مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱4 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

پادزهر تحریم‌های نفتی

روزنامه ایران در گزارشی نفتی نوشت:در راستای سیاست صادرات فرآورده‌های نفتی به‌جای نفت، ایران مدتی است که صادرات آخرین فرآورده نفتی یعنی بنزین را نیز آغاز کرده است. فرآورده‌ای که در دور قبلی تحریم‌ها به نوعی پاشنه آشیل برای ایران محسوب می‌شد و با تحریم آن، شرایط سختی برای کشور رقم خورد. اما اکنون نه تنها واردات نداریم؛ بلکه صادرات این کالای استراتژیک، مانند برگ برنده‌ای در دست ایران است و هر هفته چندین هزار بشکه از این کالا صادر می‌شود. چرا که هم بازار و خریدار دارد و هم راهکارهای فروش در دوره تحریم. محموله‌های کوچک، حمل زمینی و بازگشت پول آن به ارزهای محلی از جمله مزایایی است که این بازار و راهکار را در اختیار ایران قرار داده است. اکنون حتی رسانه‌های بین‌المللی از غافلگیری غرب در برابر آغاز و افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی کشور خبر می‌دهند. چرا که انتظار درآمدزایی 500 میلیون دلاری ایران را از این محل نداشته‌اند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: کارشناسان می‌گویند که فرآورده‌های نفتی بهترین جایگزین نفت صادراتی است. اما ایران درباره محصولات پتروشیمی نیز برنامه افزایش تولید و صادرات را در دستور کار دارد تا وابستگی به نفت کمتر و درآمدهای ارزی کشور بیشتر شود. به‌طوری که در حال حاضر حدود 22.5 میلیون تن محصول پتروشیمی صادر می‌شود و 12میلیارد دلار در سال درآمد ارزی ایجاد می‌کند. اما قرار است تا 1400 میزان درآمد صادراتی ایران از پتروشیمی به واسطه بهره‌برداری از 20 طرح جدید به 17 میلیارد دلار برسد. صادرات محصولات پتروشیمی نه تحریم پذیر است و نه تهدیدپذیر. از این‌رو نگرانی در مورد درآمد صادراتی آن وجود ندارد. ولی در مورد فرآورده‌های نفتی یک نگرانی وجود دارد. اینکه اگر با قیمت‌های پایین عرضه داخلی، عرضه خارج از شبکه و رشد مصرف آنها افسارگسیخته باشد، دیر یا زود دوباره به نقطه سربه سری تولید و مصرف یا حتی واردات برخی از فرآورده‌ها می‌رسیم. سؤال اینجاست که راه مقابله با این معضل چیست و چقدر جلوگیری از آن اهمیت دارد؟

نقشه راه چینی برای ایران

روزنامه تعادل  در این‌گزارشی نوشت: 4 شهریور ماه محمد جواد ظریف در بدو ورود به پکن به خبرنگاران گفته بود که برنامه درازمدت و راهبردی ۲۵ ساله روابط ایران و چین را به مقامات چینی ارایه خواهد داد. او این صحبت‌ها را درست بعد از سفر برنامه‌ریزی‌نشده‌اش به محل نشست سران گروه 7 در فرانسه مطرح کرده بود.جزییات این برنامه دراز مدت و راهبردی اما اعلام عمومی نشد تا اینکه دیروز پترولیوم اکونومیست که خود را یک رسانه مستقل حوزه انرژی معرفی می‌کند بنویسد که طی این برنامه چین 280 میلیارد دلار در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران و همچنین 120 میلیارد دلار در بخش حمل و نقل و زیر ساختی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. پترولیوم اکونومیست مدعی شده این خبررا یک منبع نزدیک به وزارت نفت ایران به این رسانه داده است اما پیگیری «تعادل» از وزارت نفت حاکی از این است که وزارت نفت با وجود استقبال از همکاری ایران و چین، مفاد این خبر و جزییات منتشر شده در خصوص اینکه این همکاری قرار است به این شکل برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده باشد را تایید نمی‌کند.

در ادامه گزارش آمده : پترولیوم اکونومیست در خبرش می‌نویسد که در حالی که چین قرار است در دراز مدت 280 میلیارد سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی ایران داشته باشد از سویی نیز یک پروتکل مشخص برای بهره‌مندی مصرف‌کنندگان چینی نفت خام ایران در نظر گرفته می‌شود. این تخفیف در 2 حالت مختلف است که در یک حالت تا 12 درصد و در حالت دیگر بین 6 تا 8 درصد را شامل می‌شود. این رسانه همچنین مدعی شده است که چین در قالب تفاهم‌نامه استراتژیک همکاری با ایران این فرصت را خواهد داشت که در صورت نیاز پول خرید نفت خام از ایران را تا 2 سال بعد پرداخت کند.

  • سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری منتفی است ( صبح اقتصاد )
  • مذاکره درباره معافیت‌های نفتی ایران و واشنگتن سازنده بود ( ابرار اقتصادی )
  • سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری منتفی است ( اقتصاد ملی )
  • سهمیه‌بندی بنزین در سال جاری منتفی است ( تفاهم )
  • عزم صنعت نفت برای افزایش بهره‌وری ( شروع )
  • آمار برگزاری مناقصات و مزایدات نفتی بالا می‌رود  ( مناقصه و مزایده )
(بازدید 13,511 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx