اقتصاد ملی )
  • لزوم عبور از اقتصاد نفتی ( تجارت )
  • زنگنه : دستگاه بابک زنجانی سنج در وزارت نفت نداریم ( ثروت )
  • بوی بنزین سهمیه بندی به مشام می رسد ( شروع )
  • 4 کاتالیست مهم تا پایان سال تولید می شود ( مناقصه و مزایده )
(بازدید 12,811 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx