مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱4 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

روزنامه اعتماد مصاحبه وزیر نفت با اسپوتنیک روسیه را بازتا ب داده است. در این گزارش آمده: وزير نفت در حاشيه نشست «هفته انرژي روسيه» مصاحبه‌اي اختصاصي با خبرگزاري «اسپوتينك» داشت. او در اين مصاحبه وجود «كشتي‌هاي ارواح» را تكذيب كرد. هر چند از راهكارهاي دور زدن تحريم‌ها نيز سخن گفت. يكي از اين راه‌ها انتقال نفت از طريق خط لوله است كه ايران را به سوريه متصل مي‌كند. طبق صحبت‌هاي وزير نفت براي تحقق اين امر يك ترمينال جديد در منطقه مكران ساخته شده كه توانايي صادرات روزانه يك ميليون بشكه را دارد.محمد باركيندو، دبيركل اوپك نيز در مصاحبه‌اي با همين خبرگزاري به بررسي روند تاثير‌گذاري ايران و عربستان بر سرنوشت اوپك همچنين تاثير امضاي توافقنامه كشورهاي صادركننده گاز بر بازار انرژي نيز پرداخت. باركيندو معتقد است ايران و عربستان تاثير به مراتب بيشتري نسبت به ساير اعضا بر اين كارتل نفتي مي‌گذارند و هر اتفاقي كه توليد و صادرات نفت اين دو كشور را تحت‌تاثير قرار دهد، مي‌تواند بر بازار انرژي تاثيراتي بگذارد.

در ادامه این گزارش آمده: يكي از راه‌هاي دور زدن تحريم‌ها استفاده از نفتكش‌هايي با ردياب خاموش بود. اين كشتي‌ها كه به «كشتي ارواح» معروف بودند، در دور اول تحريم توانستند بخش زيادي از نفت ايران را در جزاير و برخي پالايشگاه‌ها انبار كنند. آبان سال گذشته كه معافيت‌هاي نفتي براي هشت مشتري عمده نفت ايران به پايان رسيد، مديرعامل شركت نفتي «روس نفت» به رويترز اعلام كرد كه ايران در تلاش است تا بيش از 20 ميليون بشكه نفت خام خود را به بندر داليان صادر كند تا در چين ذخيره شود. اگرچه تكنولوژي جديد و استفاده از تصاوير ماهواره‌اي باعث شده نفتكش‌ها تمايل كمتري به حركت با ردياب خاموش داشته باشند، اما زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار «اسپوتنيك» مبني بر استفاده از «كشتي ارواح» گفت: «ما از هر روشي براي فروش نفت استفاده مي‌كنيم، چراكه بايد تمام توان‌مان را براي مقابله با تحريم‌ها و محدوديت براي صادرات نفت به كار‌ گيريم.» او در بخش ديگري از پاسخ خود به اين پرسش گفت: «جنگ خوب هيچ‌وقت تميز نيست. صادرات نفت، حق قانوني ما است.» پرسش بعدي به «برنامه‌هاي ايران براي توسعه صنعت نفت به‌خصوص ساخت پتروشيمي در مناطق نزديك درياي خزر» اختصاص داشت. وزير نفت نيز خاطرنشان كرد: «طبق نظر بوم‌شناسان ايراني، وضعيت زيست‌محيطي درياي خزر در شرايط فعلي مناسب نيست. با اين حال اگر بخواهيم پتروشيمي در اين مناطق احداث كنيم‌، آيا به فاجعه زيست محيطي منجر نمي‌شود؟»

تعادل در گزارشی جالب  با عنوان “سفر ۳۰ ساله عبدالعزیز  تا ایستگاه نفت پادشاهی” به موضوع عملکرد وزیر نفت جدید عربستان در دل بحران حمله به آرامکو پرداخته و در این باره می‌نویسد: فقط 4 روز از شروع وزارتش می‌گذشت که در یک دردسر تمام عیار گیر افتاد و آن‌طور که خودشان عنوان کردند تاسیسات مهم فرآورش نفت کمپانی زیرنظرش مورد حمله قرار گرفت. این ماجرا باعث شد عملا تغییر در وزارت انرژی عربستان و جایگزینی خالد الفالح با عبدالعزیز بن سلمان (نخستین وزیر از خانواده آل سعود) در خبرها گم و کمرنگ شود؛ حالا ولی خود عبدالعزیز زبان به صحبت از آنچه که در ساعت‌های بعد از حمله به آرامکو بر او گذشته کرده است، به همین بهانه نگاهی کردیم به مسیر سی و چند ساله‌ای که فرزند چهارم ملک سلمان طی کرد یا برایش طی کردند تا به ایستگاه وزارت برسد.عملا نخستین بیانیه‌ها و حرف‌ها و اظهاراتی که از وزیر انرژی جدید عربستان، برادر ناتنی محمد بن سلمان، عبدالعزیز بن‌سلمان منتشر شده مربوط به حملات به آرامکو بوده است. حملاتی که برخی از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعتقاد دارند عربستان درباره شدت اثرشان بر تاسیسات این کشور غلو کرده است. اما فارغ از اینکه روایت سعودی‌ها چقدر صادقانه و باورپذیر باشد، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی این کشور که کمتر از یک ماه از وزارتش می‌گذرد، در حاشیه حضورش در انرژی ویکند مسکو درباره آنها صحبت کرده است. آقای بن‌سلمان گفته که ساعات اولیه این حمله برایش «تمرینی بزرگ» بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: خب تلاش آقای بن‌سلمان برای اینکه یک تهدید را به فرصتی برای برندسازی برای عربستان و برای آرامکو تبدیل کند، قابل درک است؛ پادشاهی مدت‌هاست سودای عرضه عمومی آرامکو را در سر دارد و بعد از آنچه که 14 سپتامبر رخ داد ماجرا بسیار پیچیده شده است. اما اگر داستان زندگی عبدالعزیز را ورق بزنیم و کمی هم پیاز داغ ماجرا را زیاد کنیم، می‌توان این طور استنباط کرد که روی چهارمین فرزند ملک سلمان از همان ابتدا با هدف در دست گرفتن آرامکو، به عنوان منبع اصلی درآمدی پادشاهی سرمایه‌گذاری شده بود.

  • شبیه سازی بورس منهای نفت ( دنیای اقتصاد )
  • بازگشت آرامش با پالایشگاه های تولید روغن ( دنیای خودرو )
  • شرح 72 ساعت بعد از حمله به تاسیسات آرامکو ( صبح اقتصاد )
  • درآمد های ارزی قربانی سود پالایشگاه ها ( عصر اقتصاد )
  • صادرات غیر نفتی 23 درصد افزایش یافت ( جهان اقتصاد )
  •  جهش تورمی با گرانی بنزین ( اسکناس )
  • افزایش تولید نفت از میدان مشترک آذر تا پایان سال ( اقتصاد ملی )
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی بیشتر می شود ( ثروت )
  • نفت روی موج ( خریدار‌ )
  • کاهش بی سابقه اکتشافات طلای سیاه  ( شروع )
  • پایان سناریو فلرینگ ها با سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری ( مناقصه و مزایده )

 

(بازدید 12,830 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx