مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱6 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

قیمت بنزین

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: سال‌هاست که بحث یارانه انرژی در ایران داغ است و هر از چندگاهی اخبار غیررسمی تصمیم دولت بر افزایش قیمت بنزین به گوش می‌رسد، اما به زودی با زبانه کشیدن شعله واکنش‌های احساسی جامعه، مانند تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها به ناکامی می‌انجامد. در حالی که دولتی‌ها تلاش می‌کنند با اتکا به جایگاه ایران در آمار و شاخص‌های جهانی و همچنین نشان دادن عوارض و پیامدهای منفی آن در فرهنگ مصرف، قاچاق و موارد اینچنینی، برای حذف یا کاهش این نوع یارانه قدمی برداشته و بار هزینه‌های آن را از دوش بودجه دولت بردارند، حساسیت‌ها و مقاومت‌های اجتماعی مانع از اجرای سیاست‌های اقتصادی در حوزه انرژی مصرفی می‌شود. کلاف یارانه انرژی از زمانی که در سال 1384 افزایش نرخ بنزین مسبب شورش‌هایی در کشور بود، سردرگم‌تر شد و با کاهش قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر، یافتن راه‌حل برای سیاست کاهش یا حذف یارانه انرژی پیچیدگی‌های بیشتری یافت. در سال‌های 97-98، موضوع در مجلس شورای اسلامی نیز جدی‌تر دنبال شد و چندی از نمایندگان پیشنهادهایی را برای این مساله ارایه کردند که به نتیجه نرسیدند. اما همچنان تلاش‌ها ادامه یافته و در آخرین آن، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که با موضوع «یارانه انرژی در ایران: یارانه پنهان و ملاحظات آن» انتشار داده است، ضمن محاسبه یارانه پنهان انرژی در ایران پیشنهاد داده است که با توجه به حساسیت‌های اجتماعی شدیدی که نسبت به بنزین وجود دارد، می‌توان تغییرات قیمت حامل‌های انرژی را از حامل‌هایی مانند گاز طبیعی مایع و نفت سفید که نقش کمتری در تأمین انرژی خانواده‌ها دارند شروع کرد و کم‌کم به سایر حامل‌های انرژی تسری داد. این گزارش دیروز به صورت غیرعلنی در صحن مجلس به بحث گذاشته شد.

تعادل در ادامه نوشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مورد شاخص‌های جهانی انرژی، ایران پس از چین رتبه دوم یارانه انرژی در جهان را در سال 2016 (در سال 2015، رتبه نخست) دارا بوده است، بطوری که در سال 2016 تقریباً 35 میلیارد دلار (در سال 2015 حدود 47 میلیارد دلار) به عنوان یارانه انرژی در ایران منظور شده است.بر اساس گزارش موسسه مطالعات انرژی نیز در سال 1395 سرانه یارانه هیدروکربوری کشور 65/14 میلیون ریال، یارانه هیدروکربوری به ازای هر خانوار 41/48 میلیون ریال، سرانه یارانه سوخت مصرفی در بخش خانگی 58/3 میلیون ریال و یارانه سوخت مصرفی بخش خانگی به ازای هر خانوار 82/11 میلیون ریال بوده است

پیدا و پنهان پیش بینی‌های نفت

دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: قیمت نفت روز گذشته برای دومین روز معاملاتی پیاپی افزایش یافت، با این حال همچنان در سطوحی پایین‌تر از پیش از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، غول نفتی عربستان باقی ماند. آنطور که خبرگزاری‌ بلومبرگ گزارش می‌دهد، رشد قیمت نفت در روز گذشته تا حدود زیادی به خوش‌‌بینی معامله‌گران به از سرگیری مذاکرات پکن و واشنگتن برای حل اختلافات تجاری بازمی‌گردد. رویترز نیز ضمن تاکید بر این مساله، نگرانی از کاهش عرضه عراق به دنبال ادامه‌دار شدن اعتراضات مردمی را دیگر عامل اثرگذار بر بازار نفت ارزیابی کرده است. با وجود این شرایط، به‌نظر می‌رسد در مجموع چشم‌انداز بازار نفت همچنان تیره است، به‌طوریکه ریسک بزرگی چون حمله به تاسیسات نفتی آرامکو نیز معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار نفت را متقاعد نکرده که قیمت‌ها در آینده ممکن است به سطح بالاتری برسد. این موضوعی است که نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی که بر اساس یک نظرسنجی از ۱۳ بانک بزرگ سرمایه‌گذاری تنظیم شده، اعلام می‌کند.

  • سیاست های اقتصاد بدون نفت ( صمت )
  • تحریم باعث تقویت بودجه بدون نفت بوده است ( صبح اقتصاد )
  • یک پای طرح استفاده از کارت سوخت لنگ می زند ( آفتاب اقتصادی )
  • تولید بنزین یورو 5 در کشور افزایش یافت ( جهان اقتصاد )
  • پیشنهاد حذف یارانه پنهان بدون افزایش قیمت بنزین ( کسب و کار )
  • پارک LNG سه میلیون تنی در ایران احداث می شود ( هدف و اقتصاد )
  • پالایشگاه های مستقل چین از ایران نفت می خرند ( ابرار اقتصادی )
  • افزایش تولید بنزین یورو 5 در کشور ( اخبار صنعت )
  • میادین گازی در وضعیت قرمز ( اسکناس )
  • ریالی از منابع نفتی برای اعتبارات جاری استفاده نخواهد شد ( اقتصاد مردم )
  • افزایش تولید بنزین یورو 5 در کشور ( اقتصاد ملی )
  • حمایت های زنگنه نبود مپنا شکل نمی گرفت ( ثروت )

 

(بازدید 12,911 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx