مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱6 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

دندان لق نفت را باید کشید

 روزنامه ایران با منصور معظمی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت است که با این مقدمه آشنای این روزها آغاز شده است: بررسی تاریخ اقتصاد ایران در چند دهه اخیر نشان می‌دهد که هرگاه فشارهای خارجی بر صنعت نفت بیشتر شده، تلاش ایران برای کاهش خام فروشی نیز افزایش یافته است. معظمی می گوید: حدود 35 درصد درآمد دولت از محل صادرات نفت بوده و اکنون این صادرات به طور کامل صورت نمی‌گیرد و کاهش یافته است. صادرات نفت ایران اگرچه صفر نشده اما در حدی است که برنامه‌های مدنظر دولت و مجلس تحقق نمی‌یابد. بودجه ایران سال‌ها وابسته به نفت بوده است و فشار ناشی از درآمدهای نفتی اکنون با وجود تمام تلاش‌ها بازهم متوجه مردم است. به‌طوری که خانوار برای تأمین نیازهای خود باید هزینه بیشتری پرداخت کند. البته این مشکل را عامل دیگری تشدید می‌کند و آن هم نبود نظارت دقیق بر بازار است. سوءاستفاده از این شرایط و احتکار کالا موجب ایجاد نگرانی و ناراحتی برای مردم می‌شود و باید در این زمینه مسئولان هوشیارانه و دلسوزانه عمل کنند. اتفاق منفی دیگری که در کوتاه مدت می‌افتد، توقف پروژه‌ها به‌خاطر کاهش درآمدها و کاهش تولید صنایع و کارخانه‌ها و در نتیجه تعدیل نیرو و افزایش نرخ بیکاری است. اما همان طور که اشاره کردم در دراز مدت می‌تواند این تحریم‌ها آثار ارزشمند و مثبتی داشته باشد. از تغییر نگاه و رویکرد مسئولان گرفته تا رهایی از خام فروشی.

او در خصوص “تفکر رهایی از اقتصاد نفتی در باور مدیران” می گوید: ما باید یک بار این دندان لق وابستگی بودجه به نفت را بکشیم. اگر بتوانیم وابستگی به نفت را تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم یک فرصت طلایی و خاص برای کشور رقم خواهد خورد و مسئولان فکر می‌کنند که چه روش‌های دیگری برای کسب درآمد وجود دارد. اگر به این باور برسیم که ما نفتی برای صادرات و فرصتی برای صادرات نفت نداریم، از مزیت‌های دیگری که در اقتصادمان وجود دارد، استفاده می‌کنیم. مثل بخش‌های معدن، کشاورزی و پتروشیمی. فروش نفت ساده‌ترین روش است. اگر این نفت از درآمدهای اصلی کنار برود روحیه کارآفرینی پیدا می‌شود. بنابراین در درازمدت توجه به مزیت‌های کشور تجلی و تبلور پیدا می‌کند.

معظمی در عین حال معتقد است توجه به چند مؤلفه ضروریست: نخست؛ مدیران کشور باید یک شناخت دقیق نسبت به توانمندی‌های کشور و شرایط داشته باشند. دوم؛ کار به‌صورت دستگاهی و بخشی انجام نشود. سوم؛ ما نیازمند یک سازمان برنامه و بودجه بسیار قوی و توانمند هستیم که بتواند از همه افکار علمی استفاده و برنامه‌ریزی کند. چهارم؛ این کار فقط به‌صورت سیستمی قابل انجام است، یعنی دولت در کنار مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح و تمام نهادها به یک برداشت معین به همراه راهکار برسند و کمک کنند تا از این شرایط عبور کنیم. پنجم؛ باید همگی ایمان داشته باشیم که شرایط سختی است و فشارهای زیادی هست اما بعد از هر سختی آسانی است. اگر بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم قطعاً از این شرایط عبور خواهیم کرد و اقتصاد مقاومتی نیز محقق خواهد شد. ششم؛ تأکید می‌کنم که باید خودمان را باور کنیم.

گارد متضاد بازیگران نفت عنوان گزارش امروز

“دنیای اقتصاد” نوشت : بهای طلای سیاه در معاملات روز گذشته در حالی با تکیه بر اخبار خوش‌بینانه از مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن، کاهش سطح ذخایر نفت خام تجاری و تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا، خود را در محدوده بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه حفظ کرد که بار دیگر نگرانی از چشم‌انداز تقاضا تبدیل به اهرم فشار بر قیمت‌ها شد. به این ترتیب با وجود شروع قوی قیمت‌ها در معاملات روز گذشته، عوامل رشد قدرت خود را از دست دادند. با نوسانات روز گذشته، اثرات مخرب جنگ تجاری آمریکا با چین بر بازار جهانی نفت خام بیش از پیش بر فعالان بازار مشخص شد. در کنار عوامل یاد شده که در ساعاتی از معاملات رشد قیمت‌ها را در پی داشتند؛ کارشناسان بازار به نتیجه رسیدن احتمالی گفت‌وگوها در رابطه با کم شدن محدودیت‌های آمریکا علیه ایران به‌خصوص در بخش فروش نفت را عاملی برای فشار به قیمت‌ها می‌دانند. در حال‌حاضر مذاکراتی میان ایران و اروپا به رهبری فرانسه در جریان است تا به‌واسطه این مذاکرات توافق بین‌المللی برجام حفظ شود. حفظ فروش نفت ایران یکی از شروط اصلی مقامات در این مذاکرات است. با این حال آنطور که از گزارش‌های موجود برمی‌آید، مشخص نیست چه چشم‌اندازی برای این مذاکرات وجود دارد زیرا واشنگتن در عین حال که برای مذاکره تمایل نشان می‌دهد؛ از تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه تهران خودداری نمی‌کند.

  • کلاهبرداری جدید به اسم کارت سوخت ( صبح اقتصاد )
  • صادرات غیر نفتی در مرداد ماه 3.2 میلیارد رسید ( عصر اقتصاد )
  • زنگنه : سیستم های سنتی به سختی ایده های خلاقانه را می پذیرند ( آفتاب اقتصادی )
  • تلاش اوپک برای جلوگیری از ریزش قیمت ( اقتصاد سرآمد )
  • زنگنه : اختصاص زمین 17 هکتاری به شرکت های دانش بنیان ( کسب و کار )
  • بهره گیری از امکانات صنعت نفت برای تقویت شرکت های دانش بنیان ( هدف و اقتصاد )
  • معادن بهترین جایگزین نفت در اقتصاد ( اسکناس )
  • صدور کارت سوخت متقاضیان تا پایان مهر ماه ( تفاهم )
  • زنگنه : سیستم های سنتی به سختی ایده های خلاقانه را می پذیرند ( ثروت )
  • کشمکش برای متوقف کردن ریزش قیمت نفت ( شروع )
  • ارزش محصولات پترو شیمی 37 میلیارد دلاری می شود ( مناقصه و مزایده )
  • فراورده های نفتی قابل تحریم نیست (‌ مواجهه اقتصادی )

 

 

(بازدید 13,544 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx