مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱2 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

تاکتیک شکست تحریم نفت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: فروش فرآورده‌های نفتی در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا صادرات نفت خام ایران را تحت‌تاثیر قرار داده، راهی برای حفظ درآمدهای نفتی کشور است. براساس گزارش‌های موجود، تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه کشورمان، روند فروش خارجی و داخلی فرآورده‌های نفتی مانند نفت کوره و ال‌پی‌جی را با تغییراتی همراه کرده است.آنطور که داده‌های حمل‌و‌نقل کشتی‌ها از سوی رویترز نشان می‌دهد؛ در‌حالی‌که تحریم‌های آمریکا فروش نفت خام ایران را تحت‌تاثیر قرار داده، فروش فرآورده‌های نفتی ایران با قوت ادامه دارد،  اعداد و ارقام صادرات نفت ایران از سوی مقامات رسمی این کشور تایید یا تکذیب نمی‌شوند؛ زیرا این دیدگاه وجود دارد که ارائه هر گونه اطلاعات در رابطه با فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی مستقیما به سود سازمان‌های تحریم‌کننده آمریکایی تمام می‌شود. پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تنها به گفتن این جمله اکتفا کرده بود که «ما در صادرات فرآورده‌های نفتی مشکلی نداریم.» در این میان شرکت‌ها و موسسات گوناگون بین‌المللی، با رصد رفت‌وآمد نفتکش‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های نفتی ایران تلاش می‌کنند.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: در روزهایی که صادرات نفت خام ایران تحت‌تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا با چالش‌های فراوانی مواجه است؛ شرکت مشاوره نفت و گاز FGE مجموع میزان صادرات روزانه فرآورده‌های نفتی ایران را چیزی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زند.  مشابه این ارقام از سوی دیگر تحلیلگران بین‌المللی نیز برای صادرات روزانه نفت خام ایران عنوان می‌شود. داده‌های Refinitiv Eikon نیز با تایید روند مناسب صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در گزارشی نوشته است که «در آگوست بیش از ۲۳۰ هزار بشکه در روز نفت‌کوره از بنادر ایران تنها به سمت امارات‌متحده عربی صادر شده است.» این میزان از ۲۲۰ هزار بشکه صادرات در جولای بیشتر است. تخمین زده می‌شود در قیمت‌های فعلی و با فرض اینکه ایران تخفیف بزرگی برای فروش فرآورده‌های نفتی در نظر نگرفته است؛ رقم یاد شده درآمدی ۳۰۰ میلیون دلاری در ماه برای کشور به همراه دارد. پیش از این میزان صادرات روزانه نفت کوره ایران از سوی شرکت مشاوره نفت و گازFGE حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.

با عنوان ایران، اروپا و فروش نفت

روزنامه اعتماد هم در گزارشی نوشت: مذاكرات بين جمهوري اسلامي و طرف‌هاي اروپايي از يك‌سو و از سوي ديگر با مقامات كشورهاي چين و روسيه به عنوان دو كشور ديگر باقيمانده در توافق هسته‌اي موسوم به برجام در حالي ادامه دارد كه تنها 3 روز تا پايان مهلت تعيين شده از سوي جمهوري اسلامي باقي‌ مانده است و باتوجه به اطلاعاتي كه نگارنده در اختيار دارد، مي‌توان ادعا كرد كه اگر اتفاق خاصي رخ ‌ندهد، مانع خاصي بر سر برداشتن سومين گام از مجموعه گام‌هاي كاهش تعهدات هسته‌اي ايران ايجاد نخواهد شد و اين بدان معناست كه اروپا حداقل در مهلت اندك باقيمانده نمي‌تواند به توقعات جمهوري اسلامي جامه عمل بپوشاند. البته در اين ميان نمي‌توان چشم بر اتفاقات خاص و ويژه عالم سياست بست. هم ‌اكنون معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي براي انجام مذاكراتي با مقامات سياسي و اقتصادي فرانسه در پاريس به سر مي‌برد و مذاكرات در تمام سطوح در جريان است، از اين‌رو نمي‌توان به‌طور كامل امكان وقوع اتفاقي ويژه به منظور جلوگيري از تحقق سومين گام ايران در راستاي كاهش تعهدات هسته‌اي‌اش را رد كرد ولي به‌طور كلي و در حالت عادي نمي‌توان ظرف مدت 3 روز باقيمانده افق ويژه و مثبتي براي مذاكرات قائل بود كما اينكه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي نيز اخيرا در كميسيون امنيت ملي حاضر بود و با بيان اين مطلب تاكيد كرد كه خوش‌بين نيست ولي در عالم سياست امر بعيدي وجود ندارد. با اين حال آنچه عيان است، خواست ايران براي عمل اتحاديه اروپا به تعهدات برجامي خود است. جمهوري اسلامي از ابتدا اعلام كرد كه بعد از عمل به تمام تعهدات برجامي خود و بعد از نقض عهد آشكار از سوي طرف‌هاي امريكايي و عدم عمل به تعهدات و …وعده‌ها از سوي طرف اروپايي، حاضر به ادامه يك‌جانبه تعهدات خود نيست و با اتكا به قابليت‌هاي ذكر شده در توافق هسته‌اي، اقدام به كاهش تعهدات هسته‌اي خود كرد. امروز نيز جمهوري اسلامي اصراري بر ادامه راه كاهش تعهدات خود ندارد و صرفا خواستار تامين منافعش در راستاي توافق هسته‌اي است .

  • سیاستی که به دنبال کاهش خام فروشی است ( صمت)
  • نقشه دولت برای بهبود وضعیت صنعت نفت ( صبح اقتصاد )
  • فرصت اوپک برای پس گرفتن سهم خود از بازار‌ (عصر اقتصاد )
  • بازار سیاه کارت سوخت بازی جدید دلالان ( آفتاب اقتصادی )
  • ستاره های یورو روی شانه های بنزین ( اقتصاد سرآمد )
  • افزایش صادرات فرآورده های نفتی ایران با وجود تحریم ها ( ابرار اقتصادی )
  • نقشه دولت برای بهبود وضعیت صنعت نفت ( اخبار صنعت )
  • تداوم صادرات فراورده های نفتی ایران با وجود تحریم ها ( تجارت )
  • افزایش صادرات فراورده های نفتی ایران ( تفاهم )
  • دولت برای بهبود وضعیت صنعت نفت چه برنامه ای دارد ؟ ( ثروت )
  • بهبود وضعیت نفت با دوری از خام فروشی ( شروع )

 

 

(بازدید 13,541 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx