مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۳1 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

نفت صادراتی جای خود را به فرآورده می‌دهد

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:  فروش فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام سیاستی جدی است که در روزهای اخیر مقامات دولتی بر آن تأکید کرده‌اند و به این منظور می‌خواهند پالایشگاه‌های موجود را توسعه دهند و پالایشگاه‌های جدید هم ایجاد کنند.در این راستا حسن روحانی رئیس جمهوری نیز قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را برای اجرا به وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. قانونی در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نشان می‌دهد این طرح با تأکید مجلس شورای اسلامی همراه بوده است.بر اساس این مصوبه که نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را در هفته گذشته بررسی و تصویب کرده‌اند، وزارت نفت موظف است در زمان اعطای مجوز طرح نسبت به اعطای 2 مجوز دیگر برای واحدهای مشمول این قانون اقدام کند. نخست، مجوز صادرات فرآورده‌های تولیدی است و دیگری، مجوز تأمین نفت خام به‌عنوان خوراک مصرفی پس از اتمام دوره تنفس خوراک با رعایت مصالح کشور است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این راستا وزارت نفت مکلف شده که ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن را به تصویب هیأت وزیران برساند.

روزنامه ایران در ادامه نوشت: در قسمتی از این قانون که مورد حمایت دولت نیز هست، آمده بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی پس از دوره تنفس و مطابق مقررات صندوق انجام می‌شود. مفهوم آن حمایت ویژه مسئولان از سرمایه‌های مردمی برای افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و صادرات آن است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: رئیس جمهوری نیز در این رابطه می‌گوید که سیاست دولت فروش فرآورده‌های نفتی به جای فروش نفت خام است و برای این موضوع برنامه‌ریزی شده است.در سال‌های اخیر ایران توانسته است در زمینه نفت گاز و گازوییل خودکفا شود و به صادرات برسد. مدتی است که درباره بنزین نیز این اتفاق افتاده و قرار است که صادرات بنزین بویژه به کشورهای همسایه تقویت شود. البته با کمک چارچوبی که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این هدف تصویب شده و قرار است منجر به حذف مصرف بی‌رویه بنزین شود.

مسئولیت اجتماعی نفت یا دولت

اعتماد در گزارشی نوشت: حضور نفتی‌ها در مناطق جنوبی ایران و همزیستی کارکنان میادین نفتی با مردمان آن خطه بیش از 110 سال قدمت دارد. از زمان نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه تا به امروز، دو جنگ جهانی رقم خورد و در ایران دو انقلاب به پیروزی رسید، دو بار حکومت‌ها ساقط شدند و بارها دولت‌ها تغییر کردند، اما اکتشاف، حفاری و استخراج نفت و در نتیجه حضور پررنگ کارکنان و تأسیسات نفتی پایه‌ثابت زندگی مردم خوزستان بوده است. تا جایی که در برخی مواقع وزارت نفت عملا به جای دولت شناخته می‌شود و انتظارات از این وزارتخانه، به بیشتر از حیطه وظایف و اختیارات آن تسری پیدا می‌کند. این مساله زمانی تشدید می‌شود که سازمان‌های مسوول نیز از بار مسوولیت شانه خالی می‌کنند و از این رو پروژه‌های مسوولیت اجتماعی نفت اهمیت و جلوه بیشتری پیدا می‌کنند. دیروز مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در صفحه اینستاگرام خود بیان کرد که امسال ۷۹۱ پروژه در قالب مسوولیت‌های اجتماعی نفت تعریف شده که تعداد ۴۱۶ مورد آن مربوط به مناطق سیل‌زده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: کرباسیان افزود: «بررسی تعداد ۷۹۱ پروژه گویای آن است که ۲۷۸ پروژه خدماتی، ۱۷۴ پروژه آموزشی، ۱۳۷ پروژه ورزشی، ۱۲۲ پروژه بهداشتی و ۸۰ پروژه در حوزه راه، تعریف شده است. میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن ۷۹۱ پروژه شرکت ملی نفت ایران در مناطق نفتخیز و سیل‌زده، بیش از هزار میلیارد تومان اعلام شده که تاکنون ۲۹۷ میلیارد تومان آن هزینه شده است.»کرباسیان در یادداشت خود آورده است: ساکنان مناطق نفتخیز مردمانی صبور، با وسعت نظری بلند و ستودنی هستند که سختی زیست در مناطق صنعتی نفتی را به جان خریده‌اند و برای آبادانی این سرزمین در صنعت نفت ایران با نهایت سخاوت حضور دارند. مناطق نفتخیز به سبب حضور گسترده تاسیسات نفتی از برخی مزیت‌های طبیعی و زیست محیطی محروم شده‌اند.

  • دنیای جذاب اندازه گیری نفت ( تعادل )
  • گسترش پتروشیمی راه خروج از خام فروشی ( اقتصاد سرآمد )
  • اشکالات جداسازی بخش تولید گاز از نفت ( اسکناس )
  • استفاده 15 درصدی مردم از کارت سوخت شخصی ( شروع )

 

(بازدید 13,463 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx