مروری بر روزنامه های 17 شهریور

قوانین دریایی وسونامی نفت کوره

روزنامه اعتماد در  مورد  قوانین دریایی وسونامی نفت کوره نوشت:تحولات بنيادين بازار انرژي جهان در گذر زمان به‌طور قابل‌توجهي تحت‌تاثير سياستگذاري كشورها و وضع قوانين بين‌المللي قرار دارد كه

به عنوان عوامل تاثيرگذار و نيروي محرك بازار مورد استفاده قرار مي‌گيرند. يكي از روندهايي كه در چشم‌انداز انرژي جهاني در بازه بلندمدت مشهود است، گسترش و نفوذپذيري خودروهاي الكتريكي و همچنين سختگيرانه شدن استانداردهاي انتشار سوخت و سولفورزدايي در حمل‌ونقل جاده‌اي، دريايي و هوايي است.يكي از مهم‌ترين قوانين بين‌المللي كه روي الگوهاي رشد تقاضاي جهاني نفت در ميان‌مدت اثرگذار خواهد بود، معرفي مقررات جديد سازمان دريايي بين‌المللي (IMO) است. اين سازمان كه داراي 171 عضو است استانداردهاي حمل‌ونقل دريايي را تنظيم مي‌كند. براساس قوانين جديد،

از ابتداي سال 2020 مقدار گوگرد در سوخت‌هاي دريايي مورد استفاده در درياهاي آزاد بايد حداكثر 0.5درصد باشد، در حالي كه اين مقدار در حال حاضر 3.5درصد است. اين مقررات با هدف كاهش توليد دي‌اكسيد گوگرد، اكسيد نيتروژن و ساير آلاينده‌ها از كشتي‌ها درنظر گرفته شده است. با اجرايي شدن اين قوانين نياز به سوخت‌هاي كم‌سولفور و شيرين بيشتر شده و اين مي‌تواند تقاضا براي نفت شيرين را افزايش دهد. موضوع فوق در حالي است كه برآوردهاي اوليه در سال جاري نشان مي‌دهد كه بازار در سال آينده نه‌تنها با كمبود عرضه نفت و جهش قيمت‌ها مواجه نخواهد شد، بلكه بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت بسيار محتمل خواهد بود و سمت تقاضا با ضعف‌هاي اساسي مواجه است كه اين موضوع نشان از عدم درك بازار نفت از قوانين جديد است.

در بخش دیگری از گزارش اعتماد آمده: به‌طور رايج پالايشگاه‌ها سبد توليدات خود را با الگوهاي فصلي هماهنگ مي‌كنند، به عنوان نمونه توليد بنزين در تابستان به دليل ازدياد مسافرت افزايش مي‌يابد يا در فصل سرد به تبع افزايش تقاضا از سوي بخش گرمايشي، توليد سوخت‌هايي براي برآورده كردن اين نياز بالا مي‌رود. ليكن به نظر مي‌رسد با وضع قوانين جديد IMO اين شيوه توليد به چالش كشانده خواهد شد، چراكه الزامات مدنظر IMO تقاضاي گازوييل را افزايش و ميزان مصرف نفت كوره را كاهش خواهد داد.بر اين اساس در آستانه اين تغييرات مهم، پالايشگاه‌ها بايد به دنبال سرمايه‌گذاري روي تجهيزاتي باشند كه سولفور نفت‌خام را كاهش داده و افزايش توليد گازوييل را در پي داشته باشد.براساس گزارش IEA ميزان مصرف سوخت حمل‌ونقل دريايي تقريبا معادل ۵.۵ ميليون بشكه در روز است كه از اين ميزان حدود 4 ميليون بشكه نفت كوره با گوگرد بالاست. مصرف داخلي كشتي‌هاي ايران معادل ۶ ميليون ليتر در روز است. ميزان بانكرينگ ايران نيز برابر ۶ ميليون ليتر نفت كوره و گازوييل است كه نسبت گازوييل به نفت كوره يك به ۵ است. پيش‌بيني IMOبر اين اصل استوار است كه ۱۵درصد كشتي‌ها تا سال ۲۰۲۰ اسكرابر نصب خواهند كرد. حال اگر ۸۵درصد ديگر بخواهند استاندارد جديد را رعايت كنند، گازوييل كم‌گوگرد به سرعت جايگزين نفت كوره پرگوگرد خواهد شد و تا چند سال كه پالايشگاه‌ها بتوانند خود را با استاندارد جديد مطابقت دهند، همچنان سهم بيش از ۵۰درصد سوخت بانكرينگ را به خود اختصاص خواهند داد.

گزارش غیر رسمی اعمال اوپک در آگوست

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت : 2 روز مانده به اینکه اوپک گزارش رسمی‌‌اش از تولید ماه آگوست را منتشر کند، نظرسنجی‌ها حاکی از این است که پس از مدت‌ها تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام بالا رفته است. درصد بالا رفتن البته واقعا جای جار و جنجال ندارد؛ در حالی که اوپک طبق گزارش رسمی خود در ماه جولای هر روز 29 میلیون و 609 هزار بشکه نفت خام تولید کرده بود، اگر نتایج نظرسنجی‌های رویترز و اس‌اند پی گلوبال پلتس دقیق باشد، کشورهای عضو روی هم رفته در ماه آگوست روزی 50 الی 80 هزار بشکه، کمتر از 0.3 درصد، ‌بیشتر نفت تولید کرده‌اند، اما از آن‌جایی که در بازار عطشی برای هر خبری در تشدید فضای کاهشی حس می‌شود، این خبر به نقل محافل نفتی تبدیل شده است.به گزارش «تعادل» دیروز نتایج یک نظر سنجی گلوبال پلتس از کارشناسان نشان می‌داد آنها باور دارند اوپک در ماه آگوست با 50 هزار بشکه افزایش تولید روبرو بوده است. نظر سنجی گلوبال پلتس عنوان می‌کند که 29 میلیون و 930 هزار بشکه از نفت خامی که در ماه آگوست در دنیا تولید شده متعلق به کشورهای عضو اوپک بوده است. با وجود اینکه نظر سنجی این نهاد از افزایش تولید نسبت به جولای حاکی است اما همچنان این رقم 930 هزار بشکه کمتر از تولید نفت خام ژانویه است که اوپک و همکارانش مقرر کردند برای مدیریت بازار زیر آن تولید کنند.

سه عامل موثر بر قیمت نفت در سال آینده ( صبح اقتصاد )

بد عهدی اوپکی ها ( اقتصاد سرآمد )

صادرات بنزین از مرز 72 میلیون دلار گذشت (‌ اخبار صنعت )

صادرات 72 میلیون دلاری بنزین از بورس انرژی ( اقتصاد ملی )

صادرات 72 میلیون دلاری بنزین از راه بورس انرژی ( تجارت )

صادرات 72 میلیون دلاری بنزین از بورس انرژی ( ثروت )

کلاهبرداری جدید به اسم کارت سوخت ( خریدار)

سرویس دو پاکته کارت سوخت راه اندازی شد (مواجهه اقتصاد)

(بازدید 13,531 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx